مطالعات توسعه اجتماعی ایران
,
العدد5,السنة
0
,
زمستان
1386
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب ارائه مدل بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل خبر أکثر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصهای ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب ارائه مدل بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه در زمینه تعهد سازمانی بود. با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها سند پژوهی و میدانی و ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبه نیمهسازمانیافته و پرسشنامه گردآوری داده ها دلفی با منطق فازی بود. روایی از روش گوبا و لینکن پایایی آن نیز به روش توافق بین کدگذاران تعیین شده است. برای تحلیل دادههای کیفی از تحلیل مضمون و دلفی فازی و نرم افزار MAXQDA استفاده شد. در نهایت 3 بعد، 16 مولفه و 100 شاخص نهایی شد. نتایج نشان داد که ابعاد ارتقاء تعهد سازمانی (فردی، سازمانی و محیطی) و مولفههای آن (احساس مثبت به شغل، تجربیات کاری، انعطاف پذیری، اعتماد، خودمختاری، جو سازمانی، فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، انگیزه شغلی، امنیت شغلی، پشتیبانی مدیریت، ارتباطات کاری، مهارتهای رهبری، فرصت های شغلی جایگزین، محیط اجتماعی و محیط اقتصادی) بود. با توجه به ابعاد و مولفهها مدلی ارایه شد که برازش مطلوبی داشت.
تفاصيل المقالة
مطالعات توسعه اجتماعی ایران
,
العدد4,السنة
13
,
پاییز
1400
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های بهسازی آموزش منابع انسانی قرارگاه پدافند هوایی با رویکرد توسعه ای براساس الگوی تعالی سازمانی انجام گرفت. روش تحقیق بر حسب هدف بنیادی - توسعه ای و از نظر ماهیت داده ها آمیخته از نوع اکتشافی تاییدی است. ابزارگردآوری داده ها در ب أکثر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های بهسازی آموزش منابع انسانی قرارگاه پدافند هوایی با رویکرد توسعه ای براساس الگوی تعالی سازمانی انجام گرفت. روش تحقیق بر حسب هدف بنیادی - توسعه ای و از نظر ماهیت داده ها آمیخته از نوع اکتشافی تاییدی است. ابزارگردآوری داده ها در بخش کیفی از روش نیمه ساختار یافته با تعداد 12نفر نخبه وخبرگان بصورت هدفمند گلوله برفی ودر بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته با جامعه آماری 848 نفر وبا حجم نمونه 265 نفربا نمونه گیری طبقه ای نسبی استفاده گردید. روایی سوالات از طریق روایی محتوی و روایی سازه و پایایی سوالات از طریق ضریب آلفای کرونباخ بالای 7/. ارزیابی گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای مکس کودا، لیزرل و اس. پی. اس. اس. بهره گرفته شد. یافته های این پژوهش درقالب124 شاخص (گویه)، 6 عامل و 18 مولفه، ودر بخش عوامل و مولفه ها مقدار شاخص نیکویی برازش 97/. برآورد شد. نتایج نشان داد وضعیت موجود برنامه های بهبود منابع انسانی در ابعاد بهسازی امنیت ملی، پویایی فردی و نظامی، تحول امنیت ملی، نوسازی و امنیت ملی و اقتدار ملی از میزان رضایت نسبی و عوامل مدیریتی و پدافندی پایین تر از حد متوسط ارزیابی گردید.
