مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد24,السنة
8
,
تابستان
1396
مقدمه: توسعه روز افزون کیفیتگرایی و مشتریمحوری در خدمات بهداشتی، از طریق بازخورد مداوم انتظارات بیماران و بهبود مستمر نحوه ارائه خدمات میسر میشود. ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیمار یک شاخص و راهنمای عینی ارزشمند در اختیار مدیران و برنامهریزان امر مراقبت أکثر
مقدمه: توسعه روز افزون کیفیتگرایی و مشتریمحوری در خدمات بهداشتی، از طریق بازخورد مداوم انتظارات بیماران و بهبود مستمر نحوه ارائه خدمات میسر میشود. ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیمار یک شاخص و راهنمای عینی ارزشمند در اختیار مدیران و برنامهریزان امر مراقبت و درمان قرار میدهد. روش پژوهش: این پژوهش، توصیفی - همبستگی برروی 405 نفر از بیماران بستری در سه بیمارستان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافیک و سوالات سنجش کیفیت خدمات (سروکوال) بود. یافتهها: بیشترین میانگین کیفیت خدمات بیمارستانی در قسمت ادراکات، مربوط به بعد اطمینان با میانگین 17/5 و کمترین درصد مربوط به بعد ملموس بودن با میانگین 12/84 بود. بیشترین میانگین کیفیت خدمات بیمارستانی در قسمت انتظارات، مربوط به بعد همدلی با میانگین 21/12 و کمترین درصد مربوط به بعد ملموس بودن با میانگین 17/23 بود. شکاف بین ادراکات و انتظارات بیماران در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران برابر با 19/19- واحد بود. کمترین شکاف با 52/2- واحد مربوط به بُعد تضمین خدمات و بیشترین شکاف با 4/6- واحد مربوط به بُعد انتظار همدلی بود. نتیجهگیری: برای ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی درمانی برقراری توازن بین انتظارات بیماران و ارائهدهندگان این خدمات ضروری است .کنترل مناسب کیفیت راهی برای کاستن از شکاف کیفیت میباشد.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد26,السنة
8
,
زمستان
1396
مقدمه: اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش بارکاری بر روی همان تعداد پرستار، بیشک میتواند زمینهسازی برای نارضایتی و به دنبال آن فرسودگی شغلی و ترک شغل پرستاران را در پی داشته باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی مقایسهای تمایل به ترک خدمت، فرسودگی و رضایت شغلی پرستار أکثر
مقدمه: اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش بارکاری بر روی همان تعداد پرستار، بیشک میتواند زمینهسازی برای نارضایتی و به دنبال آن فرسودگی شغلی و ترک شغل پرستاران را در پی داشته باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی مقایسهای تمایل به ترک خدمت، فرسودگی و رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت بوده است . روش پژوهش: این مطالعه توصیفی - مقایسهای به روش نمونهگیری سهمیهای بر روی 362 پرستار شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1395، انجام گرفته است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بودکه شامل مشخصات دموگرافیک، پرسشنامههای رضایت شغلی اسپکتور، فرسودگی شغلی ماسلاچ و تمایل به ترک خدمت نید بودند. یافتهها: رضایت شغلی پرستاران قبل و بعد از اجرای طرح (0/3917±3/12) و (0/3279±32/12)، فرسودگی شغلی (0/765+4/62) و (0/6374+4/61) و تمایل به ترک خدمت پرستاران (1/141+74/1) و (1/252+2/778) بود. نتایج آزمون تی زوجی تفاوت معناداری را در رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت پرستاران قبل و بعد از اجرای طرح نشان داده (p=0/000). آزمون تی زوجی تفاوت معناداری را در فرسودگی شغلی قبل و بعد از اجرای طرح نشان نداده است (p=0/848 ) . نتیجهگیری: نتایج بیانگر این میباشد، بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، رضایت شغلی پرستاران کاهش، تمایل به ترک خدمت پرستاران افزایش و فرسودگی شغلی پرستاران ثابت بوده است.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد38,السنة
11
,
زمستان
1399
مقدمه: فرسودگی شغلی به عنوان مشخصه اصلی استرس شغلی نوعی واکنش تأخیری به عوامل مزمن تنش زای محل کار است و از مهمترین عواملی که ممکن است آن را پیش بینی کند واکنش های هیجانی است.
روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف کاربردی و بر اساس نحو گردآوری داده ها از نوع توصیفی پیمای أکثر
مقدمه: فرسودگی شغلی به عنوان مشخصه اصلی استرس شغلی نوعی واکنش تأخیری به عوامل مزمن تنش زای محل کار است و از مهمترین عواملی که ممکن است آن را پیش بینی کند واکنش های هیجانی است.
روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف کاربردی و بر اساس نحو گردآوری داده ها از نوع توصیفی پیمایشی است که جامعه آماری تحقیق کلیه پرستارانی بودند که در بیمارستان های تأمین اجتماعی تهران مشغول به کار بودند و از بین این افراد 194 نفر با نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه های استرس شغلی استاینمتز (1977)، فرسودگی شغلی گلدارد (۱۹۸۹) و واکنشهای هیجانی DASS21 اطلاعات لازم جمع آوری گردید .که روایی آنها از طریق روایی محتوا و روایی همگرا و پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزار ایموس و لیزرل استفاده شده است.
یافتهها: نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد استرس شغلی در سطح معنیداری 0/01 و اضطراب، استرس و افسردگی با سطح معنیداری 0/05 با فرسودگی شغلی ارتباط مثبت دارد. همچنین استرس شغلی به طور مثبت بر واکنش هیجانی اثر داشته، بنابراین استرس شغلی به طور غیر مستقیم با میانجیگری واکنش هیجانی بر افسردگی شغلی در پرستاران تاثیر دارد.
نتیجهگیری: با شناخت منابع استرسزا و راه کارهای مقابله با آن میتوان به کاهش، کنترل و درمان فرسودگی شغلی در پرستاران کمک نماییم.
تفاصيل المقالة
رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد65,السنة
17
,
پاییز
1402
هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه های به اشتراک گذاری تجارب مدیریت در مدارس ابتدایی به منظور ارائه یک مدل بوده است.
روش: روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان مرکزی در سال أکثر
هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفه های به اشتراک گذاری تجارب مدیریت در مدارس ابتدایی به منظور ارائه یک مدل بوده است.
روش: روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و به لحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان مرکزی در سال 1402-1401 به تعداد 209 نفر بود. برای انتحاب نمونه از شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته ابعاد به اشتراک گذاری تجارب مدیریت در مدارس ابتدایی شامل 253 گویه بود. روایی آن بر اساس نظر خبرگان تایید شد و ضریب اعتبار آن به روش آلفای کرونباخ برابر 94/0 بدست آمد. تحلیل داده ها بر اساس آزمون ها همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری صورت پذیرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد بین وضع موجود و مطلوب مؤلفه های یادگیری سازمانی(همکاری های گروهی، درگیری شغلی، انگیزه شغلی، اعتماد سازمانی، بازنگری در ارزشیابی مدیران، جوّ سازمانی، مدیریت دانش، امنیت شغلی، تعهد سازمانی، و یادگیری سازمانی) تفاوت معناداری در سطح 01/0P≤ معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری: یکی از مهمترین شاخص های اثربخشی مدیران در مدارس، به اشتراک گذاری تجارب مدیریتی است که مسئولان ارشد آموزش و پرورش می توانند با استفاده از مولفه های همکاری های گروهی، درگیری شغلی، انگیزه شغلی، اعتماد سازمانی، بازنگری در ارزشیابی مدیران، جوّ سازمانی، مدیریت دانش، امنیت شغلی، تعهد سازمانی، و یادگیری سازمانی به این امر مهم کمک کنند.
تفاصيل المقالة
هدف اصلی این مقاله ارائه مدل ارتقاء چابکی فرهنگی مدیران دانشگاه است. نوع پژوهش کاربردی و اجرای آن با دو رویکرد کیفی و کمی بصورت تلفیقی بوده است. در فاز کیفی به کمک تکنیک دلفی با نظرخواهی از خبرگان 22 شاخص موثر بر شایستگی کلان چابکی فرهنگی مدیران دانشگاه مشخص شد. در فاز أکثر
هدف اصلی این مقاله ارائه مدل ارتقاء چابکی فرهنگی مدیران دانشگاه است. نوع پژوهش کاربردی و اجرای آن با دو رویکرد کیفی و کمی بصورت تلفیقی بوده است. در فاز کیفی به کمک تکنیک دلفی با نظرخواهی از خبرگان 22 شاخص موثر بر شایستگی کلان چابکی فرهنگی مدیران دانشگاه مشخص شد. در فاز کمی جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و هیات علمی دانشگاههای آزاد استان گیلان در سال 97-96 بود که تعداد آنها 870 بود. حجم نمونه 267 نفر برآورد شد که به روش نمونه گیری طبقه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی ابزار از لحاط صوری، محتوایی، تشخیصی به تایید رسید. پایایی مولفه ها با محاسبه آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. پایایی کل پرسشنامه 964/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی آزمون کیسرمایر و بارتلت، تحلیل عاملی اکتشافی، t زوجی ، تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد 22 مولفه استخراجی در سه گروه قرار می گیرند. در نهایت مدل ارتقاء چابکی فرهنگی مدیران با سه بعد اصلی شایستگی های فردی ، شایستگی های مدیریت تنوع فرهنگی، شایستگی های مدیریت اجرایی و 22 مولفه شایستگی فرعی طراحی و پیشنهاد شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی و برازش مدل نشان داد ، این مدل ، مولفه های چابکی فرهنگی که باعث ارتقاء چابکی فرهنگی مدیران می شود را تبیین می کند.
تفاصيل المقالة
چکیدهمقدمه: بحران کمبود نیروی کار پرستاری در نظام بهداشت ودرمان بر روی پیشگیری از بیماریها وارتقای سلامتی در بسیاری از کشورها تاثیرمیگذارد. بنابر این مدیران برای پیشگیری از افت کیفیت مراقبت های بهداشتی بعلت کمبود نیروی پرستاری بایستی بدنبال راه کارهایی برای افزایش تعداد أکثر
چکیدهمقدمه: بحران کمبود نیروی کار پرستاری در نظام بهداشت ودرمان بر روی پیشگیری از بیماریها وارتقای سلامتی در بسیاری از کشورها تاثیرمیگذارد. بنابر این مدیران برای پیشگیری از افت کیفیت مراقبت های بهداشتی بعلت کمبود نیروی پرستاری بایستی بدنبال راه کارهایی برای افزایش تعداد فارغ التحصیلان یا حفظ نیروهای مشغول به کار وافزایش رضایت شغلی آنان باشند هدف: هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر در حفظ شغل پرستاری در دو سال اول پس از فراغت تحصیل از دیدگاه پرستاران شاغل طرحی است .روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی است.جامعه پژوهش کلیه پرستاران طرحی هستند که حداقل 1سال طرح خود را در همان بیمارستان مورد مطالعه سپری کرده اند.از 362 نفر جامعه 349نفر در این پژوهش شرکت کردند.این مطالعه با رعایت ضوابط اخلاقی وبا مجوز کمیته اخلاق انجام شده است.ابزاراین مطالعه پرسشنامه پژوهش ساخته است.نتایج: اکثر واحدهای مورد پژوهش(53.75%)تمایلی به ادامه کارپس از اتمام طرح خود نداشتند. مهمترین عواملی که درتصمیم آنها برای ماندن در شغل تاثیر گذار است ،به ترتیب عبارتند از:میزان حقوق ،پاداش ومزایای دریافتی،توجه به شیفت های درخواستی،دیدگاه مثبت خانواده نسبت به ادامه کارپرستاری و روابط مناسب سرپرستار و پزشک.نتیجه گیری: مدیریت برای حفظ نیروهای فارغ التحصیل، می تواند با ایجاد جو ارتباطی همدلانه ، بسیاری از این مشکلات را تصحیح نماید.آموزش پرستاری بایستی برنامه هایی در جهت افزایش توان دانشجویان ،در برخورد با مشکلات کاری تدارک ببیند. همچنین مسئولین در رده های بالای مدیریت بایستی در جهت افزایش میزان درامد گروه های پرستاری اقدام نمایند.
تفاصيل المقالة
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی فاکتورهای دموگرافیک موثر بر اضطراب امتحان و ادراک از محیط کلاس دانش آموزان دختر مقطع متوسطه است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور 300 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهرستان سراب به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انت أکثر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی فاکتورهای دموگرافیک موثر بر اضطراب امتحان و ادراک از محیط کلاس دانش آموزان دختر مقطع متوسطه است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور 300 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهرستان سراب به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به پرسشنامه های مشخصات دموگرافیک، اضطراب امتحان ساراسون و ادراک از محیط کلاس جنتری، گابل و ریزا پاسخ دادند. یافته ها اختلاف معناداری را در نمره اضطراب امتحان بر حسب گروه سنی، تحصیلات مادر، پایه تحصیلی، ورزش، درآمد خانواده و همچنین اختلاف معنی داری در نمره ادراک از محیط کلاس بر حسب نوع مدسه و میزان معدل دانش آموزان نشان می دهد (05/0>P). با توجه به تاثیرات منفی بالا بودن سطح اضطراب امتحان و پایین بودن سطح ادراک از محیط کلاس، لزوم بکارگیری خدمات روانشناسی و مشاوره و برنامه ریزی جهت پیشبرد اهداف بهداشت روانی دانش آموزان به منظور پیشگیری از خسارات جسمانی، روانی، تحصیلی و اقتصادی پیشنهاد می گردد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications