فهرس المقالات مسعود حقیقی


  • المقاله

    1 - طراحی مدل توسعه ی شهرت برند بر مبنای مسئولیت اجتماعی شرکتی با رویکرد آینده پژوهی در صنعت بانک داری ایران
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 4 , السنة 30 , زمستان 1398
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه شهرت برند بر مبنای مسئولیت اجتماعی شرکتی با رویکرد آینده پژوهی در صنعت بانکداری ایران می باشد. پژوهش حاضر، دارای رویکردی دو مرحله ای است. در مرحله ی اول پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل، عوامل توسعه شهرت برند و مسئولیت اجتماعی شرکتی شناسای أکثر
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه شهرت برند بر مبنای مسئولیت اجتماعی شرکتی با رویکرد آینده پژوهی در صنعت بانکداری ایران می باشد. پژوهش حاضر، دارای رویکردی دو مرحله ای است. در مرحله ی اول پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل، عوامل توسعه شهرت برند و مسئولیت اجتماعی شرکتی شناسایی شد. روش پژوهش مرحله دوم از نظر نوع، پیمایشی و از نظر روش، همبستگی و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری مرحله دوم پژوهش، مشتریان صنعت بانکداری ایران می باشد. ابزار گردآوری داده ها این مرحله شامل پرسشنامه و مصاحبه می باشد. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی صوری و پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ با اعتبار بالایی مورد تایید قرار گرفت. روش نمونه گیری این مرحله نمونه گیری تصادفی خوشه ای بوده و حجم نمونه آماری 387 به دست آمد. پس از تدوین مدل اولیه برای توصیف آماری متغیرها، توزیع فراوانی، شاخص های مرکزی و توزیع پراکندگی، و برای آزمون استنباطی فرضیه ها از آزمون های تی-تست مستقل، تحلیل واریانس، تحلیل عاملی تاییدی، پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی شرکتی با رویکرد آینده پژوهی و ابعاد آن، شامل مسئولیت پذیری اقتصادی، قانونی، اخلاقی، و خیرخواهانه، بر توسعه شهرت برند و ابعاد آن، شامل مشتری محوری، فرهنگ سازمانی، آگاهی از برند، برجستگی برند، عملکرد برند، تصویرسازی ذهنی برند، و اعتبار برند، در صنعت بانکداری ایران تاثیر دارد اما متغیرهای مسئولیت پذیری زیست محیطی، و روحیه فداکاری بر آن تاثیر قابل توجهی ندارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی و رتبه بندی راهبردهای آتی تجاری سازی فناوریهای نوین در شرکت های دانش بنیان نوپا
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 1 , السنة 32 , بهار 1400
    در سالیان اخیر با تبلور اقتصاد دانش‌محور، زایش شرکت‌های دانش‌‌بنیان در راستای هم‌افزایی بین علم و ثروت، توسعه فناوری‌های نوین با ارزش افزوده بالا و تجاری‌سازی آن در راستای توسعه‌ی اقتصاد رشد فزاینده‌ای را داشته است. بی‌شک دستیابی به اهداف ترسیم شده برای شرکت‌های دانش‌بن أکثر
    در سالیان اخیر با تبلور اقتصاد دانش‌محور، زایش شرکت‌های دانش‌‌بنیان در راستای هم‌افزایی بین علم و ثروت، توسعه فناوری‌های نوین با ارزش افزوده بالا و تجاری‌سازی آن در راستای توسعه‌ی اقتصاد رشد فزاینده‌ای را داشته است. بی‌شک دستیابی به اهداف ترسیم شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان، جز با طراحی و اجرای راهبردهای بلندمدت و اثربخش محقق نخواهد شد. براین اساس هدف از این پژوهش شناسایی راهبردهای آتی تجاری‌سازی فناوری‌های نوین در شرکت‌های دانش-بنیان نوپا و رتبه‌بندی آنان مبتنی بر مطالعه‌ای توصیفی-اکتشافی و با رویکرد کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران دانشی فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا در حوزه فناوری اطلاعات می‌باشند. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 15 نفر انتخاب شده‌اند. گردآوری داده‌ها به دو روش کتابخانه‌ای و میدانی (مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان و پرسشنامه خبره‌مبنا) بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در مرحله کیفی از روش تحلیل تم و در مرحله کمی، از رویکرد تصمیم‌گیری چند معیاره با روش تئوری اعداد خاکستری بهره گرفته شده است. در نهایت، نتایج تحلیل تِم منتج به شناسایی 5 راهبرد اصلی و 16 زیر راهبرد گردید و براساس نتایج کمی نیز اولویت راهبردهای تجاری سازی شامل؛ مدیریت اثربخش حقوق مالکیت فکری، بهبود ارتباط شرکت‌های دانش‌محور با صنعت، اصلاح نظام مدیریتی در شرکت‌های نوپا، فرهنگ‌‌سازی، و افزایش اثربخشی نقش حاکمیتی دولت می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی عوامل کلیدی موثر بر مزیت رقابتی با رویکرد اجتماعی (مورد مطالعه: بانک رفاه کارگران )
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 1401 , السنة 33 , تابستان 1401
    زمینه: اگر چه مباحث مربوط به رقابت سابقه‌ای طولانی در ادبیات اقتصاد و مدیریت بازرگانی دارد اما افزایش اهمیت آن در چند دهه اخیر در مطالعات و بویژه پژوهش‌های بازرگانی بخوبی نمایان است. در چنین شرایطی ضرورت توجه به بازاریابی و دستیابی به رقابت پذیری برای بانک‌ها اهمیت پیدا أکثر
    زمینه: اگر چه مباحث مربوط به رقابت سابقه‌ای طولانی در ادبیات اقتصاد و مدیریت بازرگانی دارد اما افزایش اهمیت آن در چند دهه اخیر در مطالعات و بویژه پژوهش‌های بازرگانی بخوبی نمایان است. در چنین شرایطی ضرورت توجه به بازاریابی و دستیابی به رقابت پذیری برای بانک‌ها اهمیت پیدا کرده است.هدف: این پژوهش با هدف کلی بررسی و تحلیل عوامل کلیدی موثر مزیت رقابتی با تأکید بر بازاریابی اجتماعی و رویکرد آینده در بانک رفاه کارگران انجام شده است.روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از جهت شیوه گردآوری دادهها و روش انجام از نوع توصیفی است. داده های پژوهش بوسیله یک پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده و جامعه آماری آن را مدیران و کارشناسان بانک رفاه به تعداد 200 نفر تشکیل می دهندو نمونه گیری آماری از طریق جدول گرجسی و مورگان به تعداد 127نفر از طریق روش نمونه گیری روش خوشه ای انجام گرفت. برای روایی پرسشنامه از روش روایی ظاهری و محتوایی و برای پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. برای بررسی داده ها و آزمون فرضیه ها از نرم افزار PLS استفاده شده است.یافته ها: نتایج بدست آمده حاکی از تایید همه فرضیه ها می باشد. نتیجه گیری: بر اساس این نتایج می توان گفت که عوامل کلیدی موثر بر ایجاد مزیت رقابتی برای بانک رفاه شامل: مسئولیت پذیری اجتماعی، ایجاد اطمینان و رفاه برای مشتریان،اجرای سیاست‌های مشتری مداری ، تاکید بر جلب رضایت و وفاداری مشتریان با روش بازاریابی هدفمند و بازاریابی سبز می شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - طراحی مدل ادامه حیات و تقویت برند هتل در صنعت گردشگری با رویکرد آینده پژوهی از طریق نظریه پردازی داده بنیاد(مورد مطالعه: هتل‌های منتخب 4و5 ستاره شهرمشهد)
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 1401 , السنة 33 , بهار 1401
    زمینه: مدیران هتل باید نگرشی مثبت به توسعه استراتژی آینده پژوهی در کسب و کار داشته باشند که بتواند تمامی ابعاد و جنبه های مرتبط با تقویت برند را دربر داشته و باعث ارتقاء جایگاه و ایجاد ارزش شود و امکان تمایز برند خود را از رقبا فراهم آورند.هدف: پژوهش حاضر درصدد دستیابی أکثر
    زمینه: مدیران هتل باید نگرشی مثبت به توسعه استراتژی آینده پژوهی در کسب و کار داشته باشند که بتواند تمامی ابعاد و جنبه های مرتبط با تقویت برند را دربر داشته و باعث ارتقاء جایگاه و ایجاد ارزش شود و امکان تمایز برند خود را از رقبا فراهم آورند.هدف: پژوهش حاضر درصدد دستیابی به مدل ادامه حیات و تقویت برند هتل در صنعت گردشگری با رویکرد آینده پژوهی از طریق نظریه پردازی داده بنیاد در هتل‌های منتخب 4و5 ستاره شهرمشهد است. روش‌ها: این مطالعه به روش کیفی نظریه پردازی داده بنیاد و سه مرحله کدگذاری انجام شده است.گردآوری داده ها به روش مصاحبة نیمه ساختاریافته با 12 نفر از مدیران هتل‌های 4 و 5 ستاره شهر مشهد به شیوه نمونه برداری غیر احتمالی قضاوتی و گلولة برفی انجام شده است.یافته‌ها: مدل نهایی پژوهش در قالب پارادایم کدگذاری محوری ارایه گردید و منجر به طرح هفت قضیه شد. که شامل شرایط علّى(چهار مقوله)، شرایط مداخله گر (سه مقوله)، شرایط زمینه اى (سه مقوله)، مقوله محورى تحت عنوان معماری مدیریت برند ، راهبردها(هفت مقوله) و پیامدها(هفت مقوله) از آن استخراج شده اند. آینده پژوهی در مقوله راهبردها و پیامدها در مدل ادامه حیات و تقویت برند هتل در صنعت گردشگری نقش تاثیرگذاری دارد.نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر نشان می دهد که با بهره گیری از معماری مدیریت برند ، می توان در جهت ادامه حیات و تقویت برند هتل ها گام برداشت و از طریق اجرای مدل طراحی و ارایه شده در این پژوهش به اهداف مورد نظر دست یافت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی اثرات عوامل و متغیرهای رقابت پذیری بین المللی برای شرکت‌های صنایع غذایی در ایران با رویکرد آینده پژوهی(مورد مطالعه: صنایع غذایی استان خوزستان)
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 1401 , السنة 33 , زمستان 1401
    چکیدهزمینه: رقابت بین المللی از مهمترین مباحث ادبیات اقتصادی و مدیریتی است و بطور سنتی در محور برنامه های آکادمی ها ، سیاست گذاران و دست اندرکاران قرار داشته است.هدف: این پژوهش با هدف کلی بررسی و تحلیل عوامل موثر بر رقابت‌پذیری بین‌المللی شرکت‌های تولید محصولات غذایی در أکثر
    چکیدهزمینه: رقابت بین المللی از مهمترین مباحث ادبیات اقتصادی و مدیریتی است و بطور سنتی در محور برنامه های آکادمی ها ، سیاست گذاران و دست اندرکاران قرار داشته است.هدف: این پژوهش با هدف کلی بررسی و تحلیل عوامل موثر بر رقابت‌پذیری بین‌المللی شرکت‌های تولید محصولات غذایی در ایران با رویکرد آینده پژوهی انجام شده است. روشها: روش تحقیق کاربردی- توصیفی، از نوع همبستگی و با بهره گیری از ابزار جمع آوری پرسشنامه‌ی محقق ساخته، فرضیه‌ها را مورد آزمون قرار داده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران بازرگانی، بازاریابی و صادرات شرکت‌های محصولات غذایی در استان خوزستان بودند که با شرایط بازار و خصوصیات مشتریان یا خریداران خارجی آشنایی و ارتباط دائمی داشتندکه تعداد آنها 250 نفر بودند که از طریق فرمول گرجسی و مورگان نمونه‌ی آماری 157 نفره به روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب گردید. روایی پرسشنامه از طریق نمونه اولیه به صورت روایی ظاهری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد 8 عامل قیمت تمام‌شده محصولات ،کیفیت محصولات شرکت‌ها، برخورداری شرکت از تکنولوژی پیشرفته، برخورداری شرکت‌ها از نیروی انسانی متخصص، مدیریت بازاریابی کارآمد در شرکت‌ها، برخوردار بودن شرکت‌ها از برند مشهور،کیفیت بسته‌بندی محصولات، دسترسی آسان شرکت‌ها به مواد اولیه با کیفیت بر مزیت رقابتی تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین تأثیر مزیت رقابتی بر رقابت پذیری بین المللی مورد تأیید قرار گرفت.نتیجه گیری: نتیجه تحقیق عدم تأثیر سبز بودن و ارگانیک بودن محصولات بر کسب مزیت رقابتی را نشان می دهد. تفاصيل المقالة