گسترش ابزارهای ارتباطی، روستا را هم مانند شهر دچار تغییر ارزشی کرده است برهمین اساس مقالهی حاضر به مقایسهی تأثیرات استفاده از فضای مجازی بر نظام ارزشی خانوادهها در شهر و روستا پرداخته که به صورت پیمایشی و با استفاده از نمونهگیری سهمیهای و بهرهگیری از پرسشنامهی م أکثر
گسترش ابزارهای ارتباطی، روستا را هم مانند شهر دچار تغییر ارزشی کرده است برهمین اساس مقالهی حاضر به مقایسهی تأثیرات استفاده از فضای مجازی بر نظام ارزشی خانوادهها در شهر و روستا پرداخته که به صورت پیمایشی و با استفاده از نمونهگیری سهمیهای و بهرهگیری از پرسشنامهی محقق ساخته، با تکیه بر نظریات نظریهپردازانی چون اینگلهارت و آلپورت صورت گرفته است. جامعهی آماری را افراد بالاتر از 15 سال شهر اصفهان و روستاهای اطراف تشکیل میدهند. متغیر مستقل فضای مجازی و متغیرهای وابسته نظام ارزشی خانوادگی و دینی است. نتایج نشان میدهد تأثیر استفاده از فضای مجازی، بر نظام ارزشی افراد در شهر و روستاهای مورد مطالعه متفاوت است؛ که دلیل آن تعدد منابع ارزشی است که افراد به دلیل وسایل ارتباطی امروزی در معرض آن قرار میگیرند. نتیجهی مقایسهی میانگین نظام ارزشی دینی و خانوادگی نشان میدهد که استفاده از فضای مجازی در خانوادههای شهری از روستایی بالاتر است. آزمون تفاوت میانگین در دو گروه مستقل نشان میدهد که بین خانوادههای شهر و روستا در نظام ارزشی خانوادگی و دینی و استفاده از فضای مجازی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین میزان استفاده از فضای مجازی و نظام ارزشی خانوادگی رابطهی معکوسی وجود دارد.
تفاصيل المقالة
شهرنشینی در ایران از سال 1335 تا زمان حاضر، رشد چشمگیری داشته است. افزایش جمعیت و توسعه ی صنعت ساختمان سازی سبب رشد احداث ساختمانهای چند طبقه در شهرها شده است. این نزدیکی فضایی و از بین رفتن فضاهای طبیعی می تواند تأثیر زیادی بر افراد داشته و رفتارهای اجتماعی آنان را تح أکثر
شهرنشینی در ایران از سال 1335 تا زمان حاضر، رشد چشمگیری داشته است. افزایش جمعیت و توسعه ی صنعت ساختمان سازی سبب رشد احداث ساختمانهای چند طبقه در شهرها شده است. این نزدیکی فضایی و از بین رفتن فضاهای طبیعی می تواند تأثیر زیادی بر افراد داشته و رفتارهای اجتماعی آنان را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از نیازهای اولیه ی انسان برای زیستن احساس امنیت است که این پدیده ای ذهنی بوده و تحت تأثیر عوامل مختلفی می باشد؛ یکی از این عوامل که در تحقیق حاضر به آن پرداخته شده، سرمایه ی اجتماعی است که با مؤلفه هایی چون اعتماد، روابط و مشارکت سنجیده می شود. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه بوده و جامعه ی آماری آن ساکنان مجتمع های مسکونی شهر اصفهان می باشد که بر اساس نمونه گیری خوشه ای تصادفی 225 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در تحلیل آماری از نرم افزار Amos در بررسی رابطه ی سرمایه ی اجتماعی و احساس امنیت از رویکرد دو مرحله ای استفاده شد. با توجه به شاخص های اندازه گیری مدل ترسیمی و فرضیه تحقیق تأیید گردید و نتایج تحقیق نشان داد که رابطه ی معناداری بین میزان سرمایه ی اجتماعی به عنوان متغیر مستقل و احساس امنیت وجود دارد. در پایان پژوهش پیشنهاد شده که به منظور افزایش احساس امنیت در بین ساکنان مجتمع های مسکونی باید برنامه ریزان از طریق افزایش سرمایه ی اجتماعی موجبات اقزایش احساس امنیت را فراهم آورند.
تفاصيل المقالة
تضعیف روابط میان اعضای خانواده پیامدی است که با ورود عناصر مدرن به جامعه ما به تدریج گسترش یافته است؛ در حالی که با ساختار سنتی خانوادة ایرانی پیوند نمیخورد و همچون مهمانی ناخوانده به تهدید کانون گرم عاطفی ما قد برافراشته است. یکی از دلایل اصلی بروز این مسأله فناوریها أکثر
تضعیف روابط میان اعضای خانواده پیامدی است که با ورود عناصر مدرن به جامعه ما به تدریج گسترش یافته است؛ در حالی که با ساختار سنتی خانوادة ایرانی پیوند نمیخورد و همچون مهمانی ناخوانده به تهدید کانون گرم عاطفی ما قد برافراشته است. یکی از دلایل اصلی بروز این مسأله فناوریهای ارتباطات است که مانند هر فناوری جدید در جامعه انسانی، باعث تغییرات گسترده و دامنهداری شده است. به دلیل اهمیت این مسأله، در این مقاله به تاثیر اینترنت بر ارتباطات افراد در خانوادهها پرداخته شده است. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونه گیری سهمیهای و بهره گیری از پرسشنامه محقق ساخته، با تکیه بر نظریههای گیدنز، رایزمن، ولمن، تونیس و دیگران انجام شده است. جامعه آماری را خانوادههای دارای فرزند بالاتر از 15 سال شهر اصفهان تشکیل میدهند. متغیر استفاده از اینترنت با دو شاخص کمیت و کیفیت و متغیرارتباط با دو شاخص ارتباط شفاهی و تعامل بین والدین و فرزندان وهمسران سنجیده شده است. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که کیفیت و کمیت استفاده از اینترنت، بر ارتباطات افراد تاثیر داشته است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications