بنیان های حکمی-فلسفی هنر ایرانی
,
العدد7,السنة
3
,
بهار
1403
أکثر
در ایران مقبولترین چهارچوب پیشرفت جهانی و پایداری، موردپذیرش کامل واقعنشده و لازم است الگویی بومی برای توسعه ارائه شود. پژوهشحاضردر این راستا در ارائه یک چهارچوب بومی پیشنهادی به نام زندهواری گام برداشتهاست. در این پژوهش برای بومیسازیِ نظریۀ توسعه پایدار و دستیابی به چهارچوب زندهواری، از روش ترکیبی دومرحلهای(استدلال منطقی و موردی) استفادهشده است: در مرحلۀ اول با جایگزینی مبانی پایداری با مبانی همارز و مشترک در تفکر و فلسفۀ ایرانی، تفکر سیستمی، فلسفه کاسمونومیکو نظریه ودینگتن از طریق روشی ترکیبی و حکمی اجتهادی، در ابتدا مفروضات و مبانی پارادایم توسعه پایدار بر اساس پارادایمهای فوق تغییر دادهشده و در جهت ایجاد یک مدل ذهنی جدید، پس از بررسی واگرای مفروضات به ترکیب مفاهیم به شکل همگرا و مفروضات نوینی در ارائۀ نظریۀ بومی از زندهواری پرداخته میشود؛ درمرحله دوم، چهارچوب زندهواری باکاربست ومقایسه در نمونههای موردی، مورد سنجشِ بازساخت پذیریِ روراست ونظریهای قرارگرفته تا روند توسعه معماری در لایه های سیاسی، فرهنگی و زیباشناختی توجیه شود و ساختار نظریه تاییدشده در انتها، با روش پیمایشیاز طریق تحلیل دلفی کلیت چهارچوب زندهواری سنجیدهواز هفت متغیر مورد بررسی، قابلیت زندهواری در مقام یک نظریه بومی با اولویت نخست نیز تایید شد.
مطالعات بین رشته ای در تعالی معماری و شهرسازی
,
العدد4,السنة
2
,
پاییز-زمستان
1402
در فضاهایی مانند کتابخانه که مرزهای کالبدی کم رنگ تر می شود، حریم های غیر دیداری هویدا می شوند. جایگاه صدا در معماری گذشته مورد اهمیت بوده است و با ایجاد عناصر معماری در فضاها صدا کنترل و آسایش صوتی ایجاد می گردید، بطوریکه در حال حاضر به علمی نوین تبدیل شده است. مساله ت أکثر
در فضاهایی مانند کتابخانه که مرزهای کالبدی کم رنگ تر می شود، حریم های غیر دیداری هویدا می شوند. جایگاه صدا در معماری گذشته مورد اهمیت بوده است و با ایجاد عناصر معماری در فضاها صدا کنترل و آسایش صوتی ایجاد می گردید، بطوریکه در حال حاضر به علمی نوین تبدیل شده است. مساله توزیع مناسب صدا در کتابخانه ها منجرشد این پژوهش مطالعات تطبیقی بین صدا و معماریدر قرائت خانه های کتابخانه را مورد بررسی قرار گیرد. هدف اصلی پژوهش دریافت آسایش صوتی و کاهش انعکاس های مضر صدا در این فضاها جهت ایجاد حریم خصوصی گفتاراست. برای دستیابی به این هدف ارتباط بین انتقال و توزیع صدا با بررسی هندسه سالنها و مصالح مصرفی مورد تحلیل قرار گرفته است، هدف نهایی پژوهش بررسی تاثیرجنسیت صدای دختران و پسران در سالنها می باشد. این تحقیق به روش تجربی، با اندازه گیری شدت صدا در قرائت خانه های دختران و پسران کتابخانه مرکزی تبریز به وسیله دستگاه صوت سنج ۲۲۶۰B&K و ریکوردر H8 انجام شده است. نمودارهای حاصله از دستگاه صوت سنج در نرم افزار اکسل مستخرج شده و نمودارهای ریکوردر در نرم افزار متلب مورد تحلیل قرار گرفت، سرانجام با نمودار استاندارد NC مقایسه شد. نتایج کلی پژوهش نشان داد که تفاوت جنسیتی صدا در فضاها نیاز به تمهیدات خاص دارد به ویژه قرائت خانه های دختران با توجه به طیف فرکانسهای وسیع استفاده از الیاف و پوسته ها در سطوح را ضروریمیکند. باتقویت شاخصه های معماری در حوزه صدا، امکان تدوین اصولی در طراحی معماری کتابخانه ها و آکوستیک توامان ممکن می شود.
تفاصيل المقالة
آسایش صوتی از بحثهایی است که در کتابخانه دارای اهمیت دوچندان است. در این پژوهش قرائت خانه های دختران و پسران کتابخانه تبریز بررسی و مقایسه شده است. جهت ارتقاء حس دلبستگی به مکان در کتابخانه ها، اهمیت وضرورت دستیابی به توزیع مناسب صدا افزایش می یابد.هدف پژوهش، رسیدن به آ أکثر
آسایش صوتی از بحثهایی است که در کتابخانه دارای اهمیت دوچندان است. در این پژوهش قرائت خانه های دختران و پسران کتابخانه تبریز بررسی و مقایسه شده است. جهت ارتقاء حس دلبستگی به مکان در کتابخانه ها، اهمیت وضرورت دستیابی به توزیع مناسب صدا افزایش می یابد.هدف پژوهش، رسیدن به آسایش صوتی و حس تعلق به مکان برای کاربران در کتابخانه و مطلوب بودن محیط است. از مطالعات اخیر در زمینه کتابخانه متغیرهای وابسته معماری و مستقل آکوستیک (هندسی، ذهنی، عینی، تناسبات) تفکیک شده است. روش تحقیق توصیفی و از طریق بررسی همبستگی متغیرهای مذکور است و با توزیع پرسشنامه و تحلیل داده ها در نرم آفزار SPSS انجام شده است. نتایج پژوهش میانگین نظرات کاربران در بعد هندسی دختران087/3 و پسران 579/3 ، در بعد ذهنی دختران 093/4 و پسران998/3، در بعد عینی دختران828/3 و پسران 733/3 و در بعد تناسبات دختران938/3 و پسران 804/3 را نشان می دهد و بیانگر این است که: بعد ذهنی دارای بالاترین اثر است و میزان دلبستگی دختران بیشترین مقدار را دارد.بنابراین تأکید می شود که جهت ارتقاء حس مکان در طراحی فضاهای مطالعاتی و آموزشی به استفاده از سطوح دارای الیاف و پوستهها و در بخشهایی استفاده از کاواک و حفره توجه بیشتری شود. نوآوری پژوهش در این است که اذعان دارد طیف فرکانسهای وسیع و بالاتر که از حنجره دختران تولید میشود، استفاده از الیاف و پوستهها در سطوح فضاهای مختص دختران را ضروری تر می کند، تا با ایجاد آسایش صوتی حس دلبستگی به مکان نیز افزایش پیدا کند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications