هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی انگیزش تحصیلی بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و میزان باورهای هوشی در دانش آموزان انجام شد. روش شناسی: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه در شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش أکثر
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی انگیزش تحصیلی بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و میزان باورهای هوشی در دانش آموزان انجام شد. روش شناسی: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه در شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 120 نفر بودند که با روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامههای انگیزش تحصیلی (هارتر، 1981)، حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت و همکاران، 1988) و باورهای هوشی (عبدالفتاح و ییتس ، 2006) جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه خطی در نرمافزار SPSS-22 و در سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند. یافته ها: یافتهها نشان داد که حمایت خانواده، دوستان و معلمان با انگیزش تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار مثبت و میزان باورهای هوشی افزایشی با انگیزش تحصیلی آنان رابطه معنادار مثبت داشت. همچنین متغیرهای حمایت خانواده، دوستان و معلمان و باورهای هوشی به طور معناداری توانستند 31 درصد از تغییرات انگیزش تحصیلی دانش آموزان را پیشبینی نمایند (0/05>P). نتیجه گیری: هر چقدر معلمان خانواده و دوستان از دانش آموز در حوزه های مختلف به صورت واقعی حمایت کنند روحیه انها و ظرفیت های تحصیلی آنها افزایش خواهد یافت و از این رو بهبود حمایت اجتماعی ادراک شده و آموزش های مرتبط با باورهای هوشی می تواند زمینه ساز افزایش انگیزش تحصیلی در دانش آموزان شود.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش پیش بینی اضطراب رقابتی بر اساس سرسختی روانشناختی، تاب آوری و راهبردهای مقابله با استرس نوجوانان ورزشکار بود. روش پژوهش کّمی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه نوجوانان ورزشکار مراجعه کننده به باشگاه های ورزشی شهر تهران در سال 1399 بود. حجم نمونه 200 نفر از أکثر
هدف پژوهش پیش بینی اضطراب رقابتی بر اساس سرسختی روانشناختی، تاب آوری و راهبردهای مقابله با استرس نوجوانان ورزشکار بود. روش پژوهش کّمی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه نوجوانان ورزشکار مراجعه کننده به باشگاه های ورزشی شهر تهران در سال 1399 بود. حجم نمونه 200 نفر از این افراد بر اساس فرمول پلنت از تاپاکینگ و همکاران(2007) و به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب که به سیاهه اضطراب حالت رقابتی (RCSAI) کاکس و همکاران(2003)، مقیاس سرسختی روانشناختی(PHS) لانگ و همکاران(2003)، مقیاس تاب آوری(RISC) کانر و دیویدسون (2003) و راهبردهای مقابله با استرس(WCQ) لازاروس و فولکمن(1998) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین سرسختی روانشناختی، تاب آوری و راهبردهای مقابله مسئله مدار با اضطراب رقابتی رابطه منفی و معناداری وجود دارد(01/0>P). همچنین یافته ها نشان داد که بین راهبردهای مقابله هیجان مدار با اضطراب رقابتی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز آشکار کرد که 68 درصد واریانس اضطراب رقابتی به وسیله ابعاد سرسختی روانشناختی، 7/51 درصد به وسیله تاب آوری و 5/81 درصد به وسیله راهبردهای مقابله با استرس تبیین می شود. یافته های این پژوهش نشان می دهد که سرسختی روانشناختی، تاب آوری و راهبردهای مقابله با استرس نقش مهمی در پیش بینی اضطراب رقابتی نوجوانان ورزشکار دارند.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر بر پایه هدف اصلی استاندارد ساختن مقیاس کارآفرینی در دبیران آموزش و پرورش استان مازندران به اجرا در آمد. طرح پژوهش توصیفی بوده از این رو نمونه ای با حجم 600 نفر از آموزش و پرورش شهرهای تنکابن،بابل،ساری،قائم محمودآباد استان مازندران انتخاب شده، و با توجه به مدر أکثر
پژوهش حاضر بر پایه هدف اصلی استاندارد ساختن مقیاس کارآفرینی در دبیران آموزش و پرورش استان مازندران به اجرا در آمد. طرح پژوهش توصیفی بوده از این رو نمونه ای با حجم 600 نفر از آموزش و پرورش شهرهای تنکابن،بابل،ساری،قائم محمودآباد استان مازندران انتخاب شده، و با توجه به مدرک تحصیلی در گروه های دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا دسته بندی گردیدند. تعداد 59 پرسشنامه به دلایل مختلف از جمله عدم همکاری، ناقص بودن پاسخ ها، از مجموعه حذف گردید و در نهایت 541 پرسشنامه وارد محاسبات آماری گردید.ابزار پژوهش، پرسشنامه 75 سؤالی کارآفرینی که از طریق سایت ایالتی کانادا تهیه گردید و پس از ترجمه آن به زبان فارسی و بر اساس طیف 6 درجه لیکرت به اجرا درآمد. بعد از گردآوری داده ها همبستگی هر سؤال با کل آزمون نشان داده است که هیچ سؤالی از مجموعه75 سؤالی حذف نگردید و نشان دهنده هماهنگی درونی بین سؤال های پرسشنامه است. به منظور پاسخ به این پرسش که میزان اعتبار آزمون چقدر است؟ از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که این ضریب برابر با 0.915 بوده است.برای بررسی روایی سازه پرسشنامه و پاسخ به این پرسش که مقیاس کارآفرینی از چند عامل اشباع شده است؟ از تحلیل عاملی استفاده شده که پس از بررسی کفایت نمونه برداری(Kmo) که برابر با 0.807 بوده است و مشخصه آزمون کرویت با رتلت (به مقدار 17048.494) و در سطح 0.000001 معنادار بوده است و حکایت از وجود شرایط مناسب جهت تحلیل عاملی است. سهم عامل یکم 16.4 درصد و سهم عامل دوم تا دهم به ترتیب 5.4 ، 6.5 ، 3.1 ، 2.8 ، 2.5 ، 2.4 ، 2.2 ، 2.1 درصد بوده است. در مرحله نهایی به منظور تشخیص ساختار ساده متغیرها با استفاده از چرخش واریماکس ماتریس عاملی چرخش یافته نهایی به دست آمد، نتایج حاصل از چرخش عامل ها و تفسیر آن عبارتند از: عامل یکم با 15 سؤال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل اعتماد به نفس است. عامل دوم با 15 سؤال همبستگی قوی دارد بیانگر عامل تحمل ریسک است. عامل سوم با 11 سؤال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل انگیزه رشد است. عامل چهارم با 7 سؤال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل اعتقاد به سرنوشت است. عامل پنجم با 7 سؤال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل فرصت جویی است. عامل ششم با 6 سؤال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل نیاز به پیشرفت است. عامل هفتم با 4 سؤال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل مهارت های اجتماعی است. عامل هشتم با 4 سؤال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل سائق انرژی است. عامل نهم با 3 سؤال همبستگی قوی دارد که بیانگر عامل قاطعیت است. عامل دهم با 3 سؤال همبستگی قوی دارد که بیانگر خود پیروی است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications