هدف: برای بهبود فضاهای شهری شهری و احساس امنیت شهروندان برای حضور آنان، اهمیت دارد که به ایجاد محیطهای امن و نیز غنیسازی اوقات فراغت توجه جدی شود. پژوهش حاضر در صدد است تا به بررسی رابطه احساس امنیت شهری و مؤلفههای آن با غنیسازی اوقات فراغت ورزشی بپردازد.
روش پژوهش أکثر
هدف: برای بهبود فضاهای شهری شهری و احساس امنیت شهروندان برای حضور آنان، اهمیت دارد که به ایجاد محیطهای امن و نیز غنیسازی اوقات فراغت توجه جدی شود. پژوهش حاضر در صدد است تا به بررسی رابطه احساس امنیت شهری و مؤلفههای آن با غنیسازی اوقات فراغت ورزشی بپردازد.
روش پژوهش: تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی و همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه افراد بالای 18 سال ساکن در شهرهای کشور هستند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 450 نفر تعیین گردید و بصورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای تعیین پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ (پرسشنامه احساس امنیت شهری 867/0 و پرسشنامه غنیسازی اوقات فراغت ورزشی 836/0) و برای تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات، در سطح آمار توصیفی از شاخصهایی نظیر فراوانی و درصد و رسم جداول و نمودارها و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و واریانس با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است.
یافتهها: نتایج تحلیل آماری نشان داد که با 99 درصد اطمینان، نه تنها بین احساس امنیت شهری و غنیسازی اوقات فراغت رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد، بلکه بین مؤلفههای احساس امنیت شهری با غنیسازی اوقات فراغت نیز این ارتباط وجود دارد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تجربی پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود که به منظور غنیسازی اوقات فراغت، شرایط محیطی با امنیت و آرامش و لازم فراهم شود.
تفاصيل المقالة
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت چند فرهنگی با ورزش در مدارس بود، که به روش آمیخته انجام شده است. جامعه آماری بخش کمّی پژوهش شامل کلیه معلمان تربیتبدنی کشور (34000=N) بود، نمونه آماری در این پژوهش با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 380 نفر در نظر گرفته شد أکثر
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت چند فرهنگی با ورزش در مدارس بود، که به روش آمیخته انجام شده است. جامعه آماری بخش کمّی پژوهش شامل کلیه معلمان تربیتبدنی کشور (34000=N) بود، نمونه آماری در این پژوهش با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 380 نفر در نظر گرفته شد که نمونهگیری با استفاده از روش خوشهای تصادفی انجام پذیرفت. دادههای موردنیاز برای شناسایی مؤلفهها و تحلیل مدل اندازهگیری با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، پس از اخذ روایی (صوری، محتوا و سازه) و اعتبارسنجی، گردآوری شد. براي محاسبه پايايی ابزار از روش آلفاي كرونباخ (91/0=α) و براي تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهاي تحلیل عاملی اكتشافی، تأيیدي و معادلات ساختاري استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس و نرمافزار لیزرل انجام پذیرفت. بررسی و آزمون معادله ساختاری پژوهش نشان داد، متغیر پیشایند مدیریت چندفرهنگی اثر مثبت و معنیداری بر متغیر فرایند مدیریت چندفرهنگی دارد. همچنین، متغیر فرایند مدیریت چندفرهنگی، اثر مثبت و معنیداری بر متغیر نتایج مدیریت چندفرهنگی دارد. بهعلاوه، اثر غیرمستقیم متغیر پیشایند مدیریت چندفرهنگی بر متغیر نتایج مدیریت چندفرهنگی معنیدار بود و در این میان، متغیر فرایند مدیریت چندفرهنگی نقش میانجی را ایفا میکرد. بنابراین پیشنهاد می شود متصدیان و مدیران فوقانی و تصمیم گیر وزارت آموزش و پرورش نگاه ویژه ای به مدارس چندفرهنگی داشته باشند و با تقویت و تجهیز این مدارس به صورت عادلانه باعث ایجاد همدلی در کشور و جلوگیری از شائبه های تبعیض قومیتی شوند.
