فهرس المقالات نادر محقق


  • المقاله

    1 - شناسایی ابعاد و مولفه های توسعه برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران: یک رویکرد اجتماعی
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 5 , السنة 0 , زمستان 1386
    این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران و ارائه مدل مناسب و در راستای ارتقاء وضع موجود انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده‌ها کیفی و از نظر شیوه پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد (گرندد تئوری) بوده است. مشارکت أکثر
    این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران و ارائه مدل مناسب و در راستای ارتقاء وضع موجود انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده‌ها کیفی و از نظر شیوه پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد (گرندد تئوری) بوده است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش بر اساس قاعده و اصل اشباع نظری شامل 20 نفر از افراد صاحب‌نظر و خبرگان در دسترس در حوزه برندسازی فرهنگی صنعت فیلم است که با روش نمونه‌گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختارمند بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا نسخه 2020 ، در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. اعتبار داده‌ها با استفاده از روش تاییدپذیری توسط مشارکت‌‌کنندگان صورت پذیرفت. بر اساس یافته‌های پژوهش، ابعاد و مؤلفه‌های الگوی برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران در 6 طبقه شامل بُعد پدیدۀ مرکزی (برند شدن)، بُعد شرایط علّی (ماموریت برند)، بُعد شرایط زمینه‌ای (محیط)، بُعد شرایط میانجی(ارتباطات)، بُعد راهبردها (منزلت یابی) و بُعد پیامد و نتایج (وفاداری به برند) شناسایی شد. به عنوان نتیجه تحقیق می توان گفت که ارائه مدل مناسب و فراهم آوردن شرایط توسعه برند می تواند اثربخشی برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران توسط سیاست گذاران حوزه رسانه کشور را بهبود بخشد. علاوه بر آن، نتایج حاصله از تحقیق نشان دادکه برندسازی فرهنگی در صورتی که مورد توجه و سرمایه گذاری قرار گیرد می تواند صنعت سینمای ایران را به جایگاه ارزشمندی برساند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی ابعاد و مولفه های توسعه برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران: یک رویکرد اجتماعی
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1400
    این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران و ارائه مدل مناسب و در راستای ارتقاء وضع موجود انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده‌ها کیفی و از نظر شیوه پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد (گرندد تئوری) بوده است. مشارکت أکثر
    این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران و ارائه مدل مناسب و در راستای ارتقاء وضع موجود انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده‌ها کیفی و از نظر شیوه پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد (گرندد تئوری) بوده است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش بر اساس قاعده و اصل اشباع نظری شامل 20 نفر از افراد صاحب‌نظر و خبرگان در دسترس در حوزه برندسازی فرهنگی صنعت فیلم است که با روش نمونه‌گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختارمند بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا نسخه 2020 ، در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. اعتبار داده‌ها با استفاده از روش تاییدپذیری توسط مشارکت‌‌کنندگان صورت پذیرفت. بر اساس یافته‌های پژوهش، ابعاد و مؤلفه‌های الگوی برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران در 6 طبقه شامل بُعد پدیدۀ مرکزی (برند شدن)، بُعد شرایط علّی (ماموریت برند)، بُعد شرایط زمینه‌ای (محیط)، بُعد شرایط میانجی(ارتباطات)، بُعد راهبردها (منزلت یابی) و بُعد پیامد و نتایج (وفاداری به برند) شناسایی شد. به عنوان نتیجه تحقیق می توان گفت که ارائه مدل مناسب و فراهم آوردن شرایط توسعه برند می تواند اثربخشی برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران توسط سیاست گذاران حوزه رسانه کشور را بهبود بخشد. علاوه بر آن، نتایج حاصله از تحقیق نشان دادکه برندسازی فرهنگی در صورتی که مورد توجه و سرمایه گذاری قرار گیرد می تواند صنعت سینمای ایران را به جایگاه ارزشمندی برساند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - نقش فشار مشتریان بر واکنش قیمت سهام شرکت به اعلام مشارکت در برنامه های زنجیره تامین سبز
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1401
    این تحقیق به جهت سنجش نقش فشار مشتریان بر واکنش قیمت سهام شرکت به اعلام مشارکت در برنامه های زنجیره تامین سبز انجام شده است،‎ ‎تحقیق حاضر از نظر هدف ،کاربردی و از لحاظ نحوه اجرا پیمایشی می باشد. داده های مورد استفاده در پژوهش حاضر اطلاعات مالی موجود شرکتهایی ا أکثر
    این تحقیق به جهت سنجش نقش فشار مشتریان بر واکنش قیمت سهام شرکت به اعلام مشارکت در برنامه های زنجیره تامین سبز انجام شده است،‎ ‎تحقیق حاضر از نظر هدف ،کاربردی و از لحاظ نحوه اجرا پیمایشی می باشد. داده های مورد استفاده در پژوهش حاضر اطلاعات مالی موجود شرکتهایی است که طی سالهای 1390 الی 1398 در بورس حضور داشته و از آن خارج نشده اند. داده های تحقیق با استفاده از تهیه نمودارهای کنترلی و تخمین مدل های رگرسیون لجستیک و خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج تحقیق حاکی از آن بود که نوع صنعت به عنوان معیار فشار مشتریان بر مشارکت شرکت ها در مدیریت زنجیره تامین سبز اثرگذار است و اعلام مشارکت شرکت ها در مدیریت زنجیره تامین سبز، منجر به کاهش قیمت سهام آنها می گردد. همچنین نتایج نشان داده در صنایع غیرواسطه که فشار وارده از سوی مشتریان بر اعلام مشارکت شرکت بیشتر است، اعلام مشارکت شرکت در فعالیت های زنجیره تامین سبز، اثر کاهنده کمتری بر قیمت سهام آن خواهد داشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تبیین سبک زندگی دیاسپورای ایرانی مقیم بریتیش کلمبیا کانادا با تاکید بر مدل فرهنگ پذیری «بری»
    مطالعات میان فرهنگی , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1398
    دیاسـپورا به جابه‌جایی، مهاجرت یا پراکنده شدن مردم در خارج از سرزمین مادری به هر دلیل در بیش از یک مکان اشاره دارد. دیاسپوراها بخشی از مردمی هستند که خارج از وطن خود زندگی می‌کنند. آنها با استقرار در جامعه ی میزبان و در رویارویی با فرهنگ جدید به صورتهای مختلف از خود واک أکثر
    دیاسـپورا به جابه‌جایی، مهاجرت یا پراکنده شدن مردم در خارج از سرزمین مادری به هر دلیل در بیش از یک مکان اشاره دارد. دیاسپوراها بخشی از مردمی هستند که خارج از وطن خود زندگی می‌کنند. آنها با استقرار در جامعه ی میزبان و در رویارویی با فرهنگ جدید به صورتهای مختلف از خود واکنش نشان می دهند و بدنبال آن با مفاهیم مختلفی در رویکرد فرهنگ پذیری و همچنین تغییر در شیوه یا سبک زندگی مواجه می شوند. این تحقیق با هدف تبیین سبک زندگی دیاسپورای ایرانی مقیم استان بریتیش کلمبیا با تاکید بر مدل فرهنگ پذیری بری به انجام رسیده است. روش تحقیق طرح متوالی-تبیینی است. مرحله اول کمی(پرسشنامه) و مرحله دوم کیفی(مصاحبه) بوده است. جامعه آماری برای این پژوهش شامل مهاجران ایرانی ساکن در این استان در سال 2018 بوده است(37166 نفر). جامعه نمونه با توجه به فرمول کوکران 380 نفر برآورد شده است. برای انتخاب نمونه های مورد مطالعه در مرحله اول و دوم پژوهشگر مجبور گردید از روش نمونه گیری غیراحتمالی از نوع هدفمند و گلوله برفی استفاده کند. روایی و پایایی ابزار اندازه گیری مورد تایید قرار گرفت. در این پژوهش از نرم افزار spss و نرم افزار Amos و از معادلات ساختاری(sem) برای رسیدن به نتایج استفاده گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - تاثیر متغیرهای زمینه ای بر سبک زندگی دیاسپورای ایرانی مقیم استان بریتیش کلمبیا کانادا
    مطالعات میان فرهنگی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1398
    مهاجرت در مقیاس وسیع آن می تواند بعضی از ساختارهای کشور میزبان و پذیرنده را تغییر دهد. به خاطر همین مهاجرت ها، جوامع مختلف در جهان دارای الگوهای فرهنگی چندگانه منتسب به اقوام متفاوت هستند. از سوی دیگر، این پدیده بر هویت فرهنگی دیاسپوراها و سبک زندگی آنان نیز تاثیر می گذ أکثر
    مهاجرت در مقیاس وسیع آن می تواند بعضی از ساختارهای کشور میزبان و پذیرنده را تغییر دهد. به خاطر همین مهاجرت ها، جوامع مختلف در جهان دارای الگوهای فرهنگی چندگانه منتسب به اقوام متفاوت هستند. از سوی دیگر، این پدیده بر هویت فرهنگی دیاسپوراها و سبک زندگی آنان نیز تاثیر می گذارد. دیاسپوراها گروهی از انسان ها هستند که در جایی دورتر از کشور خود زندگی می کنند.الگوی سبک زندگی خود را می سازند و این الگوی سبک زندگی خاص خود را انتشار می دهند.از این رو، تحقیق حاضر با هدف تاثیر متغیرهای زمینه ای بر سیک زندگی دیاسپورای ایرانی مقیم استان بریتیش کلمبیا به انجام رسیده است. در این پژوهش از نظریه های بری و گیدنز استفاده شده است. روش تحقیق طرح متوالی-تبیینی است. مرحله اول کمی(پرسشنامه) و مرحله دوم کیفی(مصاحبه) بوده است. جامعه آماری برای این پژوهش شامل مهاجران ایرانی ساکن در استان بریتیش کلمیبا در سال 2018 بوده است(37166 نفر). جامعه نمونه با توجه به فرمول کوکران 380 نفر برآورد شده است. برای انتخاب نمونه های مورد مطالعه در مرحله اول و دوم پژوهشگر مجبور گردید از روش نمونه گیری غیراحتمالی از نوع هدفمند و گلوله برفی استفاده کند. روایی و پایایی ابزار اندازه گیری مورد تایید قرار گرفت. با استفاده از نرم افزار spss و نرم افزار Amos و معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد، الگوی قالب در بین ایرانیان مقیم بریتیش کلمبیا، الگوی یکپارچگی/سازگاری سبک زندگی است و کلیه متغیرهای زمینه ای به ویژه مدت اقامت و وضع تاهل نقش متغیر میانجی را در الگوی بکپارچگی/سازگاری سبک زندگی مهاجران داشته اند. تفاصيل المقالة