فهرس المقالات مژگان معینی


  • المقاله

    1 - طراحی مدل دوسوتوانی سازمانی مبتنی بر رهبری دانش‌گرا در سازمان‌های خدمات بهداشتی درمانی استان کرمان
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 43 , السنة 13 , بهار 1402
    مقدمه: دوسوتوانی سازمانی و رهبری از عوامل رشد و پیشرفت در سازمان ها محسوب می شوند. هدف از این پژوهش طراحی مدل دوسوتوانی سازمانی مبتنی بر رهبری دانش گرا در سازمان های خدمات بهداشتی درمانی استان کرمان است. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است أکثر
    مقدمه: دوسوتوانی سازمانی و رهبری از عوامل رشد و پیشرفت در سازمان ها محسوب می شوند. هدف از این پژوهش طراحی مدل دوسوتوانی سازمانی مبتنی بر رهبری دانش گرا در سازمان های خدمات بهداشتی درمانی استان کرمان است. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است و از نظر هدف، از نوع پژوهش‌های توسعه‌ای ـ کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان سازمان های خدمات بهداشتی درمانی استان کرمان به تعداد ۱۹۳۵۸ نفر می‌باشد که حجم نمونه ۵۸۶ نفر بر اساس ۵ تا ۱۰ برابر تعداد سؤالات پرسشنامه در نظر گرفته شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های محقق ساخته رهبری دانش‌گرا و دوسوتوانی سازمانی است. یافته‌ها: یافته ها ضمن تأیید مدل پیشنهادی، نشان داد که رهبری دانش گرا بر دوسوتوانی سازمانی و ابعاد آن (اکتشاف و بهره‌برداری) در سازمان های خدمات بهداشتی درمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد و تأثیر رهبری دانش گرا بر بُعد اکتشاف بیشتر از بُعد بهره برداری بوده است. نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که رهبری دانش گرا بر دوسوتوانی سازمانی (اکتشاف و بهره برداری) تأثیر مثبت و افزایشی (مستقیم) دارد و توانایی سازمان‌های خدمات بهداشتی درمانی برای کشف فرصت های جدید و همچنین بهره برداری از شایستگی‌های موجود در این زمینه و برقراری دوسوتوانی سازمانی، مستلزم به کارگیری سبک رهبری دانش گرا در سازمان است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تاثیر درمان مبتنی بر کاهش روابط فرازناشویی بر بی‌ثباتی ازدواج و عملکرد خانواده در زوجین
    مطالعات اسلامی ایرانی خانواده , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1401
    هدف: روابط فرازناشویی امنیت عاطفی و اعتماد زوج را تخریب می کند و قربانیان خیانت هیجان های منفی شدیدی را در این راستا تجربه می کنند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر درمان مبتنی بر کاهش روابط فرازناشویی بر بی ثباتی ازدواج و عملکرد خانواده در زوجین بود. روش : طرح پژوهش نیمه أکثر
    هدف: روابط فرازناشویی امنیت عاطفی و اعتماد زوج را تخریب می کند و قربانیان خیانت هیجان های منفی شدیدی را در این راستا تجربه می کنند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر درمان مبتنی بر کاهش روابط فرازناشویی بر بی ثباتی ازدواج و عملکرد خانواده در زوجین بود. روش : طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری شامل تمامی زوجین دارای روابط فرازناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره خمینی شهر در سال 1400 بود. 16 زوج به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش (8 زوج) و یک گروه کنترل (8 زوج) قرار گرفتند. گروه مداخله طی 11جلسه تحت درمان مبتنی بر کاهش روابط فرازناشویی 90 دقیقه ای و به صورت گروهی هفتهای یک بار قرار گرفتند اما در مورد گروه کنترل اقدامی انجام نشد. پرسشنامه بی ثباتی ازدواج ادوارد، جانسون و آلن بوث (1987) و پرسشنامه سنجش عملکرد خانواده اپشتاین، بالدوین و بیشاپ(1950) در مورد آن ها اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون های توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد. میزان P کمتر از 05/0 معنی داری در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد درمان مبتنی بر کاهش روابط فرازناشویی بر بی ثباتی ازدواج(24/49 = F) و عملکرد خانواد (58/17 = F) در زوجین تاثیر داشت (001/0 P<). میزان این تأثیر در متغیر بی ثباتی ازدواج بر اساس مجذور ضریب اتا برابر با 57 درصد و در متغیر عملکرد خانواده برابر با 31 درصد بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، درمان مبتنی بر کاهش روابط فرازناشویی می تواند برای کاهش مشکلات زوجین و افزایش ثبات زندگی آن ها، مورد استفاده قرار گیرد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - اثربخشی مشاوره مبتنی بر روابط فرازناشویی بر بی ثباتی ازدواج در زوجین دارای روابط فرازناشویی
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1401
    چکیدههدف از مطالعه حاضر تعیین اثربخشی مشاوره مبتنی بر روابط فرازناشویی بر بی ثباتی ازدواج درزوجین دارای روابط فرازناشویی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون همراهبا گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زوجین دارای روابط فرازناشویی مراجعه کننده به مر أکثر
    چکیدههدف از مطالعه حاضر تعیین اثربخشی مشاوره مبتنی بر روابط فرازناشویی بر بی ثباتی ازدواج درزوجین دارای روابط فرازناشویی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون همراهبا گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زوجین دارای روابط فرازناشویی مراجعه کننده به مراکزمشاوره شهر شیراز در سال 1400 بود. 32 زوج به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب وبه صورت تصادفی در یک گروه آزمایش ) 16 زوج( و یک گروه کنترل ) 16 زوج( قرار گرفتند. گروهمداخله طی 11 جلسه تحت درمان روابط فرازناشویی 60 دقیقه ای و به صورت گروهی هفته ای یک بارقرار گرفتند. اما در مورد گروه کنترل اقدامی انجام نشد. ابزارهای پژوهش بی ثباتی ازدواج ادوارد،جانسون و آلن بوث ) 1987 ( بود. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های توصیفی )میانگین و انحرافنسخه 23 انجام شد. نشان SPSS استاندارد( و تحلیل کوواریانس تک متغیری و با استفاده از نرم افزاربا توجه .)P> 0/ داد درمان روابط فرازناشویی بر پایداری ازدواج در زوجین خیانت کار تاثیر داشت ) 001به نتایج این پژوهش، درمان روابط فرازناشویی از طریق افزایش بینش فرد نسبت به خود و آگاهیدرباره چرایی شکل گیری و تشدید خیانت زناشویی، می تواند برای کاهش مشکلات زوجین و افزایشثبات زندگی آن ها، مورد استفاده قرار گیرد.کلید واژه ها: بی ثباتی ازدواج، روابط فرازناشویی، خیانت زناشویی، زوجین تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت بر وسوسه ولع به مواد و افکار خودکشی افراد تحت درمان متادون
    پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1402
    چکیدهوسوسه ولع به مواد و افکار خودکشی دو بعد اثرگذار در افراد معتاد وابسته به متادون است، درمان ذهنآگاهی مبتنی بر شناخت نقش مهمی در سلامت روانی و جسمی آنها دارد. هدف از مطالعه حاضرتعیین اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت بر وسوسه ولع به مواد و افکار خودکشی افرادتحت أکثر
    چکیدهوسوسه ولع به مواد و افکار خودکشی دو بعد اثرگذار در افراد معتاد وابسته به متادون است، درمان ذهنآگاهی مبتنی بر شناخت نقش مهمی در سلامت روانی و جسمی آنها دارد. هدف از مطالعه حاضرتعیین اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت بر وسوسه ولع به مواد و افکار خودکشی افرادتحت درمان متادون بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه -کنترل بود. جامعه ی آماری شامل تمامی افراد تحت درمان متادون مراکز ترک اعتیاد منطقه دو شهرتهران در نیمه دوم سال 2684 بود. 65 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب وبه صورت تصادفی در یک گروه آزمایش ) 20 نفر( و یک گروه کنترل ) 20 نفر( قرار گرفتند. گروه مداخلهطی 8 جلسه تحت درمان ذهن آگاهی 85 دقیقه ای و به صورت گروهی هفتهای یک بار قرار گرفتند امادر مورد گروه کنترل اقدامی انجام نشد. پرسشنامه وسوسه ولع مواد رایت ) 2884 ( و پرسشنامه افکارخودکشی بک ) 2852 ( در مورد آن ها اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس و بااستفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام شد. نتایج نشان داد درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت5/ بر وسوسه ولع ) 552 , P< 20/47 F= 5/ ( و افکار خودکشی افراد تحت درمان متادون ) 552 , P<25/64 F= ( تاثیر داشت. بنابراین درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت بر کاهش وسوسه ولع و افکارخودکشی مؤثر بود. بنابراین این مداخله می تواند برای کاهش مشکلات روانشناختی افراد تحت درمانمتادون، مورد استفاده قرار گیرد.کلیدواژه ها: افکار خودکشی، ذهن آگاهی، وسوسه ولع، متادون تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی اثربخشی آموزش مدیریت زمان برایانتریسی بر کاهش وابستگی به فضای مجازی و بهبود سازگاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در دوران بحران کرونا
    آموزش و ارزشیابی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1401
    مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت زمان برایان تریسی بر کاهش وابستگی به فضای مجازی و بهبود سازگاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در دوران کرونا صورت گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشجویا أکثر
    مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت زمان برایان تریسی بر کاهش وابستگی به فضای مجازی و بهبود سازگاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در دوران کرونا صورت گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خواجه نصیر کرمان در سال تحصیلی 1400-1401 بود. 40 نفر به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش (20 نفر) و یک گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. گروه مداخله طی 8 جلسه تحت آموزش مدیریت زمان برایان تریسی 90 دقیقه ای و به صورت گروهی هفته ای یکبار قرار گرفتند. اما در مورد گروه کنترل در این مدت مداخله‌ای انجام نشد. پرسشنامه وابستگی به فضای مجازی خواجه احمدی و همکاران و پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک در مورد آن ها اجرا شد. میزان پایایی با روش آلفای کرونباخ در پرسشنامه وابستگی به فضای مجازی 87/0 و پرسشنامه سازگاری تحصیلی 80/0 گزارش شد و روایی هر دو پرسشنامه نیز مورد تأیید قرار گرفت. جهت توصیف داده ها از شاخص های مرکزی میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مدیریت زمان برایان تریسی موجب کاهش وابستگی به فضای مجازی و بهبود سازگاری تحصیلی شد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش مدیریت زمان برایان تریسی بر کاهش وابستگی به فضای مجازی و بهبود سازگاری تحصیلی مؤثر بود. بنابراین این مداخله می تواند برای کاهش مشکلات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در شرایط بحرانی، مورد استفاده قرار گیرد. تفاصيل المقالة