زبان و ادب فارسی واحد سنندج
,
العدد4,السنة
6
,
پاییز
1393
داستانها و افسانههای کردی بازتاب زندگی پرتلاش و آرمانهای انسانهایی است که در روزگاران سخت و شرایط بسیار دشوار برای زندهماندن و ادامة زندگی مقاومت کردهاند. شیوه و قالب قصههای پریان بسیار شبیه گونة روایی موجود در رئالیسم جادویی است چرا که تخیل موجود در قصه که از مؤ أکثر
داستانها و افسانههای کردی بازتاب زندگی پرتلاش و آرمانهای انسانهایی است که در روزگاران سخت و شرایط بسیار دشوار برای زندهماندن و ادامة زندگی مقاومت کردهاند. شیوه و قالب قصههای پریان بسیار شبیه گونة روایی موجود در رئالیسم جادویی است چرا که تخیل موجود در قصه که از مؤلفههای مشترک رئالیسم جادویی و قصههای پریان است، باعث گسست علی و معلولی در روایت داستان میشود و همین امر موجبات به وجود آمدن نقاط مشترکی از جمله: شکستن مرز میان واقعیت و فراواقعیت و اتحاد این دو، بروز رفتارها و رخدادهای شگفتانگیز، شناخت واقعیتهای تاریخی و اجتماعی و....میان قصههای پریان و متون رئالیسم جادویی میشود، به گونهایی که در آن فراواقعیّت و آنچه در اصطلاح رئالیسم جادویی به عنوان جادو از آن نام میبرند در گسترة بیکران واقعیّت قرار میگیرد و امری قطعی و حتمی تصور میشود، بنابراین قصههای پریان به خاطر ساختار داستانیاش عرصة مناسبی برای رخدادها و پدیدههای شگفتانگیزی است که آنها را با فراواقعیّت گرهزدهاند و از این طریق همانندی و شباهتی را میان این متون(قصههای پریان) با سبک نوین رئالیسم جادویی نمایش دادهاست. از این رو در این نوشتار برآن است تاشباهتها و تفاوتهای موجود میان اقسانهها و قصههای کردی(چیروک) را با سبک رئالیسم جادویی بررسی کند.
تفاصيل المقالة
ادبیات و زبان های محلی ایران زمین
,
العدد4,السنة
8
,
پاییز
1397
ترکیب واقعیتهای زندگی با سنّتها، عقاید و خیالپردازیهای زیاده از حدّ مردمان منطقۀ کارائیب که مخلوطی از باورهای بردههای سیاه آفریقا با رسوم سرخپوستان پیش از کلمب بود، موجب پیدایش سبک نویسندگی رئالیسم جادویی شد. امّا با وجود منتسببودن این مکتب داستاننویسی به آمریکا أکثر
ترکیب واقعیتهای زندگی با سنّتها، عقاید و خیالپردازیهای زیاده از حدّ مردمان منطقۀ کارائیب که مخلوطی از باورهای بردههای سیاه آفریقا با رسوم سرخپوستان پیش از کلمب بود، موجب پیدایش سبک نویسندگی رئالیسم جادویی شد. امّا با وجود منتسببودن این مکتب داستاننویسی به آمریکای لاتین و گابریل گارسیا مارکز کلمبیایی، نمیتوان این سبک نویسندگی را تنها مختص این منطقه دانست؛ چرا که گوشههایی از رگههای اولیّۀ این فن نویسندگی را باید در ادبیات مشرق زمین از جمله ادبیّات محلی و بومی مناطق کُردنشین جستجو کرد. کتابمتن کُردی یا داستانهای کهن کُردی که روژی لیسکوی، نویسنده و محقق فرانسوی، گردآوری کرده است، یکی از آثار کُردی است که بدون شک همانند دیگر آثار شرقی، سرمنشأ سبک رئالیسم جادویی قرار گرفته است. از این رو، نوشتار حاضر بر آن است که چگونگی پیوند تکنیکهای سبک نویسندگی رئالیسم جادویی را با داستانهای کُردی با تکیه بر کتاب روژی لیسکوی بررسی و تحلیل کند. یافتههای اولیّۀ پژوهش نشان میدهد که بسیاری از مؤلفههای رئالیسم جادویی در این کتاب به کار رفته است و در کنار فانتزی و تخیل، به دور از هر گونه قضاوت و جهتگیری، واقعیتهای مهم و عمیق جامعۀ مناطق کُردنشین در فضایی خیالی و ناآشنا به تصویر کشیده شده است، به گونهای که گاهی مخاطب در تشخیص دنیای واقعی از فراواقعی دچار تردید و دوگانگی میشود و در این میان، چشماندازهای تازهای را فرا روی مخاطب میگشاید که در آنها، یک زیست انسانیِ آرمانی و به دور از هر گونه زشتی، پلشتی و ناامیدی متصوّر شده است.
تفاصيل المقالة
آموزههای تعلیمی- اخلاقی از مؤلفههای مهم آثار ادبای بزرگ هستند که در شکلگیری صحیح مبانی تعلیمی- اخلاقی در جوامع انسانی نقش اساسی ایفا میکنند. ژاندو لافونتن از شاعران کلاسیک قرن هفدهم فرانسه ادبیات تعلیمی را محدود به تلقین و تبلیغ نصایح خشک نکرد و مسائل گوناگون تعلیم أکثر
آموزههای تعلیمی- اخلاقی از مؤلفههای مهم آثار ادبای بزرگ هستند که در شکلگیری صحیح مبانی تعلیمی- اخلاقی در جوامع انسانی نقش اساسی ایفا میکنند. ژاندو لافونتن از شاعران کلاسیک قرن هفدهم فرانسه ادبیات تعلیمی را محدود به تلقین و تبلیغ نصایح خشک نکرد و مسائل گوناگون تعلیمی- اخلاقی را حسب شرایط مخاطب ارزیابی نمود و آن چه را در نگاهش سدّ راه تکامل جامعه انسانی بود، در قالب افسانه بازنمایی کرد تا به مخاطبانش (کودکان) عرضه کند. این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی برای تبیین اندیشههای تعلیمی- اخلاقی لافونتن در مجموعة افسانههایش انجام شدهاست تا به مخاطب بنمایاند، گونههای آموزههای تعلیمی در افسانههای لافونتن کدامند؟ و رویکرد وی در بیان این آموزهها چگونه است؟ بررسیها نشان میدهد، لافونتن اندیشههای تعلیمی- اخلاقی خود را مانند علمآموزی، دعوت به کار و تلاش، نکوهش تملق، نهی خودپسندی، دعوت به نرمخویی و ملایمت، نوعدوستی و دیگرگزینی در قالب فابلها و پارابلهای داستانی- تخیّلی تبیین کردهاست.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications