فهرس المقالات مژگان عارفی


  • المقاله

    1 - چارچوب مفهومی تدوین بسته آموزشی بازی‌های شناختی و عصب روان‌شناختی کودکان نارساخوان
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1398
    هدف کلی پژوهش، بررسی چارچوب مفهومی ساخت بستة آموزشی بازی‌های شناختی و عصب روان‌شناختی برای کودکان نارساخوان از طریق مؤلفه‌های شناختی و عصب روان‌شناختی نارساخوانی است. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس همة پژوهش‌های انجام گرفته از سال 2001 تا سال 2017 در داخل و خارج أکثر
    هدف کلی پژوهش، بررسی چارچوب مفهومی ساخت بستة آموزشی بازی‌های شناختی و عصب روان‌شناختی برای کودکان نارساخوان از طریق مؤلفه‌های شناختی و عصب روان‌شناختی نارساخوانی است. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس همة پژوهش‌های انجام گرفته از سال 2001 تا سال 2017 در داخل و خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرم‌افزار Nvivo بررسی شدند.تحلیل داده‌ها، 8 مضمون سازمان‌دهنده شامل: نقایص شناختی- ادراکی، نقص در مهارت‌های حافظه، نقص در توجه، نقص در پردازش واج‌شناختی، نقص در انسجام مرکزی، نقص در سرعت نامیدن و پردازش، نقص در مهارت‌های حرکتی و نقص در کارکردهای اجرایی را آشکار ساخت، همچنین 38 مضمون پایه نیز برای ساخت بستة آموزشی بازی‌های شناختی و عصب روان‌شناختی برای کودکان نارساخوان معرفی گردیده است. به‌منظور روایی و مناسب بودن مضامین مدل پیشنهادی، پرسشنامه‌ای طراحی و بین خبرگانی که دانش و تبحر در حوزة اختلالات یادگیری داشتند توزیع گردید و پایایی کدگذاری با استفاده از روش هولستی مورد تأیید قرار گرفت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مقایسه اثربخشی عزت‌نفس‌افزایی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی و عزت‌نفس‌افزایی شناختی- رفتاری بر عزت¬نفس و انگیزش تحصیلی دختران نوجوان
    زن و مطالعات خانواده , ستأتي المقالات قريبًا
    هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی عزت‌نفس‌افزایی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی و عزت‌نفس‌افزایی شناختی- رفتاری بر عزت¬نفس و انگیزش تحصیلی دختران نوجوان است. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر اصفهان أکثر
    هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی عزت‌نفس‌افزایی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی و عزت‌نفس‌افزایی شناختی- رفتاری بر عزت¬نفس و انگیزش تحصیلی دختران نوجوان است. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصيلي 1400-1401 جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند. از جامعه آماری، 45 دانش‌آموز دختر دارای ملاك-های ورود به¬شیوه هدفمند انتخاب و به¬صورت تصادفي در سه گروه (دو گروه آزمايش و يک گروه کنترل)، هر گروه 15 نفر جايگذاری شدند. دو گروه آموزشی، آموزش عزت¬نفس افزایی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی و عزت-نفس افزایی شناختی رفتاری را طی 8 جلسه هفتگی دریافت کردند و گروه گواه آموزشی نگرفتند. ابزار گردآوری داده¬ها پرسشنامه¬ عزت‌نفس کوپر-اسمیت (1967) و مقیاس انگیزش تحصیلی والراند (1992) بودند. داده¬ها با آزمون تحلیل واریانس با اندازه¬های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی با نرم¬افزار SPSS-26 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هر دو آموزش عزت¬نفس افزایی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی و شناختی رفتاری بر عزت¬نفس و انگیزش تحصیلی اثربخش بوده و این اثربخشی در پیگیری 60 روزه پایدار مانده است (05/0p). با توجه به یافته‏ها که نشان داد آموزش¬های عزت‌نفس‌افزایی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی و عزت‌نفس‌افزایی شناختی رفتاری بر افزایش عزت¬نفس و انگیزش تحصیلی دختران نوجوان اثربخش است، بنابراین این دو بسته آموزشی می¬توانند درجهت یاری دختران نوجوان استفاده شوند. تفاصيل المقالة