تفاصيل المقالة
رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد4,السنة
14
,
پاییز
1399
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل عوامل موثر بر امنیت شغلی هیئت علمی دانشگاهها با تأکید بر استقلال دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. تحقیق ترکیبی از تحقیقات اکتشافی و کمی بوده است که دو گروه به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند: گروه اول شامل 10 نفر از اساتید برتر دانشگاههای آزاد اسلا أکثر
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل عوامل موثر بر امنیت شغلی هیئت علمی دانشگاهها با تأکید بر استقلال دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. تحقیق ترکیبی از تحقیقات اکتشافی و کمی بوده است که دو گروه به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند: گروه اول شامل 10 نفر از اساتید برتر دانشگاههای آزاد اسلامی و گروه دوم شامل کلیه اساتید دانشگاهای آزاد اسلامی بودهاند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. جهت گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامه باز و دو پرسشنامه امنیت شغلی و استقلال دانشگاهی استفاده شد که طی مصاحبهای، خبرگان مورد نظر به سئوالات آن پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی سئوالات پرسشنامهها از دو ضریب نسبی روایی محتواوشاخصروایی محتوا استفاده شد که نتایج بیانگر مناسب بودن سوالات از دیدگاه خبرگان بود. جهت بررسی پایایی پرسشنامهها از آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه امنیت شغلی و استقلال دانشگاهی (86/0) و (79/0) بدست آمدند. در نهایت جهت تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد تحلیل محتوای کیفی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. نتایج نشان داد، کلیه مولفههای شناسایی شده در هفت بعد (فردی، مالی، اجتماعی، ساختاری، سیاسی، مدیریتی و مدیریت منابع انسانی) بر امنیت شغلی اساتید هیات علمی با تاکید بر استقلال دانشگاهی تاثیر مثبتی داشته اند و شاخصهای برازش نیز مناسب بودن مدل ارائه شده را تائید نمودند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که دانشگاه آزاد اسلامی جهت تحقق استقلال دانشگاهی و امنیت شغلی اساتید باید ابعاد و مولفه های ارائه شده در مدل پژوهش را مد نظر قرار دهد.
تفاصيل المقالة
مطالعات رفتاری در مدیریت
,
العدد4,السنة
7
,
پاییز
1395
هدف کلی پژوهش حاضر تاثیر رهبری خدمتگزار بر پیوند شغلی با نقش میانجی رضایت شغلی در معلمان ابتدایی منطقه 1 شهر تهران بود. پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق را تمام معلمان زن و مرد مقطع ابتدایی منطقه 1 شه أکثر
هدف کلی پژوهش حاضر تاثیر رهبری خدمتگزار بر پیوند شغلی با نقش میانجی رضایت شغلی در معلمان ابتدایی منطقه 1 شهر تهران بود. پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق را تمام معلمان زن و مرد مقطع ابتدایی منطقه 1 شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 تشکیل داد که تعداد آن ها 874 نفر است که براساس فرمول کوکران حجم نمونه آماری 267 نفر و به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شد. در این تحقیق از پرسشنامه رهبری خدمتگزار قلی پور و حضرتی (1388)، پیوند شغلی اسکافلی و همکاران (2006) و رضایت شغلی کامان و همکاران (1990) استفاده شد. برای بررسی فرضیه های تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. نتایج نشان داد که رهبری خدمتگزار بر پیوند شغلی در معلمان مقطع ابتدایی منطقه 1 شهر تهران تاثیر معناداری دارد. رهبری خدمتگزار بر رضایت شغلی، رضایت شغلی بر پیوند شغلی در معلمان مقطع ابتدایی منطقه 1 شهر تهران تاثیر مثبت معناداری دارد. رضایت شغلی در تاثیر رهبری خدمتگزار بر پیوند شغلی در معلمان مقطع ابتدایی منطقه 1 شهر تهران نقش میانجی معناداری دارد.
تفاصيل المقالة
هدف از این پژوهش ارائه الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است.برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه ها أکثر
هدف از این پژوهش ارائه الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است.برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه ها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی و منابع انسانی بودند که بعد از انجام 13مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت. یافته ها: در نهایت 5 بعد، 11 مؤلفه و 44 شاخص شناسایی شد. برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرم افزار smartpls3 استفاده شد.نتایج نشان داد که بعد نظام جذب استعداد با ضریب 0.743، بعد نظام توسعه و آموزش استعداد 0.680، بعد نظام ارزیابی و کشف استعداد 0.641، بعد نظام جذب استعداد 0.517 و ارتقا استعداد 0.468به ترتیب بیشترین اهمیت را در الگوی اجرایی ارتقاء سطح مدیریت استعداد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی داشتند. اعتبار الگو نیز با 4 بعد (فهم، تطبیق، تعمیم و کنترل) و 4 بُعد ( فلسفه و اهداف، مبانی تئوریک، مراحل اجرا و نظام ارزشیابی و بازخورد) مورد ارزیابی قرار گرفت در نهایت میزان اجرایی بودن الگو مورد پرسش قرار گرفت که با میانگین 3.82 مورد تایید قرار کرفت و نتایج نشان داد این الگو از قابلیت اجرای بالایی برخوردار است که نشان از اعتباربخشی بالای الگو داشت
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications