هدف: پژوهش با هدف شناسایی استانداردهای آوانویسی و نویسه گردانی مورد پذیرش متخصصان زبانشناسی و کتابداری و اطلاعرسانی انجام شد.روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی از حیث نحوة گردآوری اطلاعات پیمایشی و از منظر نوع، توصیفی است. جامعه آماری شامل ۳۱ نفر از اساتید زبان شناس أکثر
هدف: پژوهش با هدف شناسایی استانداردهای آوانویسی و نویسه گردانی مورد پذیرش متخصصان زبانشناسی و کتابداری و اطلاعرسانی انجام شد.روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی از حیث نحوة گردآوری اطلاعات پیمایشی و از منظر نوع، توصیفی است. جامعه آماری شامل ۳۱ نفر از اساتید زبان شناسی و متخصصان مستندسازی، فهرستنویسی منابع اسلام شناسی و ایران شناسی و کارشناسان مرکز ملی شاپا (شماره استاندارد بین المللی پیایندها) کتابخانه ملی است. چک لیستی از جداول افتراق نویسه های فارسی به انگلیسی طبق استانداردهای آوانویسی و نویسه گردانی تهیه و در اختیار جامعه آماری قرارداده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۱۸ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: براساس یافته ها، شکل غالب صورت نگارشی برای آوانویسی و نویسه گردانی 16 صامت فارسی، 20 صامت تک واجی و دو واجی انگلیسی است، همچنین در انتخاب نویسههای انگلیسی برای واکههای کوتاه فارسی طبق استانداردهای آوانویسی و نویسه گردانی نسبت به انتخاب نویسههای انگلیسی برای واکههای بلند فارسی جامعۀ آماری از تشتت کمتری برخوردار است.نتیجه گیری: برای آوانویسی نویسه های فارسی به انگلیسی، استاندارد ملی آی اس آی آر آی ۱۸۲۲ و برای نویسه گردانی نویسه های فارسی به انگلیسی استاندارد ISo 233-3 پیشنهاد شد. برای واکه های کوتاه فارسی به انگلیسی دو استاندارد ISo 233-3 و آی اس آی ار آی ۱۸۲۲ را پیشنهاد دادند. واکه های بلند انگلیسی /I,u/ برای واکههای فارسی (ای، او) با استاندارد ملی آی اس آی ار آی ۱۸۲۲ صد در صد مطابقت دارد اما مصاحبه شوندگان برای واکة بلند (آ)، نویسه انگلیسی / ā/ را پیشنهاد دادند که با ۷ استاندارد نویسه گردانی و ۱ استاندارد آوانویسی مطابقت دارد.
تفاصيل المقالة
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی میزان تأثیر نگرش استفادهکنندگان واقعی و استفادهکنندگان غیرواقعی بر نتایج سنجش سطوح مختلف کیفیت خدمات کتابخانهای در ابزار لایبکوال (نسخه آزمایشی) و نیز میزان رضایتمندی مراجعهکنندگان از خدمات ارائه شده کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران اس أکثر
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی میزان تأثیر نگرش استفادهکنندگان واقعی و استفادهکنندگان غیرواقعی بر نتایج سنجش سطوح مختلف کیفیت خدمات کتابخانهای در ابزار لایبکوال (نسخه آزمایشی) و نیز میزان رضایتمندی مراجعهکنندگان از خدمات ارائه شده کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش تمام مراجعهکنندگان به کتابخانه ملی است. از آنجایی که اعضای کتابخانه ملی، از یک نگاه، تمام جامعه دانشگاهی و پژوهشی ایران بوده، از طرف دیگر، تعداد محدودی بهطور روزمره از خدمات آن استفاده مینمایند؛ لذا برای انجام این پژوهش 400 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند که از این تعداد 306 پرسشنامه مفید برای تجزیهوتحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفت. تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی تحلیلی انجام گرفته است. برای محاسبه پایایی ابزار پژوهش، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که عدد 938/0 به دست آمد. برای تحلیل داده از نرمافزارهای آماری اکسل و اسپیاساس و برای آزمون سؤالها، از آزمون تی مستقل دو گروه استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین نگرش استفادهکنندگان واقعی و غیرواقعی از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین معنی که نگرش استفادهکنندگان غیرواقعی بر کل نتایج ابزار لایبکوال در سنجش کیفیت خدمات کتابخانهای تأثیر معناداری دارد. همچنین یافتهها نشان دادند که میانگین نمره کل مراجعهکنندگان در سطوح کیفیت خدمات ادراکشده، مطلوب و حداقل سطح قابلقبول به ترتیب برابر 7865/5، 3125/8 و 7365/6 است. طبق تعریف نمره شکاف، برتری یا حد رضایت برابر 526/2- است که نشان میدهد مراجعهکنندگان کتابخانه ملی ایران از خدمات آن رضایت ندارند. نتیجهگیری: وقتی از ابزار لایبکوال برای سنجش کیفیت خدمات کتابخانه استفاده می شود و تنها بر یافتههای آن تأکید گردد؛ نتایج درست به دست نخواهد آمد. چون کاربران در استفاده و آشنایی با کتابخانه و خدمات آن همگن نیستند، نمی توان نظرهای استفادهکننده واقعی را به دست آورد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications