فهرس المقالات مصطفی محمدی رئوف


  • المقاله

    1 - حکمرانی در ورزش ایران: مرور مفهومی
    مدیریت دانش در ورزش , العدد 1 , السنة 1 , زمستان 1400
    با توجه به چالش‌‌های موجود در صنعت ورزش، این صنعت نیاز یه مدیریت بهینه و مطلوب دارد. رویکرد جدیدی که می‌تواند به این امر کمک نماید حکمرانی است. بنابراین، هدف از مقاله حاضر بررسی وضعیت فعلی پژوهش‌های حوزه حکمرانی در ورزش ایران است. این مقاله مطابق با چارچوب آرکسی و اومال أکثر
    با توجه به چالش‌‌های موجود در صنعت ورزش، این صنعت نیاز یه مدیریت بهینه و مطلوب دارد. رویکرد جدیدی که می‌تواند به این امر کمک نماید حکمرانی است. بنابراین، هدف از مقاله حاضر بررسی وضعیت فعلی پژوهش‌های حوزه حکمرانی در ورزش ایران است. این مقاله مطابق با چارچوب آرکسی و اومالی ، به صورت توصیفی و کتابخانه‌ای و مبتنی بر تحلیل و مطالعه اسناد و منابع به جستجوی جامع همه پژوهش‌های منتشر شده در قالب مقالات و پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به مرور مفهومی این موضوع می‌پردازد. در این جستجوها 24 پژوهش(20 مقاله و 4 پایان‌نامه) تا شهریور 1400 شناسایی شد که موضوعات مربوط به حکمرانی ورزشی را مورد بررسی قرار داده بودند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها بر اساس تکرار و آنالیز تم بود. نتایج نشان‌داد؛ پژوهش در حوزه حکمرانی در ورزش از سال 1395 به دغدغه پژوهشگران مدیریت ورزشی تبدیل شده است که عمده این تحقیقات شامل مطالعات پیمایشی و کمی است و به بخش دولتی توجه داشته‌اند. همچنین یافته‌ها نشان داد؛ از میان سه شکل حکمرانی (سازمانی، سیستمی و سیاسی) بیشتر پژوهش‌ها به حکمرانی سازمانی اختصاص پیدا کردند. به نظر می‌رسد با توجه به چالش‌های پیش‌روی سازمان‌های ورزشی داخل کشور مانند بحث تحریم و تعلیق فدراسیون‌ها به پژوهش در دو حوزه حکمرانی سیاسی و حکمرانی نظام‌مند نیاز است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی شرایط علی موثر بر تجارت الکترونیک در صنعت ورزش کشور
    مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1399
    هدف اصلی این پژوهش، تعیین شرایط علی تجارت الکترونیک در صنعت ورزش کشور بود. برای دستیابی به این هدف از روش کیفی و انجام مصاحبه-های عمیق با نخبگان این حوزه استفاده شد. مصاحبه‌ها به صورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی ادامه یافت و در نهایت 12 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. در ن أکثر
    هدف اصلی این پژوهش، تعیین شرایط علی تجارت الکترونیک در صنعت ورزش کشور بود. برای دستیابی به این هدف از روش کیفی و انجام مصاحبه-های عمیق با نخبگان این حوزه استفاده شد. مصاحبه‌ها به صورت هدفمند و به شیوه گلوله برفی ادامه یافت و در نهایت 12 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. در نهایت، داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها به روش داده بنیاد و از طریق سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مفاهیم بدست آمده از کدگذاری نشانه‌ها در بخش شرایط علی، ، شامل پانزده مورد بود. که می توان به فقدان متولی مشخص در تجارت الکترونیک ورزش، فقدان ثبات مدیریتی، فقدان قوانین و مقررات جامع و منسجم، فقدان اراده سازمان های بالادستی ورزش برای ساماندهی تجارت الکترونیک ورزش، فقدان ساختار تجارت الکترونیک در ورزش، فقدان سیاستگذاری اقتصادی در باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها، عدم بکارگیری صحیح تجارت الکترونیک در فرآیندها و کارکردهای کسب وکار ورزشی، اصرار بر بکارگیری شیوه‌های سنتی در کسب و کار ورزشی، دولتی بودن ورزش، فقدان قوانین حقوقی در خصوص کپی رایت، بحران اقتصادی و کاهش منابع مالی در سازمان‌های ورزشی، نقش و اهمیت تجارت الکترونیک، کمبود نیروی متخصص بازاریابی، نقص در سیستم ارزیابی و شرایط و جو سیاسی حاکم بر دولت و به تبع آن ورزش کشور اشاره کرد. شناخت این عوامل می‌تواند راهنمایی برای سیاستگذاران حوزه ورزش در راستای بهره مندی از منافع تجارت الکترونیک و درآمدزایی پایدار برای صنعت ورزش باشد. تفاصيل المقالة