رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد2,السنة
9
,
تابستان
1394
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان سلامت روانی و ارتباط آن با منابع قدرت در مدیران مدارس شهرستان شهریار میباشد. جامعهی آماری شامل کلیهی مدیران (زن – مرد) در مدارس شهریار میباشد. حجم کل جامعه آماری 117 مدیر زن و مرد که با استفاده از جدول مورگان 86 نفر انتخاب شد. پرسشنا أکثر
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان سلامت روانی و ارتباط آن با منابع قدرت در مدیران مدارس شهرستان شهریار میباشد. جامعهی آماری شامل کلیهی مدیران (زن – مرد) در مدارس شهریار میباشد. حجم کل جامعه آماری 117 مدیر زن و مرد که با استفاده از جدول مورگان 86 نفر انتخاب شد. پرسشنامه GHQ-28 گلدبرگ و پرسشنامه منابع قدرت پنجگانه فرنچ و ریون به کار گرفته شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد سلامت روان مدیران (زن – مرد) از موقعیت نسبتاً خوبی برخوردار است. مدیران آموزشی کمتر از قدرت اجبار استفاده میکنند و بیشترین منبع قدرت مورداستفاده آنان، قدرت مرجعی میباشد. در مقایسه سلامت روان زنان نسبت به مردان از وضعیت بهتری برخوردار است. در استفاده از منابع قدرت میان مدیران زن و مرد تفاوت معناداری مشاهده نشد. در پایان سلامت روانی مدیر (زن- مرد) در تبیین استفاده از منابع قدرت فقط قدرت مرجعی با 31/0 = R2 004/0= معنادار میباشد
تفاصيل المقالة
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ملاکهای جذب و نگهداشت منابع انسانی با تمرکز بر کارکنان پردیس فنی دانشگاه تهران بود. برای نیل به این هدف از مطالعه موردی و از روش تحقیق آمیخته تشریحی استفادهشد. جامعه آماری پژوهش شامل 356 نفر از کارکنان پردیس فنی دانشگاه تهران بودند که در بخش أکثر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی ملاکهای جذب و نگهداشت منابع انسانی با تمرکز بر کارکنان پردیس فنی دانشگاه تهران بود. برای نیل به این هدف از مطالعه موردی و از روش تحقیق آمیخته تشریحی استفادهشد. جامعه آماری پژوهش شامل 356 نفر از کارکنان پردیس فنی دانشگاه تهران بودند که در بخش کمی با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تعداد 185 نفر از آنها و در بخش کیفی با استفاده از نمونهگیری هدفمند گلوله برفی تعداد 10 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته در سال1391 که ضریب آلفای کرونباخ آن 89/0 بود و در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. بهمنظور تحلیل دادههای کمی از آزمون تی تک نمونهای و در بخش کیفی از تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اولا وضعیت ملاکهای جذب و نگهداشت منابع انسانی کارکنان پایینتر از حد متوسط و میانگین فرضی پژوهش قرار دارد. ثانیا ملاکهایی که در جذب و نگهداشت منابع انسانی موردتوجه قرار میگیرد شامل سه دسته ملاکاند که عبارتاند از: شایستگی و توانایی های شخصی، مسائل اعتقادی، اخلاقی و دینی و دارا بودن امتیازات ویژه.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد5,السنة
10
,
زمستان
1397
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگسازمانی دانشگاه بر اساس ابعاد هافستد (مردسالاری/ زنسالاری، فردگرایی/ جمعگرایی، تحمل ابهام و فاصله قدرت) با سبکهای رهبری تحولآفرین (رفتارهای آرمانی، ویژگیهای آرمانی، انگیزش الهامبخش، تحریک فرهیختگی و ملاحظات فردی) است. روش اجرای ای أکثر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگسازمانی دانشگاه بر اساس ابعاد هافستد (مردسالاری/ زنسالاری، فردگرایی/ جمعگرایی، تحمل ابهام و فاصله قدرت) با سبکهای رهبری تحولآفرین (رفتارهای آرمانی، ویژگیهای آرمانی، انگیزش الهامبخش، تحریک فرهیختگی و ملاحظات فردی) است. روش اجرای این پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی) و طرح پژوهش همبستگی با استفاده از روشهای مدل یابی معادلات ساختاری است. بدین منظور،209 نفر از اساتید دانشگاه تهران با استفاده از نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه فرهنگسازمانی بر اساس مقیاس ابعاد فرهنگی هافستد و پرسشنامه رهبری تحولآفرین پاسخ دادند.. یافته های بهدستآمده با استفاده از روش تحلیل همبستگی نشان داد بهجز بعد فاصله قدرت که رابطه منفی و معنی داری با سبکهای رهبری تحولآفرین دارند بقیه ابعاد فرهنگی هافستد رابطه مثبت و معنی داری با سبکهای رهبری تحولآفرین دارند. نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که ابعاد فرهنگسازمانی هافستد تأثیر معنیداری روی سبکهای رهبری تحولآفرین اساتید دارند؛ بنابراین درک روابط میان رهبری و فرهنگسازمانی موجب افزایش اثربخشی رهبری و درنتیجه اطلاعات ارزشمند برای سازمان میشود؛ زیرا تعریف سبکهای رهبری خاص و تطبیق این سبکها بافرهنگ سازمان را میتوان استراتژی بالقوه برای افزایش عملکرد سازمان دانست.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
,
العدد1,السنة
5
,
بهار
1394
طرح هادی روستایی بخشی از طرح کالبدی ناحیهای است که به منظور تجدید حیات و هدایت روستا به لحاظ ابعاد اجتماعی، اقتصادی و کالبدی اجرا میشود. این طرح با هدف توزیع بهینه خدمات و نیز ایجاد کالبدی مناسب برای فراهم کردن بستر بهبود ج أکثر
طرح هادی روستایی بخشی از طرح کالبدی ناحیهای است که به منظور تجدید حیات و هدایت روستا به لحاظ ابعاد اجتماعی، اقتصادی و کالبدی اجرا میشود. این طرح با هدف توزیع بهینه خدمات و نیز ایجاد کالبدی مناسب برای فراهم کردن بستر بهبود جریان توسعه اقتصادی- اجتماعی در روستا انجام میشود. تحقیق حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی و ارزیابی اثرات اجرای طرح هادی در تحولات اقتصادی- اجتماعی کیفیت زندگی سکونتگاههای روستایی استان زنجان پرداخته است. در این زمینه، از طریق مطالعات کتابخانهای و برداشتهای میدانی، اطلاعات لازم گردآوری گردیده است. جامعه آماری تحقیق شامل آن دسته از روستاهای استان است که در آنها طرح هادی اجرا شده بود. با استفاده از فرمول کوکران و با مقدار خطای 0.05 و سطح اطمینان 95%، 381 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای تحلیل دادهها نیز از آزمون T تک نمونهای و تحلیل مسیر بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که، اجرای طرح هادی با میانگین 3.8 موجب بهبود شاخص اجتماعی شده است. اما در شاخصهای اقتصادی تأثیر چندانی نداشته و میانگین آن 2.18 بوده است. در این زمینه، متغیرهای بهداشت و آموزش به ترتیب با آمارهT ،23.427 و 11.286 بیشترین تأثیر و متغیرهای تولید و درآمد با آماره T 15.164- و 15.527- کمترین تأثیر را از اجرای طرح هادی پذیرفتهاند. برای بهبود عملکرد طرح هادی روستایی، بازنگری در تدوین قوانین، شناخت کافی مجریان و برنامهریزان از روستا، تقویت مشارکت و توجه ویژه طرح هادی به اقشار فقیر روستا ضروری به نظر میرسد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications