فهرس المقالات مهرناز کمیجانی


  • المقاله

    1 - مقایسۀ شیوه‌های فرزندپروری والدین نوجوانان
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1386
      چکیده   هدف از این پژوهش، بررسی شیوه‌های فرزندپروری در بین والدین دارای نوجوانان با اختلال سلوک [1] و والدین دارای نوجوانان عادی است. در انتخاب نمونۀ مورد مطالعه به دو روش نمونه‌برداری تصادفی [2] و نمونه‌برداری انباشته [3] عمل شده است. نمونۀ مورد مطالعه 282 نفر است که أکثر
      چکیده   هدف از این پژوهش، بررسی شیوه‌های فرزندپروری در بین والدین دارای نوجوانان با اختلال سلوک [1] و والدین دارای نوجوانان عادی است. در انتخاب نمونۀ مورد مطالعه به دو روش نمونه‌برداری تصادفی [2] و نمونه‌برداری انباشته [3] عمل شده است. نمونۀ مورد مطالعه 282 نفر است که 137 نفر آزمودنی‌های با اختلال سلوک و 145 نفر آزمودنی‌های عادی می‌باشد. کلیۀ آزمودنی‌ها با استفاده از پرسشنامۀ اختلال رفتاری کودکان ) (CSI- و والدین آنها با استفاده از پرسشنامۀ شیوه‌های فرزندپروری رابینسون مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. نتایج استخراج شده از پرسشنامه‌ها با استفاده از آزمون مجذورخی و آزمون لگاریتم خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که شیوۀ فرزندپروری مستبدانه [4] در والدین آزمودنی‌های با اختلال سلوک بیشتر از والدین آزمودنی‌های عادی به کار گرفته می‌شود (001/0 P ) . تضاد بین شیوه‌های فرزندپروری والدین، در والدین آزمودنی‌های با اختلال سلوک، بیشتر از والدین آزمودنی‌های عادی است (001/0 P < ) . آزمودنی‌های پسر، تحت تأثیر شیوه‌های فرزندپروری هر دو والدشان هستند (01/0 P < ) . در حالی که آزمودنی‌های دختر، تحت تأثیر شیوۀ فرزندپروری مادرانشان هستند (05/0 P < ) . همچنین یافته‌های جانبی تحقیق نشان داد که میزان افت تحصیلی در آزمودنی‌های با اختلال سلوک بیشتر از آزمودنی‌های عادی است (05/0 P < ) و اعتیاد در بین پدران آزمودنی‌های با اختلال سلوک بیشتر از آزمودنی‌های عادی است (05/0 P < ) . در بین سایر متغیرها، تفاوت معنادار یافت نشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مقایسۀ سبک دلبستگی در نوجوانان عادی و نوجوانان دارای کم توانی ذهنی آموزش‌پذیر
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1388
    هدف از این پژوهش، مقایسۀ سبک دلبستگی در نوجوانان عادی و کم‌توان ذهنی آمـــــوزش‌پذیر می‌باشد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش‌آموزان عادی و کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر مدارس راهنمایی شهر تهران در سال 86 ـ1385 است که 250 نفر از طریق نمونه‌گیری چندمرحلـه‌ای انتخاب شدند که شامل 132 أکثر
    هدف از این پژوهش، مقایسۀ سبک دلبستگی در نوجوانان عادی و کم‌توان ذهنی آمـــــوزش‌پذیر می‌باشد. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانش‌آموزان عادی و کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر مدارس راهنمایی شهر تهران در سال 86 ـ1385 است که 250 نفر از طریق نمونه‌گیری چندمرحلـه‌ای انتخاب شدند که شامل 132 دانش‌آموز عادی (64 دختر و 68 پسر) و 118 دانش‌آموز کم‌توان ذهنی(57 دختر و 61 پسر) می‌باشد. میانگین سن گروه عادی 14 سال با انحراف معیار 83/0 و گروه کم‌توان ذهنی 8/16 با انحراف معیار 58/0 می‌باشـد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه‌های جمعیت‌شناختی و آزمون دلبستگی کولینز و رید می‌باشد که ضریب اعتبار آن برای هر یک از سبک‌های دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا به ترتیب 81/0، 78/0 و 85/0 می‌باشد به‌منظور تجزیه و تحلیل اطلاعـات از تحلیل واریانس دو راهه استفـاده شـده است. نتایج نشـان داد که در بیـن دانش‌آموزان عادی (دختر ـ پسر) میزان سبک دلبستگی ایمن بالاتر از دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی است (001/0P < ) میزان سبک دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی (دختر ـ پسر) بیشتر از دانش‌آموزان عادی است (001/0P < ). همچنین یافته‌های جانبی تحقیق نشان داد که صرف‌نظر از عامل هوشی آزمودنی‌ها، در آزمودنی‌هایی که سبک دلبستگی آنها ایمن نمی‌باشد، سبک دلبستگی اجتنابی در پسران و سبک دلبستگی دوسوگرا در دختران بیشتر است (001/0P < ). تفاصيل المقالة