-
المقاله
1 - بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر ریسک سرمایهگذاری شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهرانپژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار , العدد 1 , السنة 6 , بهار 1394عدم تقارن اطلاعاتی از موضوعاتی است که در سالهای اخیر با مسائل نمایندگی و سرمایهگذاری ارتباط عمیقی پیدا کرده است. اعتقاد بر این است که عدم تقارن اطلاعاتی به ناکارآیی بازار منجرمیشود و درنهایت، ریسک سرمایهگذاری را افزایش میدهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عدم تقارن ا أکثرعدم تقارن اطلاعاتی از موضوعاتی است که در سالهای اخیر با مسائل نمایندگی و سرمایهگذاری ارتباط عمیقی پیدا کرده است. اعتقاد بر این است که عدم تقارن اطلاعاتی به ناکارآیی بازار منجرمیشود و درنهایت، ریسک سرمایهگذاری را افزایش میدهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر ریسک سرمایهگذاری در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش، با استفاده از دادههای 80 شرکت موجود در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ زمانی سالهای 1388 تا 1392، این موضوع بررسی شده است. به این منظور از دامنۀ قیمت پیشنهادی خرید و فروش بهعنوان شاخصی برای محاسبۀ عدم تقارن اطلاعاتی استفاده شد. مدل رگرسیونی پژوهش از روش دادههای ترکیبی است و از روش رگرسیون کمترین مربعات تعمیمیافته برای برازش الگو استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این است که عدم تقارن اطلاعاتی تأثیر مثبت و معناداری بر ریسک سرمایهگذاری شرکت ها دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - رابطه بین تصمیمات تامین مالی با انواع مدیریت سودپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1395در ادبیات حسابداری، تحقیقات پیرامون اهرم مالی و مدیریت سود انجام شده است. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که در شرایط وجود اهرم مالی، شرکتها تمایل دارند از طریق مدیریت سود به دستکاری سود بپردازند. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین اهرم مالی با انواع مدیریت سود می باشد. در این أکثردر ادبیات حسابداری، تحقیقات پیرامون اهرم مالی و مدیریت سود انجام شده است. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که در شرایط وجود اهرم مالی، شرکتها تمایل دارند از طریق مدیریت سود به دستکاری سود بپردازند. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین اهرم مالی با انواع مدیریت سود می باشد. در این پژوهش، تعداد 107 شرکت مورد بررسی قرار گرفت و معیار های انواع مدیریت سود شامل مدیریت اقلام تعهدی جونز و کوتاری، مدیریت سود واقعی و سطح کلی مدیریت سود است. اهرم مالی بعنوان متغیر مستقل و انواع مدیریت سود بعنوان متغیر وابسته است. نتایج پژوهش با استفاده از الگوی رگرسیون چند متغیره و روش داده های تابلویی؛ بیانگر رابطه منفی بین اهرم مالی و مدیریت اقلام تعهدی جونز و کوتاری و سطح کلی مدیریت سود است. همچنین بین اهرم مالی و مدیریت سود واقعی رابطه مثبتی وجود دارد. In the accounting literature, research has been done on financial leverage and earnings management. The results show that in spite of financial leverage, companies tend to manipulate earnings through earnings management activities. this study investigates the relationship between financial leverage and variety of earnings management of 107 firms were examined and various measures of earnings management, including Jones and Kothari accruals management, real earnings management and the overall level of earnings management were investigated. Financial leverage and types of earnings management are the independent and dependent variables respectively.. Results of multivariate regression model using panel data methods reveal no connection between financial leverage, Jones and Kothari accruals management and the overall level of earnings management. However there is a significant correlation between financial leverage and real earnings management. Keywords: Financial Leverage, Accruals Management, Real Earnings Management and the Overall Level of Earnings Management. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - تأثیر راهبرد تنوع بخشی بر سودآوری شرکتهاپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1396ارتباط بین تنوع و سودآوری شرکت یک موضوع بااهمیت شایانی رادر زمینههای مدیریت استراتژیک و مدیریت مالی نشان میدهد. در این ادبیات نقش استراتژی تنوع به عنوان یک تسهیلگر برای استراتژیهای رقابتی تأیید شده است. این نقش در اصطلاحاتی از منافع تنوع در افزایش سودآوری شرکتها آش أکثرارتباط بین تنوع و سودآوری شرکت یک موضوع بااهمیت شایانی رادر زمینههای مدیریت استراتژیک و مدیریت مالی نشان میدهد. در این ادبیات نقش استراتژی تنوع به عنوان یک تسهیلگر برای استراتژیهای رقابتی تأیید شده است. این نقش در اصطلاحاتی از منافع تنوع در افزایش سودآوری شرکتها آشکار میشود. هدف از این مقاله بررسی تأثیر راهبرد تنوع بخشی بر سودآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. نمونه آماری این پژوهش شامل 78 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک انتخاب شده است. در این مطالعه اگر شرکت دارای واحد فرعی باشد، به عنوان یک شرکت متنوع در نظر گرفته میشود. برای آزمون فرضیات تحقیق مدلهای رگرسیونی چند متغیره براساس دادههای تابلویی تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد که راهبرد تنوع تأثیر مثبت و معناداری بر معیارهای سودآوری بازده به روی فروش و بازده به روی کل داراییها دارد. The relationship between diversity and firm profitability represents a subject of considerable importance within the fields of strategic and financial management.The role of diversification strategy as a catalyst for competitive strategies has confirmed in the literature. This role becomes obvious in terms of the diversification benefits in enhancing the profitability of firms. The goal of this article is to study the effect of diversification strategy on the profitability of companies listed in Tehran Stock Exchange. This research sample includes 78 companies of Tehran Stock exchange during 1387 to 1392 that it has selected by using systematic sampling method. In this study if the firm has the subsidiary unit, it will consider as a diversified firm. To test the research hypothesis have analyzed the multivariate regression models based on panel data. The findings reveal that the strategy of diversification has a positive and significant impact on profitability measures of return on sales and return on total assets. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - تأثیر رقابت در بازار محصول بر ریسکپذیری سرمایهگذارانپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1397چکیده مقاله حاضر رابطه بین رقابت در بازار محصول با ریسکپذیری سرمایهگذاران را بررسی میکند. نمونه پژوهش حاضر شامل 110 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است . در این مقاله برای اندازهگیری رقابت در بازار از شاخص هرفیندال _هیرشمن و لرنر تعدیلشده استفادهشده ا أکثرچکیده مقاله حاضر رابطه بین رقابت در بازار محصول با ریسکپذیری سرمایهگذاران را بررسی میکند. نمونه پژوهش حاضر شامل 110 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است . در این مقاله برای اندازهگیری رقابت در بازار از شاخص هرفیندال _هیرشمن و لرنر تعدیلشده استفادهشده است، همچنین برای سنجش ریسکپذیری سرمایهگذاران از دو معیار مخارج سرمایهای شرکت و بازده سرمایهگذاریها استفادهشده است. یافتهها بیانگر این است که شاخص هرفیندال _هیرشمن اثر منفی و معناداری بر مخارج سرمایهای دارد بنابراین با افزایش رقابت در بازار، مخارج سرمایهای افزایش مییابد و بین شاخص لرنر تعدیلشده با بازده سرمایهگذاریها رابطهای مثبت و معنیدار وجود دارد، یعنی با افزایش شدت رقابت در بازار، بازده سرمایهگذاریها افزایش مییابد. بهطورکلی، یافتهها نشان میدهد مکانیسم بازار عاملی مؤثر بر ریسکپذیری هست. Abstract This research examines the relationship between product market competitions with investor`s risk-taking. The sample consisted of 110 companies listed in Tehran Stock Exchange from 10 different industries. To achieve this goal, the Herfindahl-Hirschman index and Adjusted Lerner used as measures of competitiveness.The capital expenditures and the investment`s return have been used for measuring the risk-taking. Research findings indicates that there is significant negative relationship between Herfindahl-Hirschman with the capital expenditure by increasing product market competition, capital expenditures increasing, but there is significant positive relationship between Adjusted Lerner with investment`s return. by increasing product market competition, investment`s return increasing. Overall, the finding evidence that market mechanisms is an effective factor to risk-taking. Keywords: Product Market Competitions, Investment, Risk-Taking تفاصيل المقالة