فهرس المقالات مصطفی هادی دولابی


  • المقاله

    1 - بررسی عددی اثرات سوئیپ و تیزی لبه حمله روی رفتار آیرودینامیکی بال مثلثی
    مهندسی مکانیک و ارتعاشات , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1399
    بال مثلثی در زوایای حمله مختلف، رژیم‌های صوتی متفاوت، زوایای عقبگرد گوناگون و لبه حمله تیز و خمیده، ، مورد تحلیل و بررسی عددی قرار‌گرفته شده‌است. الگوی جریان روی سطح بالایی بال برای کلیه موارد مذکور حل شده و روند جریان به صورت‌های مختلف به تصویر درآمده‌است. الگوی جریان أکثر
    بال مثلثی در زوایای حمله مختلف، رژیم‌های صوتی متفاوت، زوایای عقبگرد گوناگون و لبه حمله تیز و خمیده، ، مورد تحلیل و بررسی عددی قرار‌گرفته شده‌است. الگوی جریان روی سطح بالایی بال برای کلیه موارد مذکور حل شده و روند جریان به صورت‌های مختلف به تصویر درآمده‌است. الگوی جریان روی بال مثلثی مورد مطالعه در این تحقیق با الگوهای شناخته‌شده در مطالعات پیشین مقایسه شده و تغییرات این الگوها با تغییر عدد ماخ جریان آزاد و تغییر زاویه حمله و تغییر زوایای عقبگرد و تغییر لبه حمله‌ مورد بحث قرار گرفته‌است. تصاویر بدست آمده از آشکار‌سازی‌ها نشان می‌دهد که روی سطح بالایی بال مثلثی، گردابه‌ای پدید می‌آید که با افزایش عدد ماخ، به سطح بال، نزدیکتر شده و تدریجاً کشیده‌تر می‌شود. هم چنین، علاوه بر گردابه اولیه، در قسمت بین این گردابه و سطح روی بال، گردابه ثانویه نیز پدید می‌آید. در اعداد ماخ بیش از 2/1، لبه حمله بال مثلثی مافوق‌صوت شده و موج انبساطی منتشرشده از لبه حمله، به جریان شتاب می‌دهد. تفاصيل المقالة