فهرس المقالات مجتبی شاهنوشی


  • المقاله

    1 - ارائه الگوی بومی اجرای خط مشی های قضائی: با استفاده از کاربست تحلیل مضمون و رویکرد دلفی فازی
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 42 , السنة 12 , تابستان 1400
    هدف: قوه قضائیه نقش قابل توجهی در فرآیند اجرای خط‌مشی ایفا می‌کند، با توجه به رسالت دستگاه قضا و شرایط حاکم بر کشور، اجرای خط‌مشی‌ها در این قوه اهمیت ویژه‌ای دارد. هدف این تحقیق، ارائه الگوی بومی اجرای خط‌مشی‌های قضائی: با استفاده از کاربست تحلیل مضمون و تکنیک دلفی فازی أکثر
    هدف: قوه قضائیه نقش قابل توجهی در فرآیند اجرای خط‌مشی ایفا می‌کند، با توجه به رسالت دستگاه قضا و شرایط حاکم بر کشور، اجرای خط‌مشی‌ها در این قوه اهمیت ویژه‌ای دارد. هدف این تحقیق، ارائه الگوی بومی اجرای خط‌مشی‌های قضائی: با استفاده از کاربست تحلیل مضمون و تکنیک دلفی فازی است.روش پژوهش: در این پژوهش، در بخش کیفی پژوهش با استفاده ازمصاحبه‌های نیمه ساختار یافته عمیق با خبرگان قوه قضائیه اطلاعات لازم جمع آوری و با هدف استخراج عناصر و اجزای مدل، این اطلاعات بر اساس روش تحلیل مضمون در سه سطح پایه، سازمان دهنده و فراگیر کد گذاری شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان مسلط بر اجرای خط‌مشی شامل 26 نفر می‌شود. نمونه گیری به صورت هدفمند و برای غربالگری و اعتباریابی شبکه مضامین ازسه دور تکنیک دلفی فازی استفاده شده است.یافته ها: تحلیل داده‌ها در نهایت به احصای153 مضمون پایه، 36 مضمون سازمان دهنده، 8 مضمون فراگیر و شکل گیری الگوی نظری انجامید.نتایج: نتایج نشان می‌دهد حکمرانی شبکه‌ای قضائی، سیاست‌های اجرا، شهروندان، ویژگی شخصی قضات، ساختار اجرا، بازیگران اجرا، توانمند سازی کارکنان و مبانی فرهنگی و دینی عوامل موثر در الگویی بومی اجرای خط‌مشی‌های قضایی در دستگاه قضا هستند.واژ‌گان کلیدی: اجرا، خط‌مشی، خط‌مشی‌های قضائی، قوه قضائیه، مضمون، دلفی فازی. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - راهبردهای رسانه ای موثر بر ارتقا فرهنگ محیط زیست و منابع طبیعی
    تحقیقات منابع طبیعی تجدید شونده , العدد 35 , السنة 12 , بهار-تابستان 1400
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل راهبردهای رسانه ای، به تاثیر آنها بر ارتقا فرهنگ محیط زیست و منابع طبیعی می پردازد. بدین منظور در پارادایم تفسیری مبتنی بر روش‌شناسی کیفی، از روش نظریه داده‌ بنیاد رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین (1988) استفاده شده است. 31 مصاحبه عمیق و نیمه‌ أکثر
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل راهبردهای رسانه ای، به تاثیر آنها بر ارتقا فرهنگ محیط زیست و منابع طبیعی می پردازد. بدین منظور در پارادایم تفسیری مبتنی بر روش‌شناسی کیفی، از روش نظریه داده‌ بنیاد رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین (1988) استفاده شده است. 31 مصاحبه عمیق و نیمه‌ساختاریافته با صاحب نظران رسانه و محیط زیست، اساتید جامعه شناسی، فرهنگی و رسانه، کارشناسان خبره سازمان های حفاظت محیط زیست، جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور و همچنین کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان انجام شد. برای ارزیابی اعتبار، مصاحبه‌شوندگان تفسیر مصاحبه‌ها را تایید کردند و در پایان خلاصه‌ای از الگوی صورت‌‎بندی‌شده به چند نفر از استادان، ارایه و نظرهای آنها برای اصلاح و تعدیل جمع‌آوری شد. راهبردهای پژوهش عبارتند از آموزش محیط زیست از کودکی، مخاطب شناسی، برگزاری جشنواره های هنری، تولید فیلم سینمایی و سریال، ایجاد گروه محیط زیست در رسانه ها، راه اندازی سرویس های چندرسانه ای، انتشار آثار تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، ایجاد کمپین، آموزش خبرنگاران، حفظ تشخص ظاهر عوامل محیط زیست و منابع طبیعی، ارتقا سواد محیط زیستی از طریق تحلیل موضوعات منابع طبیعی و محیط زیست، اصلاح تفکر وفور منابع، شخصیت سازی، تولید محتوی کیفی، مقدم بودن رسانه ملی، ارایه طرح زندگی سبز، الگودهی رفتاری کارکنان سازمان های متولی، تامین اعتبارات و حمایت از رسانه ها، ایجاد نظام ارتباطی رسانه و محیط زیست و منابع طبیعی که از مراحل کدگذاری به دست آمد. در نتیجه به کارگیری این راهبردها، پیامد الگوی رسانه ای به منظور ارتقا فرهنگ حفظ محیط زیست و منابع طبیعی مطرح می شود. با توجه به نتایج مطالعه، پیشنهاد می‌شود به پیدا کردن راهبردهای رسانه ای در راستای ارتقا فرهنگ محیط زیست و منابع طبیعی مردم پرداخت و بدین گونه به کاهش مشکلات زیست محیطی و افزایش رفتار زیست محیطی مسئولانه‌تر کمک کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - طراحی مدل سنجش بهره وری در سازمان های فرهنگی ایران ( مورد مطالعه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران )
    مدیریت فرهنگی , العدد 5 , السنة 15 , زمستان 1400
    مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ از طریق ترویج ارزش‌های مشترک درون گروه که راه‌های انجام فرایندهای اقتصادی تولید توسط اعضای گروه را تعیین می‌کنند بر کارایی اقتصادی می‌تواند تأثیر بگذارد. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل سنجش بهره‌وری در سازمان‌های فرهنگی ایران بود.جامعه آماری شامل مدیر أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ از طریق ترویج ارزش‌های مشترک درون گروه که راه‌های انجام فرایندهای اقتصادی تولید توسط اعضای گروه را تعیین می‌کنند بر کارایی اقتصادی می‌تواند تأثیر بگذارد. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل سنجش بهره‌وری در سازمان‌های فرهنگی ایران بود.جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بود که به تعداد 306 نفر در بخش کمی و 12 نفر در بخش کیفی انتخاب شد.روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد آمیخته (کیفی- کمی) درصدد طراحی مدل سنجش بهره‌وری در سازمان‌های فرهنگی ایران است که در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انطباق‌پذیری دارد.از نظر روش گردآوری اطلاعات 5 مؤلفه اصلی و 58 مؤلفه فرعی از ادبیات موضوع به روش تحلیل مضمون استخراج شده و از طریق اجرای روش دلفی با حضور نخبگان دانشگاهی و خبرگان سازمان‌های فرهنگی به اجماع گذاشته شد که در نهایت 21 مفهوم به عنوان ابعاد نهایی مدل شناسایی شد.یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد، وضعیت مؤلفه‌های اصلی سبک مدیریت، ویژگی فردی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل اقتصادی و محیطی در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از نظر نمونه مورد پژوهش دارای همبستگی مناسب بودند.نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که افزایش بهره‌وری با 5 مولفه ارتباطی مستقیمی دارد که با رشد نسبت ستاده به نهاده با کاهش هزینه‌ها به طور مستقیم تاثیر مثبت دارد و مولفه عواملی محیطی در بعد کارایی و اثربخشی تاثیر یکسانی بر بهره‌وری این سازمان داشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - طراحی مدل سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران
    مدیریت فرهنگی , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 1402
    هدف پژوهش: هدف این تحقیق، طراحی مدل سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران است. روش تحقیق: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، اکتشافی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در حوزه کیفی شامل اساتید و متخصصان عرصه خبر بودند که ب أکثر
    هدف پژوهش: هدف این تحقیق، طراحی مدل سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران است. روش تحقیق: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، اکتشافی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در حوزه کیفی شامل اساتید و متخصصان عرصه خبر بودند که به صورت هدفمند انتخاب شده و با استفاده از روش دلفی، عوامل و مولفه‌های سواد اطلاعاتی خبرنگاران شناسایی شدند. جامعه آماری بخش کمی، کلیه خبرنگاران سازمان‌های خبری بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده است. یافته‌ها: پاسخ دهندگان در مجموع 7 عامل برای سواد اطلاعاتی و 30 مولفه برای سواد اطلاعاتی مطرح کردند و نتایج حاصل از بخش کمی نشان می‌دهد که استانداردهای فناوری اطلاعات، ابزارهای ارزیابی سواد اطلاعاتی، مهارت‌های سواد اطلاعاتی، عوامل شخصی، عوامل منطقه‌ای، عوامل منطقه‌ای محیط اطلاعاتی بر سواد اطلاعاتی تاثیر دارد و سواد اطلاعاتی بر پیامدهای سواد اطلاعاتی نوآوری سازمانی، اثربخشی، اعتماد، عملکرد مدیریتی تاثیر دارد. نتیجه‌گیری: برای ارتقای کارآمدی خبرنگاران، سنجش سواد اطلاعاتی آنها، مهم و راهبردی است و این مدل می‌تواند، سطح سواد اطلاعاتی خبرنگاران در سازمان های خبری را سنجش نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - طراحی مدل سنجش بهره‌وری در سازمان‌های فرهنگی ایران (مورد مطالعه: سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران)
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 5 , السنة 0 , زمستان 1386
    چکیدهتحقیق حاضر با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) درصدد طراحی مدل سنجش بهره‌وری در سازمان‌های فرهنگی ایران است که در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انطباق‌پذیری دارد. به همین منظور در این تحقیق 5 مؤلفه اصلی و 58 مؤلفه فرعی از ادبیات موضوع استخراج و در 21 مفهوم دس أکثر
    چکیدهتحقیق حاضر با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) درصدد طراحی مدل سنجش بهره‌وری در سازمان‌های فرهنگی ایران است که در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انطباق‌پذیری دارد. به همین منظور در این تحقیق 5 مؤلفه اصلی و 58 مؤلفه فرعی از ادبیات موضوع استخراج و در 21 مفهوم دسته‌بندی شده از طریق اجرای روش دلفی و با حضور نخبگان دانشگاهی و خبرگان سازمان‌های فرهنگی به اجماع گذاشته شد که در نهایت 21 مفهوم به عنوان ابعاد نهایی مدل شناسایی شد که شامل توانایی مدیریتی، رفتار عدالت محوری، ارتباطات‌مدیریتی، استراتژهای مدیریتی، دانش کارکنان، عوامل شغلی، عوامل رفاهی، حمایت سازمانی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی، شرایط عمومی کار، اثربخش بودن کار، شرایط اجتماعی کار، توسعه محیط IT، ارتباطات دورن سازمانی، محیط فیزیکی، بهبود محیط، سرمایه انسانی و مالی، تغییرات کل بهره‌وری، ارزیابی عملکرد بودند. نتایج این پژوهش نشان داد که افزایش بهره‌وری و رشد نسبت ستاده به نهاده با کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی و اثربخشی سازمان فرهنگی هنری به طور مستقیم تاثیر مثبت دارد. خاطرنشان می‌شود، استفاده از این نتایج می‌تواند بهره‌وری در سازمان-های فرهنگی ایران را افزایش دهد و زمینه صرفه‌جویی در منابع دولتی و بخش عمومی را فراهم نماید و مضافاً، کارایی و اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی را افزایش دهد.واژه‌ های کلیدی: بهره‌وری، کارایی، اثربخشی، روش دلفی. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - واکاوی مؤلفه‌های همدلی تعامل‌گرایانه زوجین در روابط بین‌فردی با استفاده از روش تحلیل مضمون
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , ستأتي المقالات قريبًا
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مضامین و مؤلفه‌های همدلی تعامل‌گرایانه در روابط بین‌فردی زوجین ایرانی با استفاده از رویکرد کیفی پژوهش و روش تحلیل مضمون به انجام رسیده است. مشارکت‌کنندگان پژوهش پانزده نفر از اساتید رشته‌های ارتباطات و مشاوره‌ شاغل در دانشگاه‌های آزاد و دولتی و أکثر
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مضامین و مؤلفه‌های همدلی تعامل‌گرایانه در روابط بین‌فردی زوجین ایرانی با استفاده از رویکرد کیفی پژوهش و روش تحلیل مضمون به انجام رسیده است. مشارکت‌کنندگان پژوهش پانزده نفر از اساتید رشته‌های ارتباطات و مشاوره‌ شاغل در دانشگاه‌های آزاد و دولتی و همچنین کارشناسان رسانه و مشاوران خانواده در شهر اصفهان با تجربه کاری بیش از ده سال بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته بود. به منظور تحلیل داده‌ها از رویکرد شبکه مضامین استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که همدلی تعامل‌گرایانه (به عنوان مضمون فراگیر) دارای پنج مضمون سازمان‌دهنده خودتعاملی همدلانه، دگرتعاملی همدلانه، هم‌ذات‌پنداری هدفمند، چارچوب‌مندی ارتباطی و پذیرندگی آگاهانه است. این مضامین در تعامل با یکدیگر شبکه مضامین همدلی تعامل‌گرایانه زوجین در روابط بین‌فردی زوجین را شکل داده‌اند. به طور کلی، نتایج پژوهش بیانگر این بود که همدلی تعامل‌گرایانه می-تواند کیفیت روابط بین‌فردی زوجین را تقویت نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - شناسایی عوامل و مؤلفه‌های موثر بر سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران
    مطالعات میان فرهنگی , العدد 4 , السنة 17 , پاییز 1401
    سواد اطلاعاتی در دنیای کنونی که عصر تغییرات شتابناک فناورانه و تکثر منابع اطلاعاتی است، اهمیتی فزاینده دارد. به دلیل پیچیدگی روبه افزایش این شرایط، افراد باگزینه های اطلاعاتی متنوع و متعددی در تحقیقات آکادمیک، در محل کار، و در زندگی شخصی روبه رو هستند. لذا مسئله اصلی اص أکثر
    سواد اطلاعاتی در دنیای کنونی که عصر تغییرات شتابناک فناورانه و تکثر منابع اطلاعاتی است، اهمیتی فزاینده دارد. به دلیل پیچیدگی روبه افزایش این شرایط، افراد باگزینه های اطلاعاتی متنوع و متعددی در تحقیقات آکادمیک، در محل کار، و در زندگی شخصی روبه رو هستند. لذا مسئله اصلی اصلی تحقیق این است که عوامل و مؤلفه‌های موثر بر سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران چیست؟ هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی مدل سنجش سواد اطلاعاتی خبرنگاران است. این مطالعه براساس رویکرد کیفی انجام شده است. این پژوهش در بخش کیفی از نظر هدف، اکتشافی و از نوع تحقیقات توسعه‌ای - کاربردی و از جنبه روش گردآوری داده، توصیفی- پیمایشی است. به منظور دست‌یابی به اهداف پیش‌روی در مطالعه حاضر، در گام اول با بررسی‌های جامع کتابخانه‌ای و ارزیابی مطالعات گذشته، عوامل و مولفه‌های سواد اطلاعاتی خبرنگاران شناسایی و استخراج گردید .در گام بعدی با بهره‌گیری از روش دلفی، عوامل و مولفه‌ها شناسایی شدند. جامعه پژوهش حاضر در بخش کیفی، اساتید و متخصصان عرصه خبر هستند. در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند استفاده می شود، یعنی تا زمانی اقدام به نمونه گیری می شود که به نقطه اشباع رسیده شود. در پانل خبرگان، 10 نفر انتخاب شدند. برای سنجش و اندازه گیری در بخش کیفی از پرسشنامه دلفی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاصل از روش دلفی نشان می‌دهد پاسخ دهندگان در مجموع، 7 عامل و 30 مولفه برای سواد اطلاعاتی که شامل محیط اطلاعاتی (تسهیلات کامپیوتر، استفاده از اینترنت)، استانداردهای فناوری اطلاعات (برنامه ریزی و مفاهیم فناوری، برنامه ریزی و طراحی تجربه و محیط‌های یادگیری، بهره‌وری و شیوه‌های حرفه ای، موضوعات انسانی، اجتماعی، قانونی و اخلاقی، استفاده از فناوری اطلاعات، خودکارآمدی فناوری اطلاعات)، مهارت‌های سواد اطلاعاتی (یادگیری الکترونیکی، فعالیت‌های تفکر، کاربرد فناوری اطلاعات، ارتباطات اطلاعاتی)، ابزارهای سواد اطلاعاتی (دانش و شناخت ارزیابی سواد اطلاعاتی، عملکرد و شیوه‌های ارزیابی سواد اطلاعاتی، نگرش نسبت به سواد اطلاعاتی، نیاز اطلاعاتی، دسترسی به اطلاعات، استفاده از اطلاعات قانونی و اخلاقی)، عوامل شخصی (سن، سابقه خدمت، تحصیلات جنسیت، درجه، جایگاه اجتماعی و اقتصادی)، عوامل منطقه‌ای (منطقه محل سکونت، منطقه محل کار خبرنگار) و پیامدهای سواد اطلاعاتی (نوآوری سازمانی، اثربخشی، اعتماد، عملکرد مدیریتی) مطرح کردند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - تبیین پیامدهای همدلی تعامل¬گرایانه بر روابط بین¬فردی زوجین با استفاده از رویکرد ترکیبی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , ستأتي المقالات قريبًا
    پژوهش حاضر با هدف تبیین پیامدهای همدلی تعامل¬گرایانه بر روابط بین¬فردی زوجین با رویکرد ترکیبی انجام شد. روش تحقیق در مرحله کیفی، تحلیل مضمون و در مرحله کمی پیمایش بود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی 15 نفر از اساتید رشته¬های ارتباطات و مشاوره¬ی شاغل در دانشگاه بودند. در بخش أکثر
    پژوهش حاضر با هدف تبیین پیامدهای همدلی تعامل¬گرایانه بر روابط بین¬فردی زوجین با رویکرد ترکیبی انجام شد. روش تحقیق در مرحله کیفی، تحلیل مضمون و در مرحله کمی پیمایش بود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی 15 نفر از اساتید رشته¬های ارتباطات و مشاوره¬ی شاغل در دانشگاه بودند. در بخش کمی، جامعه آماری زوج¬های مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان در نیم¬سال دوم1400 می¬باشند که 192 نفر با روش تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادههای کیفی، مصاحبه نیمهساختیافته و در بخش کمی پرسشنامه بود. به منظور تحلیل دادهه¬ای کیفی از تکنیک کدگذاری و در بخش کمی از رویکرد مدل¬سازی معادلات ساختاری استفاده شد. براساس یافته¬های کیفی، همدلی تعاملگرایانه (به‌عنوان اولین مضمون فراگیر) دارای چهار مضمون سازماندهندهی توجه همدلانه، آرامش شخصی، اتخاذ دیدگاه و تخیل است. همچنین روابط بین¬فردی زوجین (به‌عنوان دومین مضمون فراگیر) شامل سه مضمون سازماندهنده رضایتمندی پایدار، تعاملگرایی آگاهانه و پذیرندگی دوجانبه میباشد. یافته¬های بخش کمی بیانگر این بود که متغیر همدلی تعامل¬گرایانه و ابعاد آن، در حد بالایی توان تبیین واریانس متغیر روابط بین¬فردی زوجین را دارند و اثر آن¬ها بر این متغیر مستقیم برآورد شده است. یکپارچه¬سازی نتایج در قالب فرااستنتاج بیانگر همسویی در هر دو بخش است. تفاصيل المقالة