تفاصيل المقالة
بررسی ارتباط بین اخلاق کار و ادراک برابری در اساتید و کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی کشور هدف اصلی تحقیق را تشکیل می دهد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. که داده ها به صورت میدانی جمع آوری شد؛ جامعه آماری تحقیق شامل کلیّه اساتید و کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی أکثر
بررسی ارتباط بین اخلاق کار و ادراک برابری در اساتید و کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی کشور هدف اصلی تحقیق را تشکیل می دهد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. که داده ها به صورت میدانی جمع آوری شد؛ جامعه آماری تحقیق شامل کلیّه اساتید و کارکنان دانشگاه های آزاد اسلامی کشور بودند(60000N=). نمونه آماری این تحقیق شامل 800 استاد و کارمند بودند(حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعیین شد) که به روش تصادفی- خوشهای از میان جامعه آماری تحقیق انتخاب شدند. از میان پرسشنامه های ارسالی 569 پرسشنامه عودت داده شد. برای سنجش اخلاق کار از پرسشنامه ای خلاصه شده علی(1998) و برای اندازه گیری میزان ادراک برابری از پرسشنامه ادراک برابری کارکنان استرون (1375)، استفاده شد. برای تعیین روایی، پرسشنامه های مذکور در اختیار تعدادی از اساتید بخش الهیات و معارف اسلامی و تعدادی از افراد صاحبنظر که در این زمینه تخصص داشتند قرار گرفت و نظرات آنان پیرامون تک تک سؤالات اعمال گردید. پایایی درونی پرسشنامه ها در یک گروه نمونه، از طریق روش آماری آلفای کرونباخ (83/0) و پایایی زمانی از طریق آزمون مجدد (76/0) بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها هم از آمار توصیفی و هم از آمار استنباطی استفاده شد به طوری که برای توصیف صفات کیفی از درصد و فراوانی و صفات کمی از شاخص های تمایل به مرکز و پراکندگی استفاده شد. همچنین از آمار استنباطی با توجه به اهداف تحقیق و نوع داده ها از آزمونهای (تستt، ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که از حداکثر میانگین نمره 5 برای اخلاق کار، میانگین کل آزمودنی ها، 09/4 با انحراف استاندارد 48/0 بود. و از حداکثر میانگین نمره 5 برای ادراک برابری، میانگین کل آزمودنی ها، 80/2 با انحراف استاندارد 70/0 بود. نتایج آزمون فرضیات نشان داد که بین اخلاق کار و ادراک برابری ارتباط مثبت معنی داری(001/0 >α، 28/0 r=) وجود دارد.
تفاصيل المقالة
بررسی رابطه بین تیپ های شخصیتی A وB با نگرش به تغییر در مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی کشور هدف اصلی تحقیق را تشکیل می دهد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیّه مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی کشور است (21 أکثر
بررسی رابطه بین تیپ های شخصیتی A وB با نگرش به تغییر در مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی کشور هدف اصلی تحقیق را تشکیل می دهد. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیّه مدیران ادارات تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی کشور است (210N=). نمونه آماری این تحقیق بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. از میان پرسشنامه های ارسالی 136 پرسشنامه عودت داده شد. برای سنجش تیپ شخصیتی از پرسشنامه اسپنسرا راتوس(1998) و برای سنجش نگرش به تغییر از پرسشنامه دونهام(1989)، استفاده شد. برای تعیین روایی، پرسشنامه های مذکور در اختیار تعدادی از استادان بخش تربیت بدنی و مدیریت و تعدادی از افراد صاحب نظر و متخصص قرار گرفت و نظرات آنان دربارۀ تک تک سؤالات اعمال گردید. پایایی درونی پرسشنامه ها در یک گروه نمونه، از طریق روش آماری آلفای کرونباخ(تیپ های شخصیتی76/0و پرسشنامه نگرش به تغییر 79/0) و پایایی زمانی از طریق آزمون مجدد(تیپ های شخصیتی86/0و پرسشنامه نگرش به تغییر 81/0) به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که از حداکثر میانگین نمره 5 برای نگرش به تغییر، میانگین کل آزمودنی ها، 66/3 با انحراف استاندارد 59/0 بود. نتایج آزمون فرضیات نشان داد که بین تیپ های شخصیتی و نگرش به تغییر ارتباط معنی داری وجود دارد(08/5t= و 001/0P<).
