پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
,
العدد1,السنة
8
,
بهار
1396
طوبی و معنای شب، شاخصترین اثر شهرنوش پارسیپور، داستان زن قهرمانی است که زندگی او در تاریخ مربوط انقلاب مشروطه و حکومت پهلوی واقع شده است. کنشهای او که حاصل نوع تربیت و به تبع آن جهانبینی او میشود، در مقابل حوادث و جریانهایی که منعکسکنندة معضلات اج أکثر
طوبی و معنای شب، شاخصترین اثر شهرنوش پارسیپور، داستان زن قهرمانی است که زندگی او در تاریخ مربوط انقلاب مشروطه و حکومت پهلوی واقع شده است. کنشهای او که حاصل نوع تربیت و به تبع آن جهانبینی او میشود، در مقابل حوادث و جریانهایی که منعکسکنندة معضلات اجتماعی آن دوران است، فضای داستان را تیره و وهمآلود کرده است. شخصیتهای این رمان، دو دستهاند. یک عده اشخاصی که کاملاً نمود عادی دارند و برخی دیگر کاملاً شخصیتهای اسطورهای و خیالی هستند. در هر دو مورد نویسنده، برای شخصیتپردازی، بیشتر از زبان راوی و به طریق غیرمستقیم، سود جسته است. مقالة پیشرو به بررسی شخصیت طوبی، قهرمان اسطورهای در این رمان پرداخته تا چگونگی پردازش و نمود واقعیت را در آن نمایان سازد. این بررسی نشان میدهد، شخصیت طوبی بیشتر به صورت غیرمستقیم، از طریق کنش، گفتار، نام، محیط و وضعیت ظاهری، پردازش شده است. آنچه این اثر را در بین رمانهای دیگر ممتاز میکند، این است که شخصیت قهرمان از جنبههای اسطورهای - عرفانی، در ساحت واقعیت نیز، قابلیت بررسی دارد.
تفاصيل المقالة
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
,
العدد2,السنة
8
,
تابستان
1396
تصویر پایۀ تخیل شاعرانه است و منزوی شاعر مبتکر غزل معاصر در خلق تصاویر مخیل توانمند است؛ تأمل در آثار او موجب کشف نوآوریهای وی میگردد. اوج تصویرسازی منزوی در غزل شکل گرفته که نیاز به واکاوی و تأمل دارد. عناصر خیال در شعر منزوی، بیانگر شخصیت و انعکاس روح او است أکثر
تصویر پایۀ تخیل شاعرانه است و منزوی شاعر مبتکر غزل معاصر در خلق تصاویر مخیل توانمند است؛ تأمل در آثار او موجب کشف نوآوریهای وی میگردد. اوج تصویرسازی منزوی در غزل شکل گرفته که نیاز به واکاوی و تأمل دارد. عناصر خیال در شعر منزوی، بیانگر شخصیت و انعکاس روح او است. این مقاله به روش کیفی در پی کشف و ادراک مضامین فکری، تصاویر هنری و دستیابی به اندیشه و نگرش منزوی به جهان بیرون است. نتایج نشان میدهد، منزوی از تصاویر هنری در جهت بالندگی و غنای شعر سود جسته و با زبانی ویژه، به فردیت مستقل سبکی دست یافته است. غزلیاتِ حاوی تصاویر منزوی، دیدگاه او را نسبت به جهان بیرون از منظر ادبیات و سبک ادبی مشخص میسازد. تشبیهات نزد منزوی بسامد بالایی دارد. تصویرسازی منزوی با توجه به طبیعت اطرافش شکل میگیرد؛ کارکرد تصاویر منزوی بیان احساسات شخصی است که از درون به بیرون حرکت میکنند. سبک شعر منزوی با توجه به ویژگی شعرش او را به شاعران رمانتیک غرب نزدیک میسازد.
تفاصيل المقالة
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
,
العدد4,السنة
9
,
پاییز
1397
تصویر، از اساسی ترین و پرکاربردترین اصطلاحات نقد ادبی و از مباحث بنیادی بلاغت امروزی است. با ظهور جریان شعر نو، شعر از تنگنای تجارب ذهنی صرف، رها شد و به سمت گستره ادراکات عینی و ملموس رفته و شاعران کوشیدند، صور ذهنی خود را از دنیای ملموس و تجربی خود به دست آورند. بنابر أکثر
تصویر، از اساسی ترین و پرکاربردترین اصطلاحات نقد ادبی و از مباحث بنیادی بلاغت امروزی است. با ظهور جریان شعر نو، شعر از تنگنای تجارب ذهنی صرف، رها شد و به سمت گستره ادراکات عینی و ملموس رفته و شاعران کوشیدند، صور ذهنی خود را از دنیای ملموس و تجربی خود به دست آورند. بنابراین شاعران نوگرا در خلق تصاویر بکر و تازه، تا حلول در اشیاء پیش رفته است و برای این کار، دامنه تخیّلات ذهن خود را بیش از پیش گسترده و میان خود و عناصر بی جان شباهت هایی یافته، آنها را به تصویر می کشند. این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کیفی و کتابخانه ای است. هدف از مقالة حاضر، ارزیابی تصاویر شعر نیما از منظر حقیقت و مجاز، سطح و اعماق و کارکرد تصویر است. تصویرهای شعر نیما متأثر از تغییر نگرش و جهان بینی وی، دستخوش تحوّل و دگردیسی شده، لذا جلوه های نوآوری نیما را در قلمرو تصویر، با تکیه بر اطلاعات و شیوه های موجود در کتب بلاغی کلاسیک، نمی توان تجزیه و تحلیل کرد. نتایج بیانگر آن است که تصویرهای اعماق نیما از تصویرهای سطح وساده بیشتراست؛ زیرا بخش قابل توجهی از تصویرهای شعری او به سمت فضایی سمبلیک و نمادین گرایش یافته است.
تفاصيل المقالة
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
,
العدد1,السنة
8
,
بهار
1396
بی شک ادبیات مانند آیینهای است که با نگریستن در آن میتوان به حقایق اجتماعی بسیاری پیبرد. آثار ادبی هر دوره، اوضاع و احوال اجتماعی و جنبههای مختلف فرهنگ جاری در جامعه را بازتاب میدهد، به همین سبب است که ادبیات یکی از بهترین و قابل اطمینانترین اس أکثر
بی شک ادبیات مانند آیینهای است که با نگریستن در آن میتوان به حقایق اجتماعی بسیاری پیبرد. آثار ادبی هر دوره، اوضاع و احوال اجتماعی و جنبههای مختلف فرهنگ جاری در جامعه را بازتاب میدهد، به همین سبب است که ادبیات یکی از بهترین و قابل اطمینانترین اسناد شناخت وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه محسوب میشود. جامعهشناسی ادبیات یکی از شاخههای علوم ادبی است که به بررسی محتوای اثر ادبی و رابطة آن با جامعه میپردازد. مقالة حاضر به بررسی و تحلیل مضامین اجتماعی در رمان درخت انجیر معابد میپردازد و پس از بیان مقدمه و خلاصة رمان درخت انجیر معابد، به بررسی و تحلیل مضامین اجتماعی غالب در این اثر پرداخته و میکوشد مسائلِ اجتماعی نظیرِ: خرافات و باورهای باطل، سیمایِ زن و وضعیت او، معضلات و ناهنجاریهای اجتماعی و جلوههای سیاسی بازتاب داده شدهِ در رمان مذکور را نقد و بررسی کند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications