-
المقاله
1 - چه کنیم آموزشهای ترویجی یک سازمان یادگیرنده شود؟ یک رویکرد آمیخته در تعاونیهای روستایی استان البرزپژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1402هدف از انجام این تحقیق، شناسایی راهبردهایی برای انطباق آموزشهای ترویجی تعاونیهای روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده است. این مطالعه بر مبنای پارادایم آمیخته و با استفاده از روشهای کیفی و کمی انجام شد. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از تکنیک مصاحبه چهره به چهره أکثرهدف از انجام این تحقیق، شناسایی راهبردهایی برای انطباق آموزشهای ترویجی تعاونیهای روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده است. این مطالعه بر مبنای پارادایم آمیخته و با استفاده از روشهای کیفی و کمی انجام شد. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از تکنیک مصاحبه چهره به چهره و طوفان اندیشه و در بخش کمی از پرسشنامه استفاده شد. مشارکتکنندگان تحقیق در بخش کیفی شامل خبرگان شرکتهای تعاونی روستایی به تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی تا اشباع نظری دادهها و در بخش کمی 379 نفر از اعضای تعاونیهای روستایی استان البرز بود. برای شناسایی راهبردهای همسو نمودن آموزشهای ترویجی تعاونیهای روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده، نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتها از ابعاد قابلیتهای فردی، یادگیری گروهی، تفکر نظاممند، چشمانداز مشترک و الگوها و باورهای ذهنی در قالب سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مورد شناسایی قرار گرفت. پس از شناسایی عوامل داخلی و بیرونی، نسبت به سنجش آنها در بین اعضای تعاونیها، اقدام گردید. بر اساس نتایج حاصل جایگاه تعاونیها در ربع سوم قرار گرفت و راهبردهای مناسب برای انطباق آموزشهای ترویجی تعاونیهای روستایی استان البرز با سازمان یادگیرنده، راهبردهای رقابتی تعیین شد. با استفاده از ماتریس برنامهریزی کمی نسبت به اولویتبندی راهبردها اقدام شد و با استفاده از فن طوفان اندیشه و مصاحبه اقدامهای عملیاتی برای تحقق راهبردهای مورد نظر ارائه شد. برنامهریزان آموزشهای ترویجی تعاونیهای روستایی استان البرز میتوانند با توجه به راهبردها و اقدامهای عملیاتی شناسایی شده، شرایط لازم برای انطباق آموزشهای مذکور با کارکردهای سازمان یادگیرنده را فراهم آورند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - Application of Fuzzy AHP to Identify and Prioritize the Challenges of Resistive Economics in Iran's Agricultural SectorInternational Journal of Agricultural Management and Development , العدد 1 , السنة 12 , زمستان 2022The main purpose of this study was to identify and prioritize the challenges of resistive economics in Iran's agricultural sector. The study used a survey method with a pairwise comparisons questionnaire as the main instrument. Because this study was based on the opinio أکثرThe main purpose of this study was to identify and prioritize the challenges of resistive economics in Iran's agricultural sector. The study used a survey method with a pairwise comparisons questionnaire as the main instrument. Because this study was based on the opinion of experts, 40 experts and senior managers of the Jihad Agricultural Organization of Khouzestan province were studied. The analysis process in this research was a Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP). By exploratory method, the most important criteria and sub-criteria and challenges of resistive economics were identified. The weight of each criterion was calculated after performing pairwise comparisons in fuzzy hierarchical analysis software and was determined in the following order: Economic flexibility (N) with a weight of 0.558, productivity promotion (T) with a weight of 0.320 and realize dynamic growth (S) with a weight of 0.122. After pairwise comparison of all challenges of implementing resistive economics based on sub-criteria, the results were combined and the final weight and priority of each challenges were identified. In order of priority, the challenges were: insecure economic environment to attract domestic and foreign investment (weight=0.265), low productivity of manpower and capital in agriculture with a weight of 0.198, lack of a coherent marketing and marketing system (weight= 0.132), extensive import versus limited export of products with a (weight= 0.132), low efficiency of agricultural production units (weight= 0.116), high waste of agricultural products (weight= 0.093) and land use change related to agriculture (weight= 0.064). تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - Learning Organization Model in Agricultural Cooperatives of Iran: A Two-Step Approach to SEM Based on DLOQInternational Journal of Agricultural Management and Development , العدد 4 , السنة 13 , تابستان 2023The purpose of this study was to design a learning organization model for Agricultural Cooperatives (ACs) in Iran. To conduct this study, a survey research method was employed, with stratified random sampling as the chosen sampling method. The primary tool used in the r أکثرThe purpose of this study was to design a learning organization model for Agricultural Cooperatives (ACs) in Iran. To conduct this study, a survey research method was employed, with stratified random sampling as the chosen sampling method. The primary tool used in the research was the Dimensions of Learning Organization Questionnaire (DLOQ), a standard assessment questionnaire for evaluating learning organizations. Structural equation modeling (SEM) was applied to analyze the collected data. A two-step approach to SEM was used to assess the measurement model and design the structural model. The results revealed that the status of cooperative organizations in Iran did not align with the indicators of a learning organization (LO) and highlighted the need for a model to facilitate the adaptation of cooperatives towards becoming learning organizations. The proposed model identified the most critical dimensions of LO compatibility with cooperatives and the factors influencing them. Cooperative stakeholders can utilize this model to guide their adaptation towards becoming learning organizations in their respective fields of work. This research contributes to the existing literature by offering a model that is tailored to the unique context of cooperatives aiming to become learning organizations. تفاصيل المقالة