تفاصيل المقالة
فیزیولوژی حرکت و تندرستی
,
العدد1,السنة
2
,
زمستان
1401
چکیدهمقدمه : کیفیت زندگی یک مفهوم ذهنی و چند بعدی است که در سال های اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته است.هدف از پژوهش حاضربررسی عوامل موثر بر کیفیت زندگی در کارمندان ادارات کل استان گلستان با واسطه نقش ورزش و فعالیتهای بدنی میباشد.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظرنوع کاربر أکثر
چکیدهمقدمه : کیفیت زندگی یک مفهوم ذهنی و چند بعدی است که در سال های اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته است.هدف از پژوهش حاضربررسی عوامل موثر بر کیفیت زندگی در کارمندان ادارات کل استان گلستان با واسطه نقش ورزش و فعالیتهای بدنی میباشد.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظرنوع کاربردی میباشد و از حیث روش گردآوری دادهها،روش توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری مورد نظر کارمندان ادارات کل استان گلستان به تعداد 6100 میباشند، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 360 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند، جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که تمامی عوامل(سلامت وتغذیه، وضعیت فرهنگی، کیفیت مادی، کیفیت محیطی، بهزیستی روانی، کیفیت دسترسی به خدمات) بر کیفیت زندگی کارمندان ادارات کل استان گلستان با واسطه نقش ورزش و فعالیتهای بدنی تاثیر دارد.نتیجه گیری: این مطالعه مؤید تأثیرفعالیت بدنی برکیفیت زندگی کارکنان میباشد. لذا پیشنهاد میشود اینموضوع در مطالعات آتی مورد توجه قرار گیرد.واژگان کلیدی: کیفیت زندگی، ورزش، فعالیت بدنی
تفاصيل المقالة
مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
,
العدد1,السنة
9
,
بهار
1399
هدف از انجام این تحقیق، بررسی عوامل موثر در قیمتگذاری خدمات ورزشی در باشگاههای ورزشی استان گلستان بود. تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها تحقیقی توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مسئولین ورزش استان(618 :N) که نمونهها از بین شهرس أکثر
هدف از انجام این تحقیق، بررسی عوامل موثر در قیمتگذاری خدمات ورزشی در باشگاههای ورزشی استان گلستان بود. تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها تحقیقی توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مسئولین ورزش استان(618 :N) که نمونهها از بین شهرستانهای استان به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند(227:n). ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای مشتمل بر 35 گویه تنظیم شد که روایی آن توسط اساتید و متخصصان حوزه تربیتبدنی و علوم ورزشی و پایایی آن توسط آلفا کرونباخ(92/0) در جامعه هدف به دست آمد. نتایج آزمون تی همبسته نشان داد که میزان تاثیر اهداف باشگاه، عوامل رقابتی، عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی و عوامل فرهنگی در قیمتگذاری خدمات ورزشی در باشگاههای ورزشی استان گلستان بیشازحد متوسط است. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که اهمیت و اولویتبندی عوامل موثر بر قیمتگذاری خدمات ورزشی در باشگاههای ورزشی استان گلستان به ترتیب اهداف باشگاه، عوامل اقتصادی، عوامل رقابتی، عوامل سیاسی و عوامل فرهنگی بود. در نتیجه برای تعیین قیمت اثربخش در بخش خدمات با توجه به ویژگیهای خاص خدمات که نمایانگر پیچیدگی قیمتگذاری در این بخش است باید از مجموعه عوامل بهطور موثر استفاده کرد.
تفاصيل المقالة
مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
,
العدد1,السنة
8
,
بهار
1398
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط کیفیت خدمات ورزشی با تمایل به ادامه همکاری در داوطلبان جمعیت هلال احمر استان گلستان بود. روش انجام پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری 420 نفر که با استفاده از جدول مورگان 210 نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر استان گلستان به صورت تصادفی ساده أکثر
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط کیفیت خدمات ورزشی با تمایل به ادامه همکاری در داوطلبان جمعیت هلال احمر استان گلستان بود. روش انجام پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری 420 نفر که با استفاده از جدول مورگان 210 نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر استان گلستان به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند، برای جمع آوری داده ها در بخش کیفیت خدمات ورزشی از پرسشنامه استاندارد 22 سوالی سرکوال استفاده شد و در بخش ماندگاری داوطلبان نیز پرسشنامه 16سوالی محقق ساخته استفاده گردید. نتایج نشان آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین کیفیت خدمات ورزشی و تمایل به ادامه همکاری در داوطلبان رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می گردد که مجموعه مدیریت جمعیت هلال احمر استان گلستان جهت ماندگاری بیشتر داوطلبان خود با استفاده از ارتقاء کیفیت خدمات ورزشی توجه بیشتری در بروز رسانی و توزیع مطلوب امکانات و منابع در سطح استان داشته باشد.
تفاصيل المقالة
مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش
,
العدد5,السنة
11
,
زمستان
1401
هدف از این پژوهش ارائه مدل پارادایمی مدیریت ریسکهای بازاریابی کمین در رویدادهای ورزشی بود. روش پژوهش از نظر هدف، توسعهای و از نوع تحلیل داده بنیاد بود. 14 نفر از نخبگان صاحب نظر در حوزه برگزراری رویدادهای ورزشی و اساتید دانشگاه در رشته تربیت بدنی به روش گلوله برفی و د أکثر
هدف از این پژوهش ارائه مدل پارادایمی مدیریت ریسکهای بازاریابی کمین در رویدادهای ورزشی بود. روش پژوهش از نظر هدف، توسعهای و از نوع تحلیل داده بنیاد بود. 14 نفر از نخبگان صاحب نظر در حوزه برگزراری رویدادهای ورزشی و اساتید دانشگاه در رشته تربیت بدنی به روش گلوله برفی و در حد اشباع نظری جهت انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. از ترکیب عوامل استخراج شده از منابع کتابخانهای و نظرات اساتید مدیریت ورزشی مدیران و متخصصان برگزاری رویدادهای ورزشی 45 مؤلفه در قالب 8 عامل بدست آمد. این عوامل شامل عوامل مرتبط به تماشاگران، عوامل بازاریابی، عوامل فرهنگی، عوامل مرتبط با رویداد و ورزش، عوامل مرتبط با اسپانسر، عوامل قانونی، عوامل مدیریتی و عوامل رسانهای بودند. نتایج این تحقیق با ارائه یک مدل جامع و فراگیر چهارچوبی جامع برای مقابله با ریسکهای ناشی از بازاریابی کمین در رویدادهای بزرگ ورزشی را پیش روی مدیران برگزارکننده میگذارد که استفاده از ان میتواند تا درصد بالایی از تضییع حقوق اسپانسرها و کاهش حمایت انان از رویداد جلوگیری به عمل میآورد و بصورت کاربردی در بهبود حمایت مالی از رویدادهای ورزشی مؤثر میباشد.
تفاصيل المقالة
هدف اصلی این پژوهش، مدلسازی اثر چابکی سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در وزارت ورزش و جوانان ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود که بر اساس أکثر
هدف اصلی این پژوهش، مدلسازی اثر چابکی سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در وزارت ورزش و جوانان ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود که بر اساس فرمول کوکران 268 نفر از این کارکنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری دادههای پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی شریفی و یانگ (2004)، سرمایه فکری بونیتس (2008) و کارآفرینی سازمانی براون (1997) بود. پرسشنامه مورد استفاده به ترتیب دارای 16، 12 و 18 گویه با مقیاس پنج ارزشی لیکرت میباشند. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برای چابکی سازمانی، سرمایه فکری و کارآفرینی سازمانی 78/0، 81/0 و 83/0 به دست آمد . به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد چابکی سازمانی اثری مثبت و معنیدار بر کارآفرینی سازمانی دارد (722/0=β، 511/15=t). همچنین نتایج نشان دهنده اثر مثبت و معنیدار چابکی سازمانی بر سرمایه فکری بود (804/0=β، 561/46=t). اثر سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی نیر مثبت و معنیدار بود (198/0=β، 878/3=t). در نهایت، نتایج نشان داد چابکی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری اثری مثبت بر کارآفرینی سازمانی دارد (181/0=β، 869/3=t). با توجه به نتایج پژوهش توسعه توانایی کارکنان وزارت ورزش و جوانان برای تصمیمگیری در شرایط مختلف کاری و همچنین آموزش آنها برای استفاده از فرصتهای کاری به بهترین شکل پیشنهاد میگردد.
تفاصيل المقالة
هدف اصلی این پژوهش، مدلسازی اثر چابکی سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در وزارت ورزش و جوانان ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود که بر اساس أکثر
هدف اصلی این پژوهش، مدلسازی اثر چابکی سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در وزارت ورزش و جوانان ایران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود که بر اساس فرمول کوکران 268 نفر از این کارکنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری دادههای پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی شریفی و یانگ (2004)، سرمایه فکری بونیتس (2008) و کارآفرینی سازمانی براون (1997) بود. پرسشنامه مورد استفاده به ترتیب دارای 16، 12 و 18 گویه با مقیاس پنج ارزشی لیکرت میباشند. جهت بررسی روایی ابزار پژوهش از نظرات 8 دکتری مدیریت ورزشی استفاده شد و پایایی پرسشنامهها در یک مطالعه مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برای چابکی سازمانی، سرمایه فکری و کارآفرینی سازمانی 78/0، 81/0 و 83/0 به دست آمد که حاکی از قابل قبول بودن آنها است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد چابکی سازمانی اثری مثبت و معنیدار بر کارآفرینی سازمانی دارد (722/0=β، 511/15=t). همچنین نتایج نشان دهنده اثر مثبت و معنیدار چابکی سازمانی بر سرمایه فکری بود (804/0=β، 561/46=t). اثر سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی نیر مثبت و معنیدار بود (198/0=β، 878/3=t). در نهایت، نتایج نشان داد چابکی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری اثری مثبت بر کارآفرینی سازمانی دارد (181/0=β، 869/3=t). با توجه به نتایج پژوهش توسعه توانایی کارکنان وزارت ورزش و جوانان برای تصمیمگیری در شرایط مختلف کاری و همچنین آموزش آنها برای استفاده از فرصتهای کاری به بهترین شکل پیشنهاد میگردد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications