فهرس المقالات محمد مهدی شریعت باقری


  • المقاله

    1 - واکاوی چالش‌های مالکیت اقتصادی زنان شاغل متأهل با رویکرد کیفی
    روان‌شناسی فرهنگی زن , العدد 53 , السنة 14 , پاییز 1401
    هدف پژوهش حاضر واکاوی چالش‌های مالکیت اقتصادی زنان شاغل متأهل با رویکرد کیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان شاغل متأهل بود. نمونه پژوهش 20 زن شاغل متاهل بود که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و با‌استفاده از سوال‌های ‌باز‌ استاندارد‌شده مصاحبه انجام‌ شد. پس از مصاحبه نفر پا أکثر
    هدف پژوهش حاضر واکاوی چالش‌های مالکیت اقتصادی زنان شاغل متأهل با رویکرد کیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان شاغل متأهل بود. نمونه پژوهش 20 زن شاغل متاهل بود که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و با‌استفاده از سوال‌های ‌باز‌ استاندارد‌شده مصاحبه انجام‌ شد. پس از مصاحبه نفر پانزدهم، اشباع داده‌ها حاصل شد. طرح پژوهش کیفی و بر‌اساس نظریه برخاسته از ‌داده‌ها و با‌تکیه بر رهیافت گلیزر، انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از روش کُدگذاری خودبنیاد و کدگذاری نظری و به‌منظور افزایش دقت در تحلیل داده‌ها، از نرم افزارMAXQDA نسخه 12 استفاده‌شد. در ارزیابی از ارتباط بین مقوله‌ها با مقوله‌ی هسته‌ای، در بین 18 خانواده کُدهای نظری گلیزر، مشخص شد که خانواده‌ی "شش سی‌ها" از تناسب بیشتری برخوردار بود و لذا تحلیل برپایه آن انجام شد. نتایج نشان‌داد که در نظریۀ میانی تکوین‌یافته، مطالبات کرانه‌ای به عنوان مقولۀ هسته‌ای، شناسایی شد و10 مقوله دیگر شامل، شرایط اقتصادی، تمامیت-خواهی، مسئولیت‌پذیری، اغفال، نادیده انگاری، تعلق خاطر، هوش معنوی، ناگزیری، اعتمادزدایی اقتصادی و بافت فرهنگی بود که ارتباط‌شان در قالب گزاره‌ها و مدل تجسمی، تبیین شد. هم‌چنین یافته‌ها نشان‌داد که عوامل معنوی بیشترین تاثیر را در تعالی خانواده دارد. معنویت بُعدی از زندگی هر شخص است که اگر توسعه یابد، توانایی فراتر رفتن از قوانین طبیعی و دستورات معمول زندگی را به فرد می‌بخشد و به فرد انگیزه می‌دهد تا معنی و هدفی برای خود به‌ویژه در شرایط بحرانی، پیدا کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - رابطه سبک مدیریت کلاس معلمان و خلاقیت دانش آموزان بامیانجی گری بهزیستی روان شناختی دانش آموزان
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1398
    چکیده هدف: هدف اصلی از پژوهش حاضر، تعیین رابطه سبک مدیریت کلاس معلمان و خلاقیت دانش‌آموزان با میانجی گری بهزیستی روان شناختی دانش‌آموزان مقطع اول متوسطه بود. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی (غیرآزمایشی) و طرح از نوع طرح‌های همبستگی ، جامعه آماری پژوهش تمام دانش‌آموزان دختر أکثر
    چکیده هدف: هدف اصلی از پژوهش حاضر، تعیین رابطه سبک مدیریت کلاس معلمان و خلاقیت دانش‌آموزان با میانجی گری بهزیستی روان شناختی دانش‌آموزان مقطع اول متوسطه بود. روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی (غیرآزمایشی) و طرح از نوع طرح‌های همبستگی ، جامعه آماری پژوهش تمام دانش‌آموزان دختر مقطع اول متوسطه شهرستان چهاردانگه (حدود 1100 نفر) و معلمان آن ها (حدود 130 نفر) در سال تحصیلی 97-1396 بودند . به منطور برآوردحجم نمونه با استفاده ازجدول کرجسی ومورگان (1979)، از میان جامعه آماری، نمونه‌ای به حجم 285 نفر دانش‌آموز و 97 نفر معلم تعیین و انتخاب نمونه‌ها با روش نمونه گیری تصادفی ساده و براساس لیست اسامی معلمین و دانش‌آموزان و ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه خلاقیت عابدی (1363)، پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (۲۰۰۲)، پرسشنامه سبک مدیریت کلاس هوی (2000) بود. یافته ها: تحلیل داده‌های این پژوهش با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی میانگین ، واریانس و آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر نشان داد بین سبک مدیریت کلاس معلمان با خلاقیت و بین سبک مدیریت کلاس معلمان با بهزیستی روان شناختی دانش آموزان مقطع اول متوسطه رابطه معناداری وجود دارد همچنین بین خلاقیت دانش آموزان مقطع اول متوسطه با بهزیستی روان شناختی آنان رابطه وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج کلی پژوهش نشان داد که بین سبک مدیریت کلاس معلمان و خلاقیت دانش‌آموزان با میانجی گری بهزیستی روان شناختی دانش‌آموزان مقطع اول متوسطه رابطه وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - نقش سرمایه‌های تحولی درونی و بیرونی در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی درس کار و فناوری و مطالعات اجتماعی دانش‌آموزان پایه نهم
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 19 , بهار 1403
    پیشرفت مثبت در دوران نوجوانی پیامدهای مادام‌العمر دارد؛ یکی از دغدغه‌های اصلی نظام‌های آموزشی، تلاش برای جستجوی راه‌هایی برای ارتقاء عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه‌های تحولی درونی و بیرونی در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی درس کار‌و‌فناوری و م أکثر
    پیشرفت مثبت در دوران نوجوانی پیامدهای مادام‌العمر دارد؛ یکی از دغدغه‌های اصلی نظام‌های آموزشی، تلاش برای جستجوی راه‌هایی برای ارتقاء عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه‌های تحولی درونی و بیرونی در پیش‌بینی عملکرد تحصیلی درس کار‌و‌فناوری و مطالعات اجتماعی دانش‌آموزان پایه نهم انجام شد. ابعاد سرمایه‌های تحولی درونی شامل تعهد به یادگیری، ارزشهای مثبت، شایستگی های اجتماعی و هویت مثبت و ابعاد سرمایه های تحولی بیرونی شامل حمایت، توانمندسازی، محدوده‌ها وانتظارات و استفاده سازنده از زمان است. این پژوهش، از نوع پیمایشی و از لحاظ روش تحلیل داده، از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش‌آموزان پایه نهم استان قزوین بودند. از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای، پرسشنامه‌ها در بستر شاد در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. به منظور تعیین سهم متغیرهای مستقل در پیش‌بینی متغیر وابسته از تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که همبستگی بین متغیر سرمایه تحولی و خرده‌مقیاس‌های آن با عملکرد دانش‌آموزان در دروس کار‌و‌فناوری و مطالعات اجتماعی معنی‌دار می باشد که با افزایش نمره سرمایه‌های تحولی دانش‌آموزان، عملکرد تحصیلی آنان نیز ارتقاء می‌یابد. تفاصيل المقالة