-
المقاله
1 - بازاریابی و نقش تبلیغات در صنعت ورزشمدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , العدد 1 , السنة 3 , بهار 1393در حال حاضر، در جامعۀ ایران، تبلیغات یکی از نخستین و اساسیترین ابزارهای رشد و توسعۀ صنایع بهشمار می آید و صنعت ورزش از این قاعده مستثنا نیست؛ از این رو، برآن شدیم تا عوامل تبلیغاتی در بازاریابی ورزشی بررسی کنیم. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است که با استفاده از پرسشن أکثردر حال حاضر، در جامعۀ ایران، تبلیغات یکی از نخستین و اساسیترین ابزارهای رشد و توسعۀ صنایع بهشمار می آید و صنعت ورزش از این قاعده مستثنا نیست؛ از این رو، برآن شدیم تا عوامل تبلیغاتی در بازاریابی ورزشی بررسی کنیم. روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته، انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، دانشجویان ورزشکار شهر تبریز هستند که 180 نفر از آنان با استفاده از فرمول مورگان، بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی(کولموگروف ـ اسمیرنوف، دوجمله ای و آزمونt ) استفاده شد. یافتههای نتایج نشان داد، تبلیغاتی که با انیمیشن، عکس و موزیک همراه باشد و نیز تبلیغاتی که از رادیو، مجله و سایر رسانهها اعلام می شود بر بازاریابی ورزشی تأثیر مستقیم و معنیداری دارند. ورزش بهعنوان وسیلهای محرک در بازار محصولات عمل میکند و بازاریابی ورزشی، طیف وسیعی از مخاطبان را به خود اختصاص داده است؛ درحالیکه بسیاری از اصول بازار تجاری، ورزش را بهعنوان یک مفهوم ناب، برای ثبات بازار خود بهکار میبرند. Marketing and the Role of Advertising on Sport Industry Roghayyeh Sarlab, Fatemeh Abdavi Abstract Now in Iran advertising is one of the first and most basic tools of industrial development and the sports industry is no exception. So, we decided to study the elements of sports marketing advertisement. This method is a survey which is used by a research-made questionnaire. Statistical population of this research is the athlete student of Tabriz which180 numbers of them are considered as sample by the Morgan formulas. For data analysis, descriptive and inferential statistics is used. Results showed that the advertisements which is associated with animation, image and music, and also the Advertising which announce by radio and magazines and other media have a direct and significant relationship with marketing sports. Sports continue to be an exciting area to market products. Sports marketing command a huge audience. While many of the traditional marketing principles apply, sports offer a unique context due to the intense loyalty. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - بررسی تأثیر کیفیت خدمات باشگاههای رزمی بر میزان رضایتمندی و وفاداری مشتریانمدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1394مفاهیم کیفیت خدمات و رضایت مشتریان از خدمات و نیز وفاداری آنها، در طول دهه های گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کیفیت خدمات باشگاه های رزمی بر میزان رضایتمندی و وفاداری مشتریان است. پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع پیمایشی است أکثرمفاهیم کیفیت خدمات و رضایت مشتریان از خدمات و نیز وفاداری آنها، در طول دهه های گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کیفیت خدمات باشگاه های رزمی بر میزان رضایتمندی و وفاداری مشتریان است. پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیۀ مشتریان مرد و زن باشگاه های رزمی شهر تبریز در سال 1392 بوده است. حجم نمونۀ آماری ازطریق فرمول کوکران 384 نفر مشخص شد که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که پایایی آن، با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای کیفیت خدمات برابر 96/0، برای رضایتمندی برابر 79/0 و برای وفاداری برابر 95/0 بهدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزار 18spss و Liserel انجام گرفت؛ از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری برای آزمون فرضیه ها و از آزمون فریدمن برای رتبه بندی عوامل استفاده شد. یافته های حاصل از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و مدل سازی معادلات ساختاری از مجموع ضرایب تأثیر به دستآمده، نشان داد که کیفیت خدمات بر رضایتمندی و وفاداری مشتریان اثر معنا داری دارد و بعد کیفیت خدمات، تأثیرگذارترین عامل بر میزان رضایتمندی مشتریان است. بهعلاوه، سطح رضایتمندی مشتریان بر میزان وفاداری آنها اثر معنا داری دارد. نتیجه گیری: می توان اظهار کرد که کیفیت خدمات، عامل مهمی در رضایتمندی و وفاداری مشتریان محسوب می شود؛ از این رو، بهمنظور پاسخگویی به نیازهای مشتریان و کسب رضایت آنها، مدیران باشگاه ها باید نیازها و خواسته های مشتری را بشناسند و کیفیت خدمات ارائهشده را بالا ببرند. تفاصيل المقالة