فهرس المقالات نگین جباری


  • المقاله

    1 - ارائه مدل آموزش الکترونیکی در ادارات کل محیط زیست شمال شرق کشور
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1397
    هدف تحقیق حاضر طراحی مدل آموزش الکترونیکی در ادارات کل محیط زیست شمال شرق کشور بود. روش تحقیق آمیخته با رویکرد کیفی و کمی بود. بخش کمی تمامی 132 نفر کارکنان ادارات کل محیط زیست شمال شرق کشور با بهره‌گیری از روش تمام شماری انتخاب شدند. در بخش کیفی 20 نفر جهت انجام مصاحبه أکثر
    هدف تحقیق حاضر طراحی مدل آموزش الکترونیکی در ادارات کل محیط زیست شمال شرق کشور بود. روش تحقیق آمیخته با رویکرد کیفی و کمی بود. بخش کمی تمامی 132 نفر کارکنان ادارات کل محیط زیست شمال شرق کشور با بهره‌گیری از روش تمام شماری انتخاب شدند. در بخش کیفی 20 نفر جهت انجام مصاحبه ها با توجه به نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته آموزش الکترونیکی با پایایی 76/0 و در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختار مند بود. به منظور تحلیل داده ها از آزمون t و تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل محتوا ( کد گذاری باز ،محوری و گزینشی )استفاده شد. نتایج با توجه به تحلیل عامل اکتشافی و چرخش واریماکس 9 بعد عوامل آموزشی و تکنولوژی877/19، عوامل موثر بر تدریس الکترونیکی739/4، توانمندسازی نیروی انسانی074/10، اخلاق حرفه‌ای803/5، مدیریت داده209/6، شرایط محیطی416/3، عوامل انگیزشی225/6، عوامل پشتیبانی667/7 و محیط سازمانی117/4 شناسایی گردید. در این پژوهش مقدار t ابعاد آموزش الکترونیکی از 58/15 تا 25/2 تخمین زده شده است که بیشتر از مقدار t مفروض (96/1) محاسبه شده است. لذا با توجه به معنی داری و مثبت بودن این ضریب با 99 درصد اطمینان می‌توان بیان کرد که تمام ابعاد فوق بر آن اثر مثبت می‌گذارد. بیشترین مقدار t مربوط به بعد عوامل آموزشی و تکنولوژی و کمترین آن بعد شرایط محیطی است. این ضرایب با سطح اطمینان 0/001 p < معنادار است. شاخص های برازش مدل نشان داد که همه شاخص ها در دامنه مطلوب قرار دارند. بنابراین مدل مفروض تایید شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی الگوی مدیریت تعارض و تاثیر آن بر فرآیند یاد دهی و یاد گیری معلمان
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 3 , السنة 19 , پاییز 1403

    هدف پژوهش طراحی الگوی مدیریت تعارض وتاثیرآن بر فرآیند یاد دهی ویادگیری معلمان بود. دراین تحقیق ازروش آمیخته استفاده شد. جامعه آماری، بخش کیفی معلمان مدارس متوسطه دوم درخراسان شمالی بود که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و با حداکثر تنوع تا رسیدن به اشباع نظری أکثر

    هدف پژوهش طراحی الگوی مدیریت تعارض وتاثیرآن بر فرآیند یاد دهی ویادگیری معلمان بود. دراین تحقیق ازروش آمیخته استفاده شد. جامعه آماری، بخش کیفی معلمان مدارس متوسطه دوم درخراسان شمالی بود که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و با حداکثر تنوع تا رسیدن به اشباع نظری، به تعداد 17 نفر به عنوان مشارکت کننده مصاحبه عمیق انجام گردید.تجزیه و تحلیل کیفی مصاحبه های جمع آوری شده با روش تحلیل موضوعی شش مرحله ای کلارک و براون انجام شد. جامعه آماری بخش کمی کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم بود که با استفاده از فرمول کوکران 347 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی براساس یافته های کیفی حاصل از مصاحبه، پرسشنامه ساختاریافته مدیریت تعارض مبتنی بر تجارب حرفه‌ای معلمان ساخته شد. برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه از شاخص روایی محتوایی CVI و برای پایایی ازآلفای کرونباخ استفاده شدکه ضریب 975. بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده ها از روش‌های آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی در نرم‌افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش تجزیه به مؤلفه‌های اصلی و با چرخش متعامد واریماکس به استخراج پنج عامل منجر شد که درمجموع 68.4 درصد از واریانس کل الگوی مدیریت تعارض را تبیین می‌کنند که نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه بیانگر برازش مطلوب الگوی مدیریت تعارض مبتنی بر تجارب حرفه‌ای معلمان متوسطه دوم است. لذا می توان نتیجه گرفت که مدیریت تعارض می تواند تاثیر مطلوبی بر فرایند یاددهی–یادگیری معلمان داشته باشد و معلمان می توانند با تقویت مدیریت تعارض، فرایند یاددهی-یادگیری راتسهیل بخشند.

    تفاصيل المقالة