فهرس المقالات محمد کیوان زاده


  • المقاله

    1 - اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی ج.ا.ا
    دانش شناسی , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1399
    هدف: هدف پژوهش حاضر اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی ج.ا.ا می‎باشد. روش‎ پژوهش: پژوهش کاربردی حاضر به روش توصیفی- پیمایشی می‎باشد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه ی محقق‎ساخته استفاده گردید. از بین 320 کتابدار أکثر
    هدف: هدف پژوهش حاضر اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی ج.ا.ا می‎باشد. روش‎ پژوهش: پژوهش کاربردی حاضر به روش توصیفی- پیمایشی می‎باشد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه ی محقق‎ساخته استفاده گردید. از بین 320 کتابدار کتابخانه ملی بر اساس جدول مورگان با 95% ضریب اطمینان و 5% خطا 132 نفر انتخاب که 128 پرسشنامه را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم‎افزار اس‎پی‎اس‎اس[1] بهره‌گرفته‎شد. یافته ها: از دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی میزان تهیه و تولید محصولات اطلاعاتی جهت اطلافرینی (39%)؛ میزان بازاریابی محصولات اطلاعاتی در کتابخانه ملی (47%)؛ میزان آشنایی کتابداران با فناوری‎ها و سیستم‎های اطلاعاتی (53%)است. نتایج منفی نیز نشان داد که میزان ترغیب کاربران به اطلافرینی (32/0-) است، بنابراین بی‎ توجهی کتابداران به ترغیب کاربران به اطلافرینی در (50%)؛ میزان تولید و توزیع ثروت با اطلافرینی (64/1-) می‎باشد که بیانگر (48%) عدم توانایی کتابداران در توزیع و تولید ثروت است و نیز میزان توجه کتابداران به مؤلفه‎های اطلافرینی جهت ایجاد کسب و کار اطلاعاتی (45/0-) می‎باشد که نشان‎دهندۀ (50%) عدم تأثیر کتابداران بر اطلافرینی کاربران به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی است. نتیجه‎گیری: کتابداران به تهیه و تولید محصولات اطلاعاتی، بازاریابی محصولات اطلاعاتی، دانش و مهارت در فناوری‎های اطلاعاتی، آشنایی کتابداران با فناوری‎ها و سیستم‎های اطلاعاتی نسبت به ترغیب کاربران به اطلافرینی، توزیع و تولید ثروت توجه بیشتری نشان داده و در کل تأثیر زیادی بر اطلافرینی به منظور ایجاد کسب و کار اطلاعاتی در خود و کاربران‎شان نداشته‎اند. SPSS.[1] تفاصيل المقالة