مدیریت توسعه و تحول
,
العدد5,السنة
13
,
زمستان
1400
فرهنگ، یادگیری سازمان را قادر میسازد تا بهترین بهرهبرداری را از دانش و تجربیات خود برای ایجاد و دستیابی به اهداف مطلوب انجام دهد. سازمانهای بهرهمند از فرهنگ یادگیری پایدار که در قالب یادگیری سازمانی به فعالیت میپردازند برای ساخت قابیلت پویا از یادگیری به عنوان یک ع أکثر
فرهنگ، یادگیری سازمان را قادر میسازد تا بهترین بهرهبرداری را از دانش و تجربیات خود برای ایجاد و دستیابی به اهداف مطلوب انجام دهد. سازمانهای بهرهمند از فرهنگ یادگیری پایدار که در قالب یادگیری سازمانی به فعالیت میپردازند برای ساخت قابیلت پویا از یادگیری به عنوان یک عامل و منبع مهم یاد میکنند. امروزه در فضای رقابتی، کسب و کارها در تلاشاند تا با ایجاد مزیت رقابتی پایدار از طریق ارتقاء عملکرد سازمانی رونق یابند و خود را با تغییرات نوظهور انطباق دهند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فرهنگ یادگیری و عملکرد سازمانی با میانجی گری قابلیت پویا و مزیت رقابتی در بانک های استان گیلان می باشد. جامعهآماری این پژوهش کلیه مدیران، معاونین و کارشناسان ارشد بانکهای استان گیلان است که تعداد آنها در حدود320 نفر میباشد و بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده 175 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفته اند. روش گرد آوری اطللاع به صورت کتابخانه ای و میدانی بوده و ابزار پژوهش پرسشنامه برگرفته از ادبیات موضوع می باشد. یافته های بدست آمده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل نشان میدهند که بین کلیه متغیرهای پژوهش رابطه معناداری وجود دارد و مزیت رقابتی و قابلیت پویا دارای نقش میانجی در رابطه فرهنگ یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی است.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد5,السنة
7
,
زمستان
1394
سازمانهای امروزی به شکل گسترده ای بر ساختارهای تیمی متمرکز هستند تا وظایف خود را به نحو مؤثرتری انجام دهند. تشکیل تیمهای سازمانی که از فناوری های اطلاعاتی برای برقراری ارتباط بین اعضا استفاده میکنند به منظور پاسخگویی به پویایی های محیط است. بهره مندی از این فناوری ها أکثر
سازمانهای امروزی به شکل گسترده ای بر ساختارهای تیمی متمرکز هستند تا وظایف خود را به نحو مؤثرتری انجام دهند. تشکیل تیمهای سازمانی که از فناوری های اطلاعاتی برای برقراری ارتباط بین اعضا استفاده میکنند به منظور پاسخگویی به پویایی های محیط است. بهره مندی از این فناوری ها می تواند اثرات متفاوتی بر رابطه افراد در گروه ها و سازمان های مختلف داشته باشد. یکی از این اثرات در سطح گروهی شکل گیری مفهومی با عنوان میزان مجازی بودن تیم است که در پژوهش حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر میزان مجازی بودن؛ به عنوان یک متغیر تعدیل گر بر رابطه تعارض، اعتماد و همکاری تیمی میباشد. به این منظور تیمهای موجود در شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان گیلان به عنوان جامعه تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. نمونه آماری تعداد 261 نفر از اعضای این تیمها میباشند که به شکل تصادفی انتخاب شدند. نتایج بدست آمده از تحلیل همبستگی و رگرسیون نشان میدهد که میزان مجازی بودن روی رابطه تعارض، اعتماد و همکاری اثر می گذارد. همچنین میزان مجازی بودن تیم، ضمن افزایش میزان رابطه منفی بین تعارض و اعتماد و رابطه مثبت بین اعتماد و همکاری را کاهش میدهد.
تفاصيل المقالة
اقتصاد دانشبنیان باعث بالا رفتن توان رقابتی کشورها، افزایش رشد اقتصادی و درآمد می شود. در اقتصاد مبتنی بر دانش از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده میشود و موفقیت یک سازمان به تواناییش درمدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد. یکی از قابلیتهای مهم سازم أکثر
اقتصاد دانشبنیان باعث بالا رفتن توان رقابتی کشورها، افزایش رشد اقتصادی و درآمد می شود. در اقتصاد مبتنی بر دانش از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده میشود و موفقیت یک سازمان به تواناییش درمدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد. یکی از قابلیتهای مهم سازمانی که میتواند به سازمانها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار نماید و برای آنها در مقایسه با سازمانهای دیگر مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند، سرمایه اجتماعی است که می تواند سطح تعامل افراد و سازمانها را در تولید دانش بالا ببرد و زمینههای تحقق اقتصاد دانشمحوردر کشور را مهیا کند. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در اقتصاد مبتنی بر دانش میباشد. یافتههای بدست آمده نشان میدهند که تمامی فرضیات پژوهش مورد تایید قرار میگیرند و مولفههای سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری نقش موثری در اقتصاد دانش-بنیان دارند. همچنین یافتهها نشان میدهد که سرمایه اجتماعی از طریق بهبود و ارتقای سرمایه های فکری می تواند نقش موثرتری در اقتصاد دانش بنیان ایفا نماید.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications