-
المقاله
1 - Firm Value, Tax Evasion, Tax Planning Opportunity and Financial Crisis of FirmsAdvances in Mathematical Finance and Applications , العدد 2 , السنة 9 , بهار 2024The purpose of this research is to investigate the reasons for tax evasion in companies, which uses two independent variables (financial constraints and tax planning opportunities) and tow dependent variable (firm value and tax evasion by tax difference method) in the f أکثرThe purpose of this research is to investigate the reasons for tax evasion in companies, which uses two independent variables (financial constraints and tax planning opportunities) and tow dependent variable (firm value and tax evasion by tax difference method) in the form of 13 models. The 11 indicators have been considered for the variable of financial constraints of companies, and the model is implemented for all these indicators. The research was conducted in the 5-year period from 2015 to 2019 in the Tehran Stock Exchange, and Eviews software was used to analyse the data and fit them for 3 research hypotheses. The results of the research show that the opportunity for tax planning has a negative effect on the value of the company, and the increase in the opportunity for tax planning and subsequently tax evasion causes a decrease in the value of the company. Also, the research results showed that there is a significant relationship between tax planning opportunity and tax evasion (by tax differences method) of companies, while there is no positive relationship between financial constraints and tax evasion (by tax difference method) in companies that have tax planning opportunities. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - نوآوری و خلاقیت درتعیین و اولویت بندی شاخصهای افشا مسئولیت اجتماعی شرکت هاابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1399زمینه: در سال های اخیر شاهد افزایش اهمیت مسئولیت اجتماعی (CSR ) و گزارشگری آن در میان سازمان ها بوده ایم. در این راستا خلاقیت و نوآوری در تعیین و الویت بندی مولفه های مسئولیت اجتماعی شرکت ها از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف: تحقیق حاضر، مولفه ها و شاخص های افشا مسئولیت ه أکثرزمینه: در سال های اخیر شاهد افزایش اهمیت مسئولیت اجتماعی (CSR ) و گزارشگری آن در میان سازمان ها بوده ایم. در این راستا خلاقیت و نوآوری در تعیین و الویت بندی مولفه های مسئولیت اجتماعی شرکت ها از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف: تحقیق حاضر، مولفه ها و شاخص های افشا مسئولیت های اجتماعی را با بررسی نظر خبرگان در یک چارچوب جامع ارائه و مورد تحلیل قرار می دهد. همچنین پس از تعیین مولفه ها به بررسی شکاف بین وضعیت موجودو مورد انتظار از نظر خبرگان پرداخته شد. روش: جامعه آماری مورد مطالعه شامل اساتید دانشگاهی، کارشناسان و مدیران شاغل در حرفه حسابداری، حسابرسی و مدیریت مالی ایران در سال 1396 میباشد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی از طریق نرم افزار SPSS تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که 8 بعد برای مسئولیت های اجتماعی شرکت ها (رهبری و فرایندهای درون سازمانی، حمایت از محیط زیست، محیط کار، جامعه و کشور، حمایت از کارکنان، ارائه گزارشات، کمک های عام المنفعه و کسب استانداردها) قابل استخراج است و همچنین نتایج حاصل از آزمون تی نشان داد که بین وضعیت موجود( عملکرد فعلی) و مورد انتظار از نظر خبرگان تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: این تحقیق با این امید انجام شده است که شرکتها شفافیت را در اولویت برنامه های خود قرار دهند و مدیران به افشای داوطلبانه اطلاعات مسئولیت های اجتماعی تمایل داشته باشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - تبیین مولفه های افشا داوطلبانه با رویکرد مسئولیت اجتماعی از دیدگاه متخصصین آموزش عالیپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1398پژوهش حاضر با هدف تبیین مولفه های افشا داوطلبانه با رویکرد مسئولیت اجتماعی از دیدگاه متخصصین آموزش عالی انجام گرفت. تحقیق حاضر، مؤلفهها و شاخصهای افشا داوطلبانه را با بررسی نظر متخصصین آموزش عالی دانشگاه های ایران در یک چارچوب جامع ارائه و مورد تحلیل قرار داد. برای ت أکثرپژوهش حاضر با هدف تبیین مولفه های افشا داوطلبانه با رویکرد مسئولیت اجتماعی از دیدگاه متخصصین آموزش عالی انجام گرفت. تحقیق حاضر، مؤلفهها و شاخصهای افشا داوطلبانه را با بررسی نظر متخصصین آموزش عالی دانشگاه های ایران در یک چارچوب جامع ارائه و مورد تحلیل قرار داد. برای تعیین مؤلفهها افشا داوطلبانه به وزن دهی آن ها از نظر 108 نفر از اساتید دانشگاه پرداخته شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل اساتید دانشگاه های ایران در رشته های حسابداری، حسابرسی و مدیریت مالی در سال 1396 می باشد. روش نمونه گیری به شیوه هدفمند، مبتنی بر حوزه پژوهش بود. داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی از طریق نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که سه بعد برای افشا داوطلبانه شرکتها (اطلاعات عمومی و راهبری، عملکرد و نوآوری و رشد آتی) قابلاستخراج است نتایج این تحقیق میتواند منعکسکننده انتظارات متخصصین آموزش عالی و استفادهکنندگان گزارشهای مالی در مورد افشا داوطلبانه باشد. تفاصيل المقالة