-
المقاله
1 - تحلیل نقش حیاط در ساختار فضایی خانه های ایرانی با بهره گیری از روش نحو فضا (Space Syntax)هویت شهر , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1397استفاده از حیاط الگوی بسیار کهنی در ساخت و ساز مسکن بوده و به طور قابل ملاحظهای در شهرهای مختلف ایران مورد استفاده قرار گرفته است، فضاهای سکونتی با بهرهگیری از تدابیر مختلفی در اطراف حیاطها شکل گرفتهاند نتیجه این نگرش، به حیاط جایگاه ویژهای به آن داده است. در این پ أکثراستفاده از حیاط الگوی بسیار کهنی در ساخت و ساز مسکن بوده و به طور قابل ملاحظهای در شهرهای مختلف ایران مورد استفاده قرار گرفته است، فضاهای سکونتی با بهرهگیری از تدابیر مختلفی در اطراف حیاطها شکل گرفتهاند نتیجه این نگرش، به حیاط جایگاه ویژهای به آن داده است. در این پژوهش ساختار فضایی چند نمونه خانههای ایرانی بررسی، وجه اشتراک و مولفه هایی از خانهها که بیانگر بیشترین ویژگی حیاط در فضای معماری این خانهها است تبیین می گردد. باتوجه به موضوع پژوهش که به صورت مطالعه خانهها صورت گرفته است. دادههای کسب شده با استفاده از روش تفسیری و تطبیقی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و جهت تحلیل و بررسی ساختار فضایی نمونههای موردی پژوهش از روش اسپیس سینتکس"نحو فضا" و از نرم افزارهای Depthmap و Pajek در این راستا استفاده میشود. نتایج حاصل از تحلیل در قالب آیتمهایی برای معماری حیاط در خانه معاصر بیان میگردد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - بررسی نقش فضاهای تعاملات اجتماعی بر کیفیت زندگی در مجتمعهای مسکونی (مطالعه موردی: مجتمعهای مسکونی سعیدیه، کاشانی، بوعلی و امام رضا در شهر همدان)هویت شهر , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1398پژوهش حاضر باهدف پاسخ به این سؤال که چه رابطهای میان فضاهای اجتماعپذیر و مجتمعهای مسکونی وجود دارد که باعث افزایش کیفیت زندگی ساکنین میشود، صورت گرفته است. بر اساس مدلهایی که برای نیازهای انسان ارائهشدهاند، تعاملات اجتماعی یکی از این موارد ضروری است. پیشینه پژوهش أکثرپژوهش حاضر باهدف پاسخ به این سؤال که چه رابطهای میان فضاهای اجتماعپذیر و مجتمعهای مسکونی وجود دارد که باعث افزایش کیفیت زندگی ساکنین میشود، صورت گرفته است. بر اساس مدلهایی که برای نیازهای انسان ارائهشدهاند، تعاملات اجتماعی یکی از این موارد ضروری است. پیشینه پژوهش در طراحی محیط نشان میدهد که ویژگیهای کالبدی فضاهای یک مجتمع مسکونی میتواند بر میزان مطلوبیت آنها تأثیرگذار باشد. روش تحقیق موضوع به شیوه کمی و میدانی و برای بررسی نمونههای موردی، پرسشنامه سنجش شاخصهها تنظیم گردید و در بین ساکنین مجتمعهای مسکونی توزیع شد و اطلاعات بهدستآمده با نرمافزارهای Spss و smartpls تحلیل گردیدند. نتایج پژوهش نشان میدهد که برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی و کمیت فضاهای شهری بهخصوص مسکونی، نوع طراحی بر اساس اصول و معیارهای اجتماعی و فرهنگی ازجمله همسایگی و اجتماعپذیری است. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - سبکهای یادگیری دانشجویان معماری: مقایسة بین مقطع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دانشگاههای استان همدانهویت شهر , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1400شناخت سبکهای یادگیری آموزشگیرندگان عاملی مهم در افزایش یادگیری و جلوگیری از هدررفتن استعدادها و امکانات است. پژوهش حاضر باهدف شناخت و مقایسة سبکهای یادگیری دو گروه کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته معماری دانشگاههای مختلف استان همدان، کارکرد تحصیلی و ارتباط آن ب أکثرشناخت سبکهای یادگیری آموزشگیرندگان عاملی مهم در افزایش یادگیری و جلوگیری از هدررفتن استعدادها و امکانات است. پژوهش حاضر باهدف شناخت و مقایسة سبکهای یادگیری دو گروه کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته معماری دانشگاههای مختلف استان همدان، کارکرد تحصیلی و ارتباط آن با جنسیت دانشجویان انجامگرفته است. پژوهش از کلیة دانشجویان معماری استان همدان که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند انجامشده است. روش پژوهش پیمایشی و به لحاظ نتایج، توصیفی - تحلیلی است و معدل دروس تخصصی دانشجویان بهعنوان شاخص کارکرد تحصیلی در نظر گرفتهشده است. در گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامة کلب و جهت تحلیل دادههای پژوهش از آزمون مجذور کایدو بهره گرفتهشده است. نتایج نشان میدهد بین سبکهای یادگیری دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و همینطور بین سبکهای یادگیری دانشگاههای مختلف تفاوت معناداری وجود دارد. در خصوص پاسخ به پرسشهای دیگر پژوهش تفاوت معناداری بین دانشجویان با جنسیت متفاوت و میانگین نمرات دروس تخصصی دیده نشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - تبیین قابلیتهای بهینه محیط در راستای اجتماعپذیری فضاهای آموزشی فرهنگی مخصوص نوجوانان (نمونه مطالعاتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 11 , السنة 22 , زمستان 1399زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های کالبدی، غیر کالبدی و ادراکی به منظور به دست آوردن اجتماع پذیر سازی حداکثری در محیط های آموزشی و فرهنگی ویژه نوجوانان است. چرا که نوجوانان نیازمند عمده ترین ویژگی محیطی یعنی نیاز به توان اجتماعی در محیط هستند. روش بررسی : ای أکثرزمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های کالبدی، غیر کالبدی و ادراکی به منظور به دست آوردن اجتماع پذیر سازی حداکثری در محیط های آموزشی و فرهنگی ویژه نوجوانان است. چرا که نوجوانان نیازمند عمده ترین ویژگی محیطی یعنی نیاز به توان اجتماعی در محیط هستند. روش بررسی : این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی است که در دو بخش انجام شده است، بخش اول با رویکرد کیفی با مروری بر مبانی نظری پژوهش به تدوین چارچوب نظری پرداخته است. بخش دوم با رویکردی کیفی کمی و روش مطالعه موردی در تلفیق با تحلیل عاملی تعداد زیاد متغیرها و استفاده از نرم افزار SPSS و Smartpls در بررسی نتایج پرسشنامه بهره گرفته شده است. پرسش نامه در طیف لیکرت پنج گزینه ای برمبنای شاخص های چارچوب نظری تدوین شده است. نتیجه گیری: فضاهای اجتماع پذیر جزو فضاها و کالبدهایی هستند که کانونهایی را برای فعالیتهای پویا، در قسمتهای مشخصی از فضا فراهم میآورند. با توجه به این شش عامل "کالبدی"، "غیر کالبدی"، "شخصیتی"، "اجتماعی"، "فرهنگی" و "حسی" به عنوان قابلیتهای هر محیط تبیین شد، که نتایج تحقیق نشان می دهد که قابلیت محیطی کالبدی به عنوان اثر گذارترین عاملی است که با کمترین تغییر در آن میتوان بیشترین انتظار را در افزایش اجتماع پذیری نوجوانان در فضاهای فرهنگی-آموزشی داشت. طبق مسیرهای استخراج شده از مدل pls مسیر عوامل کالبدی ← اجتماع پذیری با دارا بودن بیشترین ضریب مسیر(516/0)، مسیر بحرانی مدل مفهومی اجتماع پذیری در بین دیگر مسیرهاست. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - Training in Basic Design Studio: Analysis of Tutor & Novice Students Interactions, Using Linkography MethodSpace Ontology International Journal , العدد 2 , السنة 10 , بهار 2021In the basic architectural design studio, due to the student being at the novice level and their unfamiliarity with the nature of design knowledge, there are always challenges in the field of learning and teaching. The most important educational activity in the architec أکثرIn the basic architectural design studio, due to the student being at the novice level and their unfamiliarity with the nature of design knowledge, there are always challenges in the field of learning and teaching. The most important educational activity in the architectural design studio that increases the design ability of novice students is the interaction between tutor and student, around solving the design problem. Therefore, studying and analyzing the correction sessions held by the tutor while solving the design problem can provide complete information about the quality of interactions and the factors affecting them. This set of information can be useful in future studies to facilitate design education for novice students. one of the most recent and also most accurate methods to analyze the way designers think in the situation they face with a design problem is to analyze design sessions using the Linkography method. In this method, what happens aurally during the design critique session between the tutor and the novice student is written down and the resulting text is coded using the FBS method. In FBS coding, codes are design problems and their relationship to each other defines design processes. Linkography is a method that converts the conceptual connection between codes into visual diagrams.in the current research, the interactions of tutors and novice students in three basic design studios have been analyzed and reviewed using the Linkography method. In the next step, citing the results of the analysis of Schön's theory as the most complete written research in the field of studio education, the role of the tutor in a successful studio has been identified. the results demonstrate that to establish successful interactions between tutor and student in the basic design studio, playing the role of the coach by the tutor is necessary. The tutor in the position of coaching has special behavioral characteristics that are introduced in the final research results. تفاصيل المقالة