فهرس المقالات علی اقدسی


  • المقاله

    1 - مقایسه اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی و هنر-بازی درمانی بر عزت نفس دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی
    تعالی مشاوره و روان درمانی , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1401
    هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی هنر-بازی درمانی و آموزش ذهن‌آگاهی بر عزت نفس دانش‌آموزان پسر سال ششم ابتدایی بود.روش: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان پسر سال ششم ابتدایی شهر بو أکثر
    هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی هنر-بازی درمانی و آموزش ذهن‌آگاهی بر عزت نفس دانش‌آموزان پسر سال ششم ابتدایی بود.روش: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان پسر سال ششم ابتدایی شهر بوکان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش نمونه‌گیری در پژوهش حاضر، به شیوه تصادفی چندمرحله‌ای بود. ابتدا با روش نمونه‌گیری تصادفی سه مدرسه ابتدایی شهر بوکان انتخاب شدند و از بین کلاس‌های ششم هر مدرسه، یک کلاس به صورت تصادفی برگزیده شد. سپس، تعداد 45 دانش‌آموز انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) گمارش شدند. گروه‌های آزمایش تحت آموزش دو برنامه مداخله متفاوت هنر-بازی درمانی و آموزش ذهن‌آگاهی قرار گرفتند. پرسشنامه عزت نفس (SEI) به عنوان ابزار پژوهش برای اجرای پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها، از روش‌های آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون مقایسه‌های زوجی بنفرونی استفاده شد.یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد بین گروه‌های آزمایشی و گروه گواه از لحاظ متغیر عزت نفس در مرحله پس‌آزمون تفاوت معنی‌داری وجود دارد (.05≥P). نتایج دیگر پژوهش نشان داد که بین آموزش ذهن‌آگاهی با هنر-بازی درمانی تفاوت معنی‌داری بین دو گروه وجود ندارد و اثربخشی هر دو مداخله به یک میزان بوده است.نتیجه‌گیری : براساس یافته ها، آموزش ذهن‌آگاهی و هنربازی درمانی به عنوان روش‌های مداخله‌ای مؤثر در رشد و بهبود عزت نفس کودکان دبستانی می‌تواند مورد استفاده مربیان و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی تاثیر آموزش مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی بر خستگی روانی، استرس ادراک شده و تنظیم هیجان پرستاران بیمارستان شفای شهر ارومیه
    زن و مطالعات خانواده , ستأتي المقالات قريبًا
    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی بر خستگی روانی، استرس ادراک شده و تنظیم هیجان پرستاران بیمارستان شفای شهر ارومیه انجام شد. جامعة آماری پژوهش را کلیة پرستاران بیمارستان شفای شهر ارومیه تشکیل می‌دهد که از این میان 30 نفر با روش هدف أکثر
    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی بر خستگی روانی، استرس ادراک شده و تنظیم هیجان پرستاران بیمارستان شفای شهر ارومیه انجام شد. جامعة آماری پژوهش را کلیة پرستاران بیمارستان شفای شهر ارومیه تشکیل می‌دهد که از این میان 30 نفر با روش هدفمند انتخاب و در یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل به طور تصادفی جایگزین شدند. انتخاب حجم نمونه به کمک جدول کوهن و براساس توان آزمون صورت گرفت. طرح این تحقیق، نیمه آزمایشی، با پیش-آزمون، پس-آزمون و گروه کنترل می‌باشد. بسته‌ آموزشی شامل تکنیک‌های مدیریت خشم مبتنی بازسازی شناختی می باشد و برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه خستگی روانی یودر (2010)، پرسشنامه هیجانات واتسن، کلارک و تلگن (1988)، مقیاس استرس ادراک شده کوهن و همکاران(1983) استفاده شد. در پژوهش حاضر؛ ابتدا آزمودنی‌ها با روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. قبل از اجرای مداخله در هر گروه، سه پرسشنامه به عنوان پیش آزمون روی شرکت کنندگان تمامی گروه ها اجرا شد. پس از آن تکنیک‌های مدیریت خشم مبتنی بازسازی شناختی در گروه آزمایشی آموزش داده شد و در نهایت مجددا همین پرسشنامه ها به عنوان پس آزمون بر روی شرکت کنندگان هر دو گروه آزمایشی اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرم افزار SPSS22 استفاده شد. طبق یافته های تحقیق، میانگین اصلاح شده گروه آزمایش مدیریت خشم در استرس ادراک شده، خستگی روانی و تنظیم هیجان به ترتیب برابر 46/30، 87/6، 88/65 است و میانگین گروه کنترل در این متغیرهای به ترتیب برابر 86/35، 05/11 و 37/59 است و تفاوت میانگین بین این دو گروه در پس آزمون متغیرهای وابسته پژوهش در سطح 01/0 معنی دار است. بنابراین، می‌توان گفت که میانگین گروه آزمایش مدیریت خشم به صورت معنی داری در استرس ادراک شده و خستگی روانی کمتر از میانگین گروه کنترل و در تنظیم هیجان بیشتر از گروه کنترل است. با توجه به این یافته ها فرضیه پژوهش تایید می‌شود و می‌توان گفت که آموزش مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی در استرس ادراک شده و خستگی روانی و افزایش تنظیم هیجان تاثیر دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - مقایسه اثربخشی روش‌های آموزشی رجیوامیلیا و های‌اسکوپ بر خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی نوآموزان پیش‌دبستان شهر تبریز
    آموزش و ارزشیابی , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1400
    هدف این پژوهش تعیین تفاوت اثربخشی روش‌های آموزشی رجیوامیلیا و های‌اسکوپ بر خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی نوآموزان پیش‌دبستانی بود. در قالب طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و اجرای آزمون تورنس فرم ب تصویری و آزمون مهارت‌‌‌های اجتماعی گرشام و الیوت (S أکثر
    هدف این پژوهش تعیین تفاوت اثربخشی روش‌های آموزشی رجیوامیلیا و های‌اسکوپ بر خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی نوآموزان پیش‌دبستانی بود. در قالب طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و اجرای آزمون تورنس فرم ب تصویری و آزمون مهارت‌‌‌های اجتماعی گرشام و الیوت (SSRS) اطلاعات لازم جمع‌آوری شد. جامعه آماری شامل نوآموزان 4 و 5 ساله‌ی شهر تبریز در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونه شامل 60 نوآموز بود که 40 نفر به عنوان گروه آزمایشی و 20 نفر به عنوان گروه کنترل به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. پس از برگزاری کلاس‌های آموزشی رجیوامیلیا و های‌اسکوپ طی 3 ماه و تحلیل داده‌ها با روش کوواریانس، نتایج نشان داد که روش‌های آموزشی رجیوامیلیا و های‌اسکوپ بر خلاقیت و مهارت‌های اجتماعی نوآموزان مؤثرند. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد اثرگذارترین روش آموزشی بر خلاقیت نوآموزان، مربوط به رویکرد آموزشی رجیوامیلیا است، همچنین در افزایش مهارت‌های اجتماعی روش های‌اسکوپ تأثیر بیشتری دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - مقایسة اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی (MBSR) بر استرس ادراک شده، خستگی روانی و تنظیم هیجان پرستاران ارومیه
    آموزش و ارزشیابی , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1401
    هدف پژوهش، مقایسة اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی و اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی(MBSR) بر خستگی روانی، استرس ادراک‌شده و تنظیم هیجان پرستاران بود. روش تحقیق، نیمه آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل با جامعة آماری کلیة پرستار أکثر
    هدف پژوهش، مقایسة اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی و اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی(MBSR) بر خستگی روانی، استرس ادراک‌شده و تنظیم هیجان پرستاران بود. روش تحقیق، نیمه آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل با جامعة آماری کلیة پرستاران بیمارستان شفای ارومیه(n=85) بود، که 45 نفر از آنها به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل(هر گروه 15 نفر) به طور تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای تحقیق شامل آزمون خستگی روانی فرون و تیدل، پرسشنامه هیجانات واتسن، مقیاس استرس ادراک شده کوهن و نیز بسته‌های آموزش تکنیک‌های مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی(12 جلسه) و MBSR (8جلسه) با اجرای غیرهمزمان توسط شخص محقق به فاصلة یک‌ماه از هم، بود. آنالیز داده‌ها به صورت تحلیل کوواریانس تک راهه با نرم‌افزار SPSS بود. یافته‌ها نشان داد که آموزش MBSR بر کاهش استرس ادراک شده تأثیر بیشتری نسبت به آموزش مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی دارد. در متغیرهای خستگی روانی و تنظیم هیجان تفاوت معناداری در اثربخشی دو روش مشاهده نشد(در سطح معنی‌داری 05/0). در نتیجه، شرکت در جلسات درمان آموزش مدیریت خشم مبتنی بر بازسازی شناختی و MBSR باعث شد تا پرستاران با احساسات، هیجان‌ها و افکار خود آشنا و قادر به کنترل هیجان‌های منفی خود شوند از این طریق سطوح کمتری از استرس ادراک شده و خستگی روانی را تجربه کنند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی تأثیر مشاوره فردی و گروهی با استفاده از تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران تیم‌های ملی
    آموزش و ارزشیابی , العدد 1 , السنة 2 , بهار 1388
    به منظور تعیین میزان اثر بخشی مشاوره‌ی فردی و گروهی براساس تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران، 36 ورزشکار زن و مرد تیم‌های ملی در رده‌های و رشته‌های مختلف ورزشی به عنوان آزمودنی انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند.. با استفاده از أکثر
    به منظور تعیین میزان اثر بخشی مشاوره‌ی فردی و گروهی براساس تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران، 36 ورزشکار زن و مرد تیم‌های ملی در رده‌های و رشته‌های مختلف ورزشی به عنوان آزمودنی انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند.. با استفاده از مفاهیم و روش‌ها و فنون مورد تأکید تئوری معکوس برای یکی از گروه‌های آزمایشی، مشاوره فردی و گروه آزمایشی دیگر مشاوره گروهی به کار گرفته شد. گروه سوم به عنوان گروه کنترل استفاده گردید .در این پژوهش به منظور تعیین میزان استرس ازمودنیها قبل و پس از اعمال متغیر مستقل از پرسش‌نامه استرس لیونل کودرون استفاده شد و پس از جمع‌آوری داده‌ها، اطلاعات حاصل با روش‌های آماری تحلیل واریانس یک راهه و دو راهه (ANOVA) با اندازه‌گیری‌های مکرر، آزمون تی وابسته و آزمون تعقیبی توکی با (05/0P £ ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج تحقیق نشانگر تأثیر مثبت و معنی‌داری در سطح کمتر از (001/0) - مشاوره فردی با استفاده از تئوری معکوس و تأثیر مثبت و معنی‌داری در سطح کمتر از (001/0) مشاوره گروهی در کاهش استرس ورزشکاران تیم‌های ملی بود. بین مشاوره فردی و مشاوره گروهی در کاهش استرس ورزشکاران تیم‌های ملی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - بررسی رابطه سبک‌های هویت با ارتباط همسالان در بین همسالان دبیرستان‌های شهرستان میاندوآب
    آموزش و ارزشیابی , العدد 4 , السنة 4 , پاییز 1390
    هدف این پژوهش تعیین رابطه سبک های هویت با ارتباط همسالان در بین همسالان دبیرستان های شهرستان میاندوآب می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دبیرستان های شهرستان میاندوآب با نمونه آماری 380 نفر می باشد که با روش چند مرحله ا أکثر
    هدف این پژوهش تعیین رابطه سبک های هویت با ارتباط همسالان در بین همسالان دبیرستان های شهرستان میاندوآب می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دبیرستان های شهرستان میاندوآب با نمونه آماری 380 نفر می باشد که با روش چند مرحله ای انتخاب گردیدند. ابزار اندازه‌گیری شامل پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی (ISI-66)، و پرسشنامه محقق ساخته ارتباط با همسالان بود. تحلیل آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل ANOVA، آزمون t، و رگرسیون چند متغیری) با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. نتایج نشان داد: الف- بین سبک‌های هویت و میزان ارتباط با همسالان رابطه معنی داری وجود دارد. ب- سبکهای هویت اطلاعاتی و سردرگم/ اجتنابی در بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری نداشت ولی در سبک هویت هنجاری تفاوت معناداری مشاهده شد. سهم سبک های هویت در پیش‌‍‌‌بینی میزان ارتباط با همسالان با رگرسیون R=0.391، 0.153 R2 = بدست آمد که این ضریب معنی دار است. تفاصيل المقالة