-
المقاله
1 - رتبه بندی مولفه های تفکر انتقادی در آموزش و حرفه حسابداری با استفاده از الگوریتم رتبه بندی چند معیاره (MCRA)حسابداری مدیریت , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1401هدف پژوهش حاضر، رتبه بندی مولفه های تفکر انتقادی از دیدگاه اساتید حسابداری و کارفرمایان (مدیران مالی) در آموزش و حرفه حسابداری است. برای این منظور پرسشنامه ای حاوی مولفه های تفکر انتقادی در اختیار خبرگان اساتید وکارفرما قرارگرفت و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی چند مع أکثرهدف پژوهش حاضر، رتبه بندی مولفه های تفکر انتقادی از دیدگاه اساتید حسابداری و کارفرمایان (مدیران مالی) در آموزش و حرفه حسابداری است. برای این منظور پرسشنامه ای حاوی مولفه های تفکر انتقادی در اختیار خبرگان اساتید وکارفرما قرارگرفت و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی چند معیاره، اولویت هریک از مولفه ها از دیدگاه دو گروه خبرگان تعیین گردید. پژوهش حاضر در سال 1399 و 1400 انجام پذیرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خبرگان اساتید مولفه ی تجزیه و تحلیل را دارای بالاترین رتبه می دانند؛ در حالی که خبرگان کارفرما، این مولفه را در اولویت سوم خود قرار دادند. استدلال، صفات شخصی و خصوصیات ذهنی از اولویت های آخرکارفرمایان و از نظر اساتید هم چندان دارای رتبه بالایی نمی باشند. همچنین نتایج نشان دهنده آن است که مولفه ی ارزشیابی از نظر هر دو گروه خبره از رتبه یکسانی برخوردار است؛ و مولفه های تعبیر و تفسیر، نگرش و آمادگی ها و صفات شخصی نیز از نظر دو گروه خبرگان تقریبا جایگاه نزدیک به هم را دارا می باشند و تنها با اختلاف یک رتبه در بین دو گروه متمایز شده اند. چشمگیرترین تضاد در این مقایسه ی رتبه بندی، مربوط به مولفه ی استنتاج است که در بین خبرگان کارفرما رتبه اول و در بین خبرگان اساتید رتبه یکی مانده به آخر را دارا می باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - A Paradigmatic Model on the Role of Electronic Marketing Capabilities in Promoting Iranian Carpet Export CapacityJournal of System Management , العدد 5 , السنة 6 , تابستان 2020The purpose of this study is to investigate the role of e-commerce marketing capabilities in enhancing Iranian carpet export capabilities via a paradigmatic model. In fact, the present study seeks to identify various factors that may influence the role of electronic mar أکثرThe purpose of this study is to investigate the role of e-commerce marketing capabilities in enhancing Iranian carpet export capabilities via a paradigmatic model. In fact, the present study seeks to identify various factors that may influence the role of electronic marketing capabilities in promoting Iranian carpet export capacity. The identified strategies obtained from the paradigmatic model in this study are ranked in order to develop an understanding of the strength of their effects on the outcomes of e-marketing at the international level. In terms of research philosophy, the present study is based on interpretive paradigm and is considered an applied-developmental research in terms of research orientation. The data were collected using semi-structured interviews and a standardized questionnaire. The study population consisted of experts and managers of the carpet industry in Iran, who were selected using purposive sampling. Data analysis was carried out using theme analysis approach in MAXQDA software, and quantitative data were analyzed using interpretive structural modeling in Excel software. The main finding of the present study is to introduce a paradigmatic model of the role of e-commerce marketing capabilities in promoting Iranian carpet export capability. This model identifies and introduces contextual, causal, strategic, and intervening factors as well as the implications of developing e-marketing capabilities with the primary concern of promoting the country's carpet export capabilities. In addition, in the quantitative phase of the study, thirteen strategies affecting two categories of short-term and long-term outcomes were ranked based on the strength of their impact on outcomes. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - کتاب سنجی جایگاه بازاریابی رسانه اجتماعی در تحقیقات اسلامی بینالمللیپژوهش های بازاریابی اسلامی , العدد 1 , السنة 1 , زمستان 1401هدف/ سئوال اصلی: با ظهور تحقیقات جدید در زمینه بازاریابی رسانه های اجتماعی در سال های اخیر، این پژوهش با هدف بررسی جایگاه و کارکردهای بازاریابی رسانههای اجتماعی در تحقیقات اسلامی و درک نگرش و فلسفه این تحقیقات در سطح بینالمللی، به ارزیابی و سنجش کمی و کیفی متون علمی و أکثرهدف/ سئوال اصلی: با ظهور تحقیقات جدید در زمینه بازاریابی رسانه های اجتماعی در سال های اخیر، این پژوهش با هدف بررسی جایگاه و کارکردهای بازاریابی رسانههای اجتماعی در تحقیقات اسلامی و درک نگرش و فلسفه این تحقیقات در سطح بینالمللی، به ارزیابی و سنجش کمی و کیفی متون علمی و ارائه تصویر روشنی از رویکرد و گرایشهای پژوهشی در زمینه موضوع تحقیق می پردازد. روش پژوهش: رویکرد اصلی استفاده شده در این پژهش کتاب سنجی و علم سنجی، مبتنی بر فنون تحلیل محتوا میباشد. بر این اساس از رویکرد تحلیل محتوای آنلاین برای ارزیابی هماستنادی و همرخدادی واژگان 12153 قاله در پایگاه وب.آو.ساینس استفاده در سالهای 1972 تا 2022 استفاده شده است. یافتهها: بررسیهای موجود نشان داده که 68% از تحقیقات حوزه بازاریابی رسانههای اجتماعی در 50 سال اخیر به انجام رسیده است. همچنین بررسیها نشان داد که حجم بسیار کمی (76 اثر معادل کمتر از یک درصد کل تحقیقات) از تحقیقات در منابع / کشورهای اسلامی انجام/ منتشر شده است که سهم تحقیقات ایرانی تنها یک اثر بوده است.بحث و نتیجهگیری: با توجه به شکاف شناسایی شده در تحقیقات، لازم است تا توجه به موضوع بازاریابی رسانههای اجتماعی در تحقیقات بینالمللی مورد حمایت قرار گیرد و فعالیت محققان ایرانی عرصه بین المللی افزایش یابد. از سوی دیگر، توسعه و ترویج نشریات علمی بینالمللی با ماهیت اسلامی و توجه بیشتر این نشریات به این موضوع مورد تأکید میباشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - Physical-spatial planning of a smart city using AHP hierarchical analysis method (Study area: Torbete Heydarieh)Mahsa Ramzanpour Karizaki Mohammad Hossein Saraei Ahmad Esteghlal Seyed Ali Al-Modrsi Seyed Hassan Hatami NasabJournal of Radar and Optical Remote Sensing and GIS , العدد 4 , السنة 6 , تابستان 2023Today, technology is not limited to watches and smart phones; rather, things like achieving smart cities and governments are among the most challenging research topics, in such a way that some researchers believe that in the not-so-distant future, the richest and most p أکثرToday, technology is not limited to watches and smart phones; rather, things like achieving smart cities and governments are among the most challenging research topics, in such a way that some researchers believe that in the not-so-distant future, the richest and most powerful countries will be the countries that have taken this path before others. Considering the importance of smart cities in our country, in this research, we investigated and expressed the physical-spatial indicators of the smart city for the city of Torbat-e Heydarieh using the hierarchical decision-making method of AHP. After examining the questionnaire by experts and experts, it was determined that the criteria were the most important criteria for conducting the research. Finally, after the processing done using the AHP model, the layers were weighted and after fuzzing and overlaying the layers, the final map was determined to reach the city of Torbat-e Heydarieh as a smart city. The results showed Torbat-e Heydarieh's ability to become a smart city. According to the map obtained in Figure (3), it was found that parts of the central areas, parts of the south and parts of the north of the city have a higher talent than other parts to achieve this goal, i.e. a smart city. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - An Interpretative Structural Model of Market Orientation in Textile IndustryThe Iranian Journal of Textile Nano-bio Modification , العدد 4 , السنة 1 , بهار 2022Given the limited number of quantitative and qualitative research in the field of textile marketing management, the present study aimed to identify the related significant global indicators in the last decade. To this end, an interpretative structural model was develope أکثرGiven the limited number of quantitative and qualitative research in the field of textile marketing management, the present study aimed to identify the related significant global indicators in the last decade. To this end, an interpretative structural model was developed in the textile industry using a mixed-method study. In the first phase, more than 63 articles, related to the subject of marketing in the field of the textile industry, were selected and reviewed via conducting a systematic literature review. The content analysis of texts was performed by running the NVivo software, which resulted in 14 variables along with their indicators impacting market orientation. In the second phase, the Interpretive Structural Modeling (ISM) method was performed to identify the relationship among these indicators by evaluating them, obtaining interaction among trends and variables, and establishing the final model. The present model indicated that the factors affecting market orientation (i.e., the components of competitive performance variables, financial performance, organizational structure, dynamics among organizational units, comprehensive quality management, tendency to learn, tendency to entrepreneurship, strategic management of human resources, innovation ability, marketing ability, information and communication capability, competition structure, and business strategy) had high driving power and dependence. In other terms, the performance of organizations in the market depends on the improvement of these components. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - Anti-Inflammatory/Bacteria Potential of Gelatin/ZnO Nano Fiber ScaffoldThe Iranian Journal of Textile Nano-bio Modification , العدد 1 , السنة 2 , زمستان 2023Based on healthy properties of gelatin, strengthening it for using as multi functional material is essential. In this paper nano scaffold of gelatin was doped with nano zinc oxide (ZnO) (with different percent) and electrospun. The morphology of obtained nano scaffold w أکثرBased on healthy properties of gelatin, strengthening it for using as multi functional material is essential. In this paper nano scaffold of gelatin was doped with nano zinc oxide (ZnO) (with different percent) and electrospun. The morphology of obtained nano scaffold was study by Field Emission Scanning Electron Microscope (F E S E M) and elemental mapping proved the present and distribution of nano zinc oxide (ZnO) in scaffold. Also, X ray Fluorescence (XRF) test was done to confirm the amount of used nano material. The anti bacterial property of the obtained scaffold was investigated against both gram negative and gram positive bacteria (Shigella and Staphylococcus Aureus respectively) and the results show that the nano scaffold has more than 96% anti bacterial property. On the other hands, the anti inflammatory effect of nano scaffold was investigated on rats and the results illustrated that nano scaffold is effective for edema decrease. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - نگاشت علّی برند موفق در آموزش عالی ایران (مورد مطالعه دانشگاه فنی و حرفهایمهندسی مدیریت نوین , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1403هدف اصلی این مطالعه، شناسایی، دسته بندی و نگاشت علّی مولفه های برند موفق در آموزش عالی است. این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی، از نظر ماهیت؛ اکتشافی- تحلیلی؛ از نظر روش گردآوری داده ها، ترکیبی (کیفی- کمی) است. براین اساس، در فاز کیفی با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش و تاییدیه أکثرهدف اصلی این مطالعه، شناسایی، دسته بندی و نگاشت علّی مولفه های برند موفق در آموزش عالی است. این پژوهش از نظر هدف؛ کاربردی، از نظر ماهیت؛ اکتشافی- تحلیلی؛ از نظر روش گردآوری داده ها، ترکیبی (کیفی- کمی) است. براین اساس، در فاز کیفی با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش و تاییدیه خبرگان مولفه های برند موفق در آموزش عالی شناسایی شد. سپس با استفاده از نظر خبرگان این مولفه ها دسته بندی گردید. در نهایت با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجی داده های مورد نیاز از 11 خبره دانشگاه فنی و حرفه ای استخراج و با استفاده از رویکرد نگاشت علّی مدل برند موفق با نقشه ذهنی ادغامی خبرگان طراحی شد. یافته های فاز کیفی نشان داد برند موفق در آموزش عالی بطور کلی در مقوله های تصویر دانشگاه، هزینه ها و موارد مالی، خدمات و امکانات دانشگاهی، تبلیغات و ارتباطات برون سازمانی، برنامه ریزی و موفقیت آموزشی و موقعیت دانشگاه دسته بندی شد. بیشترین رابطه متغیرها مربوط به خدمات و امکانات دانشگاهی با هزینه ها و موارد مالی، سپس رابطه بین متغیرهای تصویر دانشگاه و خدمات و امکانات دانشگاهی است. ضعیف ترین رابطه نیز بین متغیر هزینه و موارد مالی با متغیر تصویر دانشگاه و برنامه ریزی و موفقیت آموزشی با هزینه ها و موارد مالی است. برند موفق در دانشگاه فنی و حرفه ای از مقوله های تصویر دانشگاه، هزینه ها و موارد مالی، خدمات و امکانات دانشگاهی، تبلیغات و ارتباطات برون سازمانی، برنامه ریزی و موفقیت آموزشی و موقعیت دانشگاه تشکیل شده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - ارائه الگوی ساختاری مضامین خرید تکانشی با رویکرد ویژگی شخصیتی مصرف کننده (مدلسازی ساختاری تفسیری)مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , العدد 8 , السنة 2 , زمستان 1401پژوهش حاضر با هدف شناسایی رفتار خرید تکانشی بهعنوان یک ناهنجاری رفتار خرید و رابطه آن با ویژگیهای شخصیتی مصرفکننده انجام شده است. روش پژوهش آمیخته و به لحاظ هدف کاربردی است. جهت بررسی فرضیههای مدل از مصاحبه عمیق با یک نمونه هدفمند ۲۳ نفری از زنان کشورهای حاشیه خلیج أکثرپژوهش حاضر با هدف شناسایی رفتار خرید تکانشی بهعنوان یک ناهنجاری رفتار خرید و رابطه آن با ویژگیهای شخصیتی مصرفکننده انجام شده است. روش پژوهش آمیخته و به لحاظ هدف کاربردی است. جهت بررسی فرضیههای مدل از مصاحبه عمیق با یک نمونه هدفمند ۲۳ نفری از زنان کشورهای حاشیه خلیج فارس (ایران، عمان، کویت، امارات) درگیر با ناهنجاری خرید تکانشی طبق نمرات آر.اف.ام و مقیاس بارات۱۱ استفاده شده است. با استفاده از نرمافزار Nvivo10 مؤلفهها و روابط مدل به روش تحلیل مضمون استخراج شد. سپس، سنجش مدل به روش مدلسازی ساختاری تفسیری در بین نمونه 13 نفری از خبرگان بازاریابی و رفتار مصرفکننده انجام شد. یافتهها پس از تجزیه و تحلیل دادهها منجر به اکتشاف مؤلفه رودربایستی، خودشگفتزدگی، پیام کلایتون و ظرفیت خرید بعنوان مضامین جدید شده است. متغیرهای حظّ از خرید، عواطف، سودمندی توسط مطالعات گذشته تأیید شد. آمیخته بازاریابی و بازارگردی در افزایش احتمال قرارگیری پدیده در معرض محرکها مAثر است. فقدان خودکنترلی و عوامل موقعیتی نیز بهعنوان متغیر مؤثر بین قصد و رفتار بروز میکند. پیامد رفتاری شامل دو بخش واکنشهای عملی و عواقب احساسی نیز توسعه یافت. مدلسازی ساختاری تفسیری به زعم خبرگان تأثیر متغیرهای محرکهای بیرونی، آمیخته بازاریابی و عوامل موقعیتی را بیشتر از سایر متغیرها اثبات نموده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - تأملی بر شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب برند موفق در دانشگاه فنی و حرفهایمطالعات مدیریت و توسعه پایدار , العدد 6 , السنة 2 , تابستان 1401این مقاله به تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب برند موفق در آموزش عالی پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان دانشگاه فنی و حرفهای در ایران تشکیل دادهاند. تعداد 17 نفر از این افراد با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داد أکثراین مقاله به تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب برند موفق در آموزش عالی پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان دانشگاه فنی و حرفهای در ایران تشکیل دادهاند. تعداد 17 نفر از این افراد با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. از آزمون t زوجی به منظور تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب مؤلفههای تحقیق در آموزش عالی استفاده گردید. براین اساس، از طریق مرور ادبیات نظری، 103 مؤلفه در خصوص برند موفق در آموزش عالی شناسایی شد. در نهایت، براساس نظر خبرگان از میان مؤلفههای شناسایی شده، 47 معیار به عنوان معیارهای برند موفق در آموزش عالی مشخص گردید که این معیارها در 7 شاخص کلی شامل تصویر دانشگاه، هزینه و موارد مالی، خدمات و امکانات دانشگاهی، تبلیغات و ارتباطات برون دانشگاهی، تکنولوژی و توسعه، برنامهریزی و موفقیت آموزشی و موقعیت دانشگاه طبقه بندی گردید. یافتهها همچنین نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب تمامی مؤلفهها و مقولههای اصلی تحقیق در دانشگاه فنی و حرفهای اختلاف معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة