فهرس المقالات مریم مصطفی پور حسین آبادی


  • المقاله

    1 - شناسایی عوامل درونی تاثیرگذار بر توانمند‌سازی مدیران مبتنی بر نتایج کانون ارزیابی (موردمطالعه مدیران وزارت جهادکشاورزی)
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1402
    توانمندسازی کارکنان، محوری‌ترین تلاش در نوآفرینی، تمرکززدایی و حذف دیوان‌سالاری در سازمان‌ها می‌باشد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل درونی تاثیرگذار بر توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی مبتنی بر نتایج کانون ارزیابی و با هدف کاربردی و از نظر شیوه‌ی‌ گرد أکثر
    توانمندسازی کارکنان، محوری‌ترین تلاش در نوآفرینی، تمرکززدایی و حذف دیوان‌سالاری در سازمان‌ها می‌باشد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل درونی تاثیرگذار بر توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی مبتنی بر نتایج کانون ارزیابی و با هدف کاربردی و از نظر شیوه‌ی‌ گردآوری داده‌ها ترکیبی(آمیخه) به دو روش کیفی (داده بنیاد) و کمی (توصیفی و پیمایشی) انجام شد. نمونه‌گیری به‌ روش هدفمند و در مجموع 30 مصاحبه عمیق صورت گرفت. تحلیل داده‌ها در بخش کیفی با استفاده از روش داده بنیاد و دلفی و در بخش کمی مدل تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. نتایج مصاحبه در 84 مفهوم، 18 واحد معنایی و 8 مقوله اصلی شامل (دوام شخصیتی مدیران، فنون مدیریتی، بسترسازی یک شبکه کارآمد و موثر، استقرار مدیریت یکپارچه، خلاقیت، تداوم روحیه جهادی در سازمان و مدیران، جای گیری نظام آموزشی مدیران و انگیزه درونی به عنوان عوامل درونی) استخراج شد. نتایج مدل F-AHP، نشان داد در بین عوامل درونی (استقرار مدیریت یکپارچه در بین مدیران و سازمان با مقدار 154/0، دوام شخصیتی مدیران با مقدار وزن 190/0، تکنیک های مدیریتی با مقدار وزن 131/0، بسترسازی یک شبکه کارآمد و موثر در سازمان با مقدار وزن 121/0، انگیزه درونی با مقدار وزن 052/0، تداوم روحیه جهادی در بین مدیران و سازمان با مقدار وزن 157/0، خلاقیت با مقدار وزن 030/0 و جای گیری آموزشی مدیران با مقدار وزن 165/0) که دوام شخصیتی مدیران (با مقدار 190/0) در اولویت اول و خلاقیت (با مقدار وزن 030/0)، در اولویت آخر قرار دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارائه الگوی توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد تحلیل مضمون
    تعالی تعلیم و تربیت و آموزش , العدد 5 , السنة 2 , پاییز 1402
    در دنیای امروز، سازمان‌ها برای بقا و موفقیت خود نیازمند مدیرانی توانمند هستند. مدیران توانمند مدیرانی هستند که دارای دانش، مهارت و توانایی‌های لازم برای انجام وظایف خود به نحو مطلوب هستند. آنها همچنین دارای انگیزه و اشتیاق برای موفقیت سازمان هستند.توانمندسازی مدیران فرآ أکثر
    در دنیای امروز، سازمان‌ها برای بقا و موفقیت خود نیازمند مدیرانی توانمند هستند. مدیران توانمند مدیرانی هستند که دارای دانش، مهارت و توانایی‌های لازم برای انجام وظایف خود به نحو مطلوب هستند. آنها همچنین دارای انگیزه و اشتیاق برای موفقیت سازمان هستند.توانمندسازی مدیران فرآیندی است که به منظور افزایش دانش، مهارت و توانایی‌های مدیران و همچنین ایجاد انگیزه و اشتیاق در آنها انجام می‌شود. در این راستا پژوهش حاضر از نظر هدف جزو پژوهش های کاربردی ، با رویکردی کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون براون و کلارک انجام شده‌است. در این پژوهش، با انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان شامل اساتید ، مدیران ارشد و متخصصان از طریق نمونه گیری هدفمند برای جمع‌آوری اطلاعات اقدام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با کدگذاری دستی به شیوه تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و مدل آتراید استرلینگ انجام پذیرفت. پایایی با استفاده از روش دو کدگذار و پایایی باز آزمون مورد بررسی و تایید قرار گرفت. به‌منظور محاسبه میزان توافق ، از ضریب کاپا در نرم‌افزار SPSS استفاده شد که مقدار آن ۰٫۷۵ به‌دست آمد که نشان دهنده پایایی قابل قبولی است. همچنین برای اطمینان از روایی پژوهش، علاوه بر به‌کارگیری استراتژی حساسیت پژوهشگر در فرآیند پژوهش، یافته‌ها در اختیار 3 تن از خبرگان دانشگاهی قرار گرفته و به تایید رسیدند. نتایج نشان داد که توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی باید دارای ویژگی‌هایی از قبیل نیازهای فردی و قانونی ،آموزش و ارتباطات اخلاقی مدیران حرفه ای، عوامل سازمانی ، چالش های توانمندسازی، توانمندسازی مدیران حرفه ای باشد.در نهایت، به 73 کد اولیه ، 14 مضمون پایه و 5 مضمون سازمان‌ یافته طبقه بندی شدند. توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی، با هدف افزایش بهره‌وری، کارآمدی و اثربخشی سازمان، ضروری است. این امر می‌تواند با ارائه آموزش‌های تخصصی، توسعه مهارت‌های مدیریتی و ایجاد انگیزه در مدیران، محقق شود. توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی، می‌تواند به بهبود وضعیت کشاورزی کشور و تحقق اهداف این وزارتخانه، کمک کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - واکاوی فلسفی ذهنیت پنج گانه مدیران آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی: استان های تهران و البرز)
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 16 , زمستان 1399
    هدف از انجام این پژوهش واکاوی فلسفی ذهنیت پنج گانه مدیران آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های تهران و البرز، در دو سطح عالی و میانی و در سه حوزه فعالیت شامل آموزشی، اجرایی و پژوهشی می‌باشند و نمونه به روش هد أکثر
    هدف از انجام این پژوهش واکاوی فلسفی ذهنیت پنج گانه مدیران آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های تهران و البرز، در دو سطح عالی و میانی و در سه حوزه فعالیت شامل آموزشی، اجرایی و پژوهشی می‌باشند و نمونه به روش هدفمند (قضاوتی) انتخاب شد. روش جمع‌آوری داده‌ها، آمیخته (کیفی و کمی) است که از ابزار مصاحبه نیمه‌ساختار یافته در بخش کیفی و در بخش کمی با استفاده از داده‌های حاصل از بخش کیفی از ماتریس خود تعاملی ساختاری استفاده شد و برای سازگار ساختن ماتریس از قاعده بولین جهت کشف روابط بین شاخص‌ها و تعیین وضعیت آنها استفاده، و درنهایت گراف ISM ارائه گردید. یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر نشانگر آن است که مدیران عالی دارای ذهنیتی عملگرا، مدیران میانی دارای ذهنیت تحلیلی، مدیران در حوزه آموزشی دارای ذهنیت مشارکتی، مدیران در حوزه اجرایی به طور مشترک دارای ذهنیت‌های جهانی و عملگرا و در مقابل مدیران در حوزه پژوهشی دارای ذهنیت انعکاسی می‌باشند. تفاصيل المقالة