فهرس المقالات سعید رجایی پور




  • المقاله

    3 - بررسی رابطه اعتیاد به کار و مؤلفه‌های بهره‌وری نیروی انسانی در بین کارکنان ستادی ادارات آموزش و پرورش شهر اصفهان
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1394
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیاد به کار و مؤلفه های بهره وری منابع انسانی در میان کارکنان ستادی ادارات آموزش و پرورش بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان ادرات آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1393 و برابر با أکثر
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیاد به کار و مؤلفه های بهره وری منابع انسانی در میان کارکنان ستادی ادارات آموزش و پرورش بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان ادرات آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1393 و برابر با 510 نفر بود. حجم نمونه برابر با 202 نفر و با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم جامعه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اعتیاد به کار (اسپنس و رابینز،1992) با 23 سوال و پرسشنامه بهره وری نیروی انسانی (هرسی و گلد اسمیت ، 1980) با 26 سوال بر اساس درجه بندی لیکرت استفاده گردید که پایایی آنها به ترتیب 87/0 و 91/0 تعیین گردید. یافته های پژوهش نشان داد بین اعتیاد به کار و مؤلفه های بهره وری نیروی انسانی به جز مؤلفه سازگاری محیطی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ازمیان مؤلفه های اعتیاد به کار لذت از کار با همه مؤلفه های بهره وری نیروی انسانی رابطه مثبت و معناداری دارد (05 /0>p). عجین شدن با کار و تمایل درونی به کار با مؤلفه های بهره وری نیروی انسانی به جز سازگاری محیطی رابطه مثبت و معناداری دارد . از بین مؤلفه‌های اعتیاد به کار در درجه اول عجین شدن با کار و در درجه دوم لذت از کار پیش بینی کننده بهره‌وری نیروی انسانی بود. تفاصيل المقالة




  • المقاله

    7 - بررسی رابطه ی فرهنگ سازمانی با مولفه های مدیریت بر اساس ارزش های سازمانی و ارائه مدلی برای پیشبینی مدیریت بر اساس ارزشها
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 1 , زمستان 1389
    هدف از انجام مقاله ی حاضر، بررسی رابطه ی فرهنگ سازمانی با مولفه های مدیریت بر اساس ارزش های سازمانی و ارائه مدلی برای پیش بینی مدیریت بر اساس ارزش ها در سازمان آموزش و پرورش آباده بوده است. در فرضیه های پژوهش رابطه ی ابعاد فرهنگ سازمانی شامل: ریسک پذیری، نوآوری، انگیزش، أکثر
    هدف از انجام مقاله ی حاضر، بررسی رابطه ی فرهنگ سازمانی با مولفه های مدیریت بر اساس ارزش های سازمانی و ارائه مدلی برای پیش بینی مدیریت بر اساس ارزش ها در سازمان آموزش و پرورش آباده بوده است. در فرضیه های پژوهش رابطه ی ابعاد فرهنگ سازمانی شامل: ریسک پذیری، نوآوری، انگیزش، ارتباطات، کار گروهی و کنترل با مدیریت بر اساس ارزش ها مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی– همبستگی است و در آن برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه ی محقق ساخته (پرسشنامه فرهنگ سازمانی و مدیریت بر اساس ارزش ها ) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان ( 600 نفر ) و کارکنان اداری ( 55 نفر ) 1388 تشکیل می دهند که با روش - سازمان آموزش و پرورش آباده در سال تحصیلی 89 نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم از جامعه معلمان تعداد 234 نفر انتخاب و هم چنین همه ی 50 نفر کارکنان آموزش و پرورش انتخاب گردیدند. برای تعیین روایی، از نظرات متخصصان مدیریت و سنجش همسانی درونی و برای پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که برای پرسشنام هی فرهنگ سازمانی و مدیریت بر 0 محاسبه گردید. هم چنین برای آزمون فرضی ه ها، / 0 و 94 / اساس ارزش ها به ترتیب 96 روش های آمار استنباطی (آزمون همبستگی،رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر) به کار رفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در سازمان مورد مطالعه بین همه ی مولفه های فرهنگ سازمانی با مدیریت بر اساس ارزش ها رابطه ی معنا داری وجود دارد.   تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - بررسی رابطه‌ی میان هوش و سلامت سازمانی در دانشگاههای شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 2 , تابستان 1390
    هدف از این پژوهش، بررسی رابطه‌ی بین هوش و سلامت سازمانی در دانشگاههای شهر اصفهان از نظر اعضای هیئت علمی آن‌ها بود. مولفه‌های هوش سازمانی از نظر آلبرشت شامل: چشم انداز استراتژیک، میل به تغییر، سرنوشت مشترک، جرات و شهامت، فشار عملکرد، کاربرد دانش و اتحاد و توافق و مولفه ه أکثر
    هدف از این پژوهش، بررسی رابطه‌ی بین هوش و سلامت سازمانی در دانشگاههای شهر اصفهان از نظر اعضای هیئت علمی آن‌ها بود. مولفه‌های هوش سازمانی از نظر آلبرشت شامل: چشم انداز استراتژیک، میل به تغییر، سرنوشت مشترک، جرات و شهامت، فشار عملکرد، کاربرد دانش و اتحاد و توافق و مولفه های سلامت سازمانی از نظر هوی و میسکل شامل:پشتیبانی منابع، یگانگی نهادی، روحیه، تاکید بر پیشرفت تحصیلی، نفوذ مدیر، ملاحظه گری و ساخت دهی می‌باشد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه‌ی آماری شامل تمام اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بود که تعداد آن‌ها حدود 1793 نفر می‌باشد و از راه نمونه گیری طبقه‌ای متناسب با حجم، تعداد 211 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری این پژوهش پرسشنامه‌های، هوش سازمانی آلبرشت با 35 گویه و پرسشنامه‌ی سلامت سازمانی هوی و فیلدمن با 43 گویه می‌باشد. مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه‌ی هوش سازمانی 93 /0 و پرسشنامه‌ی سلامت سازمانی 86/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده از اجرای پرسشنامه‌ها، در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، فراوانی تراکمی، میانگین، انحراف معیار و واریانس و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دادند که بین هوش سازمانی و سلامت سازمانی درجه‌ی متوسطی از رابطه وجود دارد؛ بین فشار عملکرد با یگانگی نهادی در سطح 05/0≥p ارتباط معنی دار و مستقیم است؛ بین مولفه‌های هوش سازمانی با ملاحظه گری ارتباط معنی دار نمی‌باشد. بین مولفه‌های جرات و شهامت، اتحاد و توافق و فشار عملکرد با ساخت دهی در سطح 05/0≥p ارتباط معنی دار و مستقیم است. بین سرنوشت مشترک، میل به تغییر و جرات و شهامت با روحیه نیز در سطح 05/0≥p ارتباط معنی دار و مستقیم مشاهده شد. بین سرنوشت مشترک با تاکید علمی نیز در سطح 05/0≥p ارتباط معنی دار و مستقیم می‌باشد. بین سرنوشت مشترک و اتحاد و توافق با پشتیبانی منابع در سطح 05/0≥p ارتباط معنی دار و مستقیم می‌باشد. تفاصيل المقالة