هدف این پژوهش ارائه مدل توسعه کارآفرینی اکوتوریسم با رویکرد رفاه اجتماعی روستاهای هدف گردشگری است. این پژوهش از لحاظ هدف بنیادی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر روش گردآوری دادهها کیفی و با روش دادهبنیاد انجام شده است. با بهرهگیری از مبانی نظری، پیشینه تحقیق و مصاحبه ن أکثر
هدف این پژوهش ارائه مدل توسعه کارآفرینی اکوتوریسم با رویکرد رفاه اجتماعی روستاهای هدف گردشگری است. این پژوهش از لحاظ هدف بنیادی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر روش گردآوری دادهها کیفی و با روش دادهبنیاد انجام شده است. با بهرهگیری از مبانی نظری، پیشینه تحقیق و مصاحبه نیمه ساختاریافته با استفاده از روش تحلیل محتوا به استخراج مفاهیم پرداخته شد. تیم مشارکتکننده متشکل از خبرگان دانشگاهی هستند که با روش نمونهبرداری هدفمند به شیوه گلولهبرفی انتخاب شدند. فرآیند جمعآوری دادهها تا جایی ادامه پیدا کرد که محقق به مرز اشباع نظری در مصاحبه پانزدهم رسید و سپس با استفاده از روش داده بنیاد به کدگذاری مفاهیم استخراج شده در سه گام اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی پرداخته شد. در نهایت با استخراج، تلفیق و ترکیب مفاهیم و دستهبندی در مقولههای بزرگتر الگوی پارادایمی پژوهش ارائه گردید. مدل پارادایمی نشان داد عوامل فردی، عوامل بازاریابی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل محیطی و عوامل حمایتی برای توسعه کارآفرینی اکوتوریسم با رویکرد رفاه اجتماعی روستاهای هدف گردشگری، شرایط علّی محسوب میشوند. عوامل نهادی، عوامل اجتماعی و عوامل عمومی به عنوان شرایط زمینهای؛ متغیرهای مالی و نظام مدیریتی ازشرایط مداخلهگر و راهبرد برنامهریزی، راهبرد اقتصادی و فرصتهای محیطی از راهبردهای توسعه کارآفرینی اکوتوریسم با رویکرد رفاه اجتماعی روستاهای هدف گردشگری هستند. شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر و راهبردها، پیامدهای مثبت شامل کارکرد اقتصادی، کارکرد اجتماعی، کارکرد ساختاری، کارکرد فرهنگی و پیامدهای منفی را در پی خواهند داشت.
تفاصيل المقالة
مواجهه با چالشهای محیط کسبوکار، نیازمند قابلیتهایی است که از جمله مهمترین آنها، قابلیت تابآوری است. تابآوری قابلیتهایی به شرکتها میدهد که میتوانند با وجود شرایط نامطلوب به حیات خود ادامه دهد و رشد کند. از جمله کسبوکارهایی که در سالیان اخیر مورد توجه کارآفرینان أکثر
مواجهه با چالشهای محیط کسبوکار، نیازمند قابلیتهایی است که از جمله مهمترین آنها، قابلیت تابآوری است. تابآوری قابلیتهایی به شرکتها میدهد که میتوانند با وجود شرایط نامطلوب به حیات خود ادامه دهد و رشد کند. از جمله کسبوکارهایی که در سالیان اخیر مورد توجه کارآفرینان و برنامهریزان توسعه قرار گرفته، بومگردی است. از آنجا که کسبوکارهای بومگردی همواره با چالشهای متعددی مواجهند، لذا ایجاد و توسعه ظرفیت تابآوری در آنها اهمیت پیدا میکند. بر این اساس، این پژوهش با هدف طراحی الگوی تابآوری استراتژیک مبتنی بر فناوری در کسبوکارهای نوپای بومگردی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی میباشد که در آن با استفاده از روش نظریه داده بنیاد با تمرکز بر مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از خبرگان موضوع انجام شد. خبرگان و مطلعین کلیدی مشارکت کننده در این پژوهش شامل کارآفرینان، مدیران و اساتید و صاحبنظران حوزه بومگردی بودند. در انتهای این فرآیند، اعتمادپذیری و اعتبارسنجی الگوی طراحی شده توسط 8 نفر از اساتید ارزیابی شده و در نهایت مدل پیشنهادی با انجام اصلاحات لازم مورد تأیید این افراد قرار گرفت. در انتهای پژوهش نیز پیشنهادهایی معطوف به بهبود عملکرد و وضعیت تابآوری استراتژیک مبتنی بر فناوری در کسبوکارهای نوپای بوم-گردی ارائه شد.
تفاصيل المقالة
مسئله اقتصاد سبز، یکی از چالشهای نوین کارآفرینان و صاحبان کسبوکارها میباشد که ریشههای آن در مفهوم توسعه پایدار نهفته است. توجه به ابعاد زیست محیطی در کنار ابعاد اقتصادی، مفهوم کارآفرینی پایدار را بسط داده و بر این اساس، تولید محصولات و خدمات پایدار با تکیه بر نوآوری أکثر
مسئله اقتصاد سبز، یکی از چالشهای نوین کارآفرینان و صاحبان کسبوکارها میباشد که ریشههای آن در مفهوم توسعه پایدار نهفته است. توجه به ابعاد زیست محیطی در کنار ابعاد اقتصادی، مفهوم کارآفرینی پایدار را بسط داده و بر این اساس، تولید محصولات و خدمات پایدار با تکیه بر نوآوریهای زیست محیطی، سرلوحه نظامهای پیشرفته میباشد. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی موانع توسعه کارآفرینی سبز در فرآیند فرآوری محصولات صنعت سنگ ایران میباشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی-پیمایشی بود که با استفاده از روش آمیخته اکتشافی طی دو فاز کیفی و کمی انجام شد. در فاز کیفی، با بهرهمندی از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان، تعداد 28 مانع شناسایی و در قالب هفت دسته اصلی، دسته-بندی شدند. در بخش کمّی پژوهش نمونه آماری شامل 180 نفر از کارشناسان و کارآفرینان در صنعت سنگ ایران بودند و با استفاده از پرسشنامه، و بهره-مندی از روش تحلیل عاملی و تحلیل واریانس، عوامل اصلی و متغیرهای وابسته به هر عامل تحلیل شدند. نتایج نشان داد موانع آموزشی 21.261 درصد از کل واریانس متغیرها را به خود اختصاص داده و بیشترین تاثیر و اهمیت را در توسعه کارآفرینی سبز در فرآوری محصولات صنعت سنگ ایران دارد. پس از آن، موانع حمایتی و تشویقی، با 12.052، موانع فناورانه با 11.615 و موانع زیرساختی با 9.822، موانع قانونی با 4.023، موانع ترویجی و تبلیغی با 3.712 و موانع مدیریتی با 3.684 درصد از کل واریانس متغیرها، در رتبههای بعدی قرار گرفتند. در انتهای پژوهش پیشنهادهایی با توجه به نتایج تحقیق ارائه شد.
تفاصيل المقالة
مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی
,
العدد7,السنة
2
,
زمستان
1402
یکی از جنبههای مهم فعالیت کسبوکارهای کارآفرینانه، فعالیت در حوزههای صادراتی است. صادرات، یک استراتژی اساسی برای رشد و بقای شرکتها است و به عنوان یک فرصت استراتژیکی مهم برای بنگاهها محسوب میشود. در این شرایط، گرایش کارآفرینانه بینالمللی میتواند مسیر توسعه فعالیت أکثر
یکی از جنبههای مهم فعالیت کسبوکارهای کارآفرینانه، فعالیت در حوزههای صادراتی است. صادرات، یک استراتژی اساسی برای رشد و بقای شرکتها است و به عنوان یک فرصت استراتژیکی مهم برای بنگاهها محسوب میشود. در این شرایط، گرایش کارآفرینانه بینالمللی میتواند مسیر توسعه فعالیتهای کسبوکارهای کارآفرینانه را به سمت بازارهای خارجی سوق دهد. برنامههای بازاریابی، رکن اساسی شرکتهای صادراتگرا است، لذا هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بینالمللی بر عملکرد بازاریابی صادرات گرا در کسبوکارهای صنعت سنگ ایران است که به روش توصیفی – پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، 180 نفر از کارشناسان و کارآفرینان صنعت سنگ ایران بودند که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، 123 نفر انتخاب شدند. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شد و برای گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ گرایش بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی موریس و همکاران، 2002 و پرسشنامه ارزیابی عملکرد صادراتی زو و همکاران، 2009 استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که مولفه گرایش بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی، متغیرهای آن که شامل بیش فعال بودن، فرصت گرایی، مدیریت ریسک، نوآوری گرایی، توجه به مشتری، اهرم کردن منابع، و ایجاد ارزش میباشند، بر ارزیابی عملکرد صادراتی، متغیرهای عملکرد مالی، عملکرد راهبردی و رضایت از صادرات، تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین تمامی فرضیات این پژوهش تایید شدند. در این بین، متغیرهای بیش فعال بودن، ایجاد ارزش و فرصت گرایی، اثر قویتری در اندازهگیری عملکرد صادراتی دارند.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
,
العدد1,السنة
13
,
بهار
1400
هدف این پژوهش ارائه مدل توسعه کارآفرینی اکوتوریسم با رویکرد رفاه اجتماعی روستاهای هدف گردشگری است. این پژوهش از لحاظ هدف بنیادی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر روش گردآوری دادهها کیفی و با روش دادهبنیاد انجام شده است. با بهرهگیری از مبانی نظری، پیشینه تحقیق و مصاحبه ن أکثر
هدف این پژوهش ارائه مدل توسعه کارآفرینی اکوتوریسم با رویکرد رفاه اجتماعی روستاهای هدف گردشگری است. این پژوهش از لحاظ هدف بنیادی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر روش گردآوری دادهها کیفی و با روش دادهبنیاد انجام شده است. با بهرهگیری از مبانی نظری، پیشینه تحقیق و مصاحبه نیمه ساختاریافته با استفاده از روش تحلیل محتوا به استخراج مفاهیم پرداخته شد. تیم مشارکتکننده متشکل از خبرگان دانشگاهی هستند که با روش نمونهبرداری هدفمند به شیوه گلولهبرفی انتخاب شدند. فرآیند جمعآوری دادهها تا جایی ادامه پیدا کرد که محقق به مرز اشباع نظری در مصاحبه پانزدهم رسید و سپس با استفاده از روش داده بنیاد به کدگذاری مفاهیم استخراج شده در سه گام اصلی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی پرداخته شد. در نهایت با استخراج، تلفیق و ترکیب مفاهیم و دستهبندی در مقولههای بزرگتر الگوی پارادایمی پژوهش ارائه گردید. مدل پارادایمی نشان داد عوامل فردی، عوامل بازاریابی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل محیطی و عوامل حمایتی برای توسعه کارآفرینی اکوتوریسم با رویکرد رفاه اجتماعی روستاهای هدف گردشگری، شرایط علّی محسوب میشوند. عوامل نهادی، عوامل اجتماعی و عوامل عمومی به عنوان شرایط زمینهای؛ متغیرهای مالی و نظام مدیریتی ازشرایط مداخلهگر و راهبرد برنامهریزی، راهبرد اقتصادی و فرصتهای محیطی از راهبردهای توسعه کارآفرینی اکوتوریسم با رویکرد رفاه اجتماعی روستاهای هدف گردشگری هستند. شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر و راهبردها، پیامدهای مثبت شامل کارکرد اقتصادی، کارکرد اجتماعی، کارکرد ساختاری، کارکرد فرهنگی و پیامدهای منفی را در پی خواهند داشت.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی
,
العدد4,السنة
13
,
پاییز
1400
مواجهه با چالشهای محیط کسبوکار، نیازمند قابلیتهایی است که از جمله مهمترین آنها، قابلیت تابآوری است. تابآوری قابلیتهایی به شرکتها میدهد که میتوانند با وجود شرایط نامطلوب به حیات خود ادامه دهد و رشد کند. از جمله کسبوکارهایی که در سالیان اخیر مورد توجه کارآفرینان أکثر
مواجهه با چالشهای محیط کسبوکار، نیازمند قابلیتهایی است که از جمله مهمترین آنها، قابلیت تابآوری است. تابآوری قابلیتهایی به شرکتها میدهد که میتوانند با وجود شرایط نامطلوب به حیات خود ادامه دهد و رشد کند. از جمله کسبوکارهایی که در سالیان اخیر مورد توجه کارآفرینان و برنامهریزان توسعه قرار گرفته، بومگردی است. از آنجا که کسبوکارهای بومگردی همواره با چالشهای متعددی مواجهند، لذا ایجاد و توسعه ظرفیت تابآوری در آنها اهمیت پیدا میکند. بر این اساس، این پژوهش با هدف طراحی الگوی تابآوری استراتژیک مبتنی بر فناوری در کسبوکارهای نوپای بومگردی انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی میباشد که در آن با استفاده از روش نظریه داده بنیاد با تمرکز بر مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 18 نفر از خبرگان موضوع انجام شد. خبرگان و مطلعین کلیدی مشارکت کننده در این پژوهش شامل کارآفرینان، مدیران و اساتید و صاحبنظران حوزه بومگردی بودند. در انتهای این فرآیند، اعتمادپذیری و اعتبارسنجی الگوی طراحی شده توسط 8 نفر از اساتید ارزیابی شده و در نهایت مدل پیشنهادی با انجام اصلاحات لازم مورد تأیید این افراد قرار گرفت. در انتهای پژوهش نیز پیشنهادهایی معطوف به بهبود عملکرد و وضعیت تابآوری استراتژیک مبتنی بر فناوری در کسبوکارهای نوپای بوم-گردی ارائه شد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications