رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد5,السنة
11
,
زمستان
1396
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای نهادینه کردن شایسته گزینی مدیران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل نخبگان و متخصصان مرتبط با امور بانکی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع ده أکثر
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای نهادینه کردن شایسته گزینی مدیران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل نخبگان و متخصصان مرتبط با امور بانکی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع ده نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیه مدیران بانک ملی ایران در کشور به تعداد 3766 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و انتخاب حجم نمونه در مدلسازی معادلات ساختاری 400 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش بهمنظور گردآوری دادهها از روش کتابخانه ای، مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. به منظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. به منظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و به منظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ (دانش (0.862)، مهارت (0.812)، عامل فردی و ادراکی (0.858) و عامل سازمانی (0.812)) و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل داده های کیفی پژوهش از روش تحلیل محتوا (کد گذاری) استفاده شد. در بخش کمّی نیز با توجه به سؤال های پژوهش از روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و نمودار) و استنباطی (مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی اکتشافی) و با استفاده از نرمافزارهای Spss-V22، Smart PLS و Lisrel-V8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه های مؤثر بر شایسته گزینی مدیران عبارتاند از دانش، مهارت، عوامل فردی و ادراکی و عوامل سازمانی؛ با توجه به مؤلفه های پژوهش مدلی ارائه شد که برازش مطلوبی داشتند.
تفاصيل المقالة
مطالعات رفتاری در مدیریت
,
العدد4,السنة
7
,
پاییز
1395
امروزه تامین اجتماعی به عنوان یک نیاز بشری گستره وسیعی را در جهان فراگرفته و زندگی اکثر انسانها را تحت تاثیر قرار داده است. مـدیریت اسـتعداد شـامل مجموعـهای از طـرحهـا اسـت کـه در مجمــوع بــه اســتفاده مــوثر از ایــن افــراد در جهــت تحقــق اهــداف کســب و کــار و أکثر
امروزه تامین اجتماعی به عنوان یک نیاز بشری گستره وسیعی را در جهان فراگرفته و زندگی اکثر انسانها را تحت تاثیر قرار داده است. مـدیریت اسـتعداد شـامل مجموعـهای از طـرحهـا اسـت کـه در مجمــوع بــه اســتفاده مــوثر از ایــن افــراد در جهــت تحقــق اهــداف کســب و کــار و دســتیابی بــه مزیت رقابتی میپردازد. هدف تحقیق حاضر شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر مدیریت استعداد با تمرکز بر قابلیتهای ادراکی، انسانی و فنی مدیران در سازمان تامین اجتماعی به روش کیفی میباشد. در تحقیق حاضر با بهرهگیری از روش دلفی با استفاده از 15 خبره شاخصهای اولیه استخراج شد و پس از مقوله سازی و دسته بندی شاخص ها، ابعاد و مولفه ها شناسایی گردید. سر انجام توسط مصاحبه و انجام روش دلفی، مدل نهایی در 3 بعد، 14مولفه و 59 شاخص احصا شد. حمایت مدیریت، درگیر کردن افراد با استعداد، افزایش ظرفیت یادگیری، یادگیری خودمحور، استمرار آموزش، تعیین معیارهای ارتقاء، قدردانی و ایجاد انگیزههای درونی موثرترین عوامل و شاخصهای شناسایی شده میباشند.
تفاصيل المقالة
مطالعات رفتاری در مدیریت
,
العدد4,السنة
7
,
پاییز
1395
امروزه مفهوم توسعه منابع انسانی تغییر یافته است زیرا افراد نه تنها نیروی انجام وظیفه در سازمان محسوب میشوند بلکه منابع انسانی منبع اصلی مزیت رقابتی و داراییهای ملموس هر سازمان بحساب میآیند. هدف از تحقیق حاضرجستجوی شاخصها و مولفههای توسعه منابع انسانی با رویکرد بهره أکثر
امروزه مفهوم توسعه منابع انسانی تغییر یافته است زیرا افراد نه تنها نیروی انجام وظیفه در سازمان محسوب میشوند بلکه منابع انسانی منبع اصلی مزیت رقابتی و داراییهای ملموس هر سازمان بحساب میآیند. هدف از تحقیق حاضرجستجوی شاخصها و مولفههای توسعه منابع انسانی با رویکرد بهرهوری در سازمان امور مالیاتی کشور انجام با روش کیفی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل 15 نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی و مسلط به امور سازمانی در سازمان امور مالیاتی میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است. مفاهیم شناسایی شده طبق نظر خبرگان و بر مبنای نظری تحقیق در4 بعد و 15 مولفه و 53 شاخص در این تحقیق شناسایی شدند. توسعه راهبردهای آموزشی انسانی، تفکر استراتژیک، شناخت دانش و سرمایههای سازمانی، تکنولوژی، توانمندسازی، حسن مشارکت، غنی سازی و بهسازی شغل، انگیزش کارکنان، شایسته سالاری، تعهد کارکنان، حسن روابط سازمانی، گسترس تولید دانش، بهبود کیفیت، نهادینه سازی یادگیری و ایجاد فرهنگ دانشی، از موثرترین عوامل شناسایی شده میباشند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications