مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد38,السنة
11
,
زمستان
1399
مقدمه: در طول سالیان اخیر بیمارستانها با چالشهای مختلفی از قبیل کاهش بودجه و افزایش رقابت در حوزههای بهداشتی و درمانی مواجه بودهاند. انتظار میرود که خدمات درمانی مبتنی بر اینترنت اشیا علاوه بر کاهش هزینهها، سطح کیفیت زندگی را افزایش دهد. هدف این پژوهش شناسایی و او أکثر
مقدمه: در طول سالیان اخیر بیمارستانها با چالشهای مختلفی از قبیل کاهش بودجه و افزایش رقابت در حوزههای بهداشتی و درمانی مواجه بودهاند. انتظار میرود که خدمات درمانی مبتنی بر اینترنت اشیا علاوه بر کاهش هزینهها، سطح کیفیت زندگی را افزایش دهد. هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی کاربردهای فناورانه اینترنت اشیا بر مدیریت کیفیت بیمارستانی با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری میباشد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت پژوهشی به صورت آمیخته و از نظر روش گرداوری دادهها یک پژوهش توصیفی - تحلیلی است. مهمترین کاربردهای فناورانه اینترنت اشیا بر مدیریت کیفیت بیمارستانی از طریق روش دلفی(در 2 مرحله) مشخص و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز از مدلسازی تفسیری- ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: کاربردهای کنترل علائم حیاتی فرد بیمار، مراقبت از بیماران بدون نیاز حضور فرد در محل، بررسی موجودی تجهیزات و موارد موردنیاز ضروری، ردگیری و نظارت بر عملکرد کارکنان، بیماران و موجودی، نظارت و تنظیم هوشمند شرایط محیطی نگهداری بیمار و دارو، ویزیت از راه دور بیماران در دوران حاد و خاص، کاهش پسماندهای بیمارستانی، نظارت بر فعالیتهای فیزیکی افراد سالمند و راهاندازی جوامع آنلاین و مشاورههای اینترنتی پزشکی بهعنوان کلیدیترین عوامل شناخته شدند.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به مؤثر بودن اینترنت اشیا در حوزه مراقبتهای بهداشتی، به مسئولین مراکز درمانی پیشنهاد میگردد که تغییرات مناسبی در حوزه فناوری اطلاعات خود ایجاد کنند تا بتوانند گامهای مفیدی برای ارتقا کیفیت خدمات خود بردارند.
تفاصيل المقالة
Journal of System Management
,
العدد5,السنة
6
,
تابستان
2020
This study aims to explain and elaborate a new model for the business environmental hostility in small and medium enterprises in the science and technology park in Kermanshah (Iran). The research method is a mixed method. Content analysis was used in the qualitative par أکثر
This study aims to explain and elaborate a new model for the business environmental hostility in small and medium enterprises in the science and technology park in Kermanshah (Iran). The research method is a mixed method. Content analysis was used in the qualitative part, and a confirmatory factor analysis was used in the quantitative section. In the qualitative section for the environmental hostility dimension of the environmental turbulence, two components of competitive turbulence and regulatory turbulence, as well as seven sub-components were identified and validated. As a consequence, the conceptual model was extracted. This study proposed a conceptual model of business environmental hostility and the researcher-made questionnaire of environmental hostility confirmed with high validity and reliability. The model was verified based on the small and medium-sized enterprises in Kermanshah (Iran), and it is suggested that this new environmental hostility model can be used in practice to improve managing the small and medium-sized enterprises.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد5,السنة
13
,
زمستان
1400
امروزه انتظارات مشتریان درحالتوسعه و بالا رفتن است و از همین رو هر سازمانی به دنبال برآورده کردن انتظارات مشتریان از طریق افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود میباشد. با توجه به این موضوع و وضعیت رقابتی کنونی در بازارهای محلی و جهانی، سازمانها به دنبال اتخاذ و بهکارگیری أکثر
امروزه انتظارات مشتریان درحالتوسعه و بالا رفتن است و از همین رو هر سازمانی به دنبال برآورده کردن انتظارات مشتریان از طریق افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود میباشد. با توجه به این موضوع و وضعیت رقابتی کنونی در بازارهای محلی و جهانی، سازمانها به دنبال اتخاذ و بهکارگیری رویکردهای جدیدی در سازمان هستند که آنها را برای رسیدن به سطح کیفی بالاتر و عملکرد بهتر کمک کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع است. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و نحوه گرداوری دادهها از نوع توصیفی علی میباشد که در جامعه پژوهش 274 نفری، با نمونه ۱۶۰ نفری بر اساس روش نمونهگیری تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان اجرا شد . ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی و روایی آن بررسی و تعیینشده است. نرمافزار Smart PLS3 نیز برای تحلیل دادهها و بررسی مدل پژوهش به کار گرفتهشد. نتایج پژوهش نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتها و مدیریت کیفیت جامع تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی خواهد داشت و مدیریت کیفیت جامع نیز بهعنوان متغیر میانجی رابطه مثبت اجتماعی شرکت و عملکرد سازمانی عمل میکند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications