فهرس المقالات بهزاد فرخ سرشت


  • المقاله

    1 - مدل‌سازی پیشران‌های نشاط سازمانی کارکنان دانشی به روش تحلیل تماتیک
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400
    هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه ی الگویی جهت نشاط سازمانی کارکنان دانشی در صنعت بانکداری خصوصی است. روش شناسی:این پژوهش از نظرماهیت؛ توصیفی و بر اساس هدف؛ کاربردی و از لحاظ نوع شناسی در زمره ی پژوهش های کیفی با رویکرد استقرایی می باشد. جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان صنعت بانکداری أکثر
    هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه ی الگویی جهت نشاط سازمانی کارکنان دانشی در صنعت بانکداری خصوصی است. روش شناسی:این پژوهش از نظرماهیت؛ توصیفی و بر اساس هدف؛ کاربردی و از لحاظ نوع شناسی در زمره ی پژوهش های کیفی با رویکرد استقرایی می باشد. جامعۀ آماری پژوهش، خبرگان صنعت بانکداری می باشد و نمونۀ پژوهش؛ به روش نمونه گیری هدفمند از جامعه ی مذکور انتخاب شده است. برای جمع آوری داده های کیفی، از ابزارمصاحبه نیمه ساختار یافته و برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه، از تکنیک تحلیل تماتیک استفاده شده است. یافته ها: شامل 92 کد باز در قالب 20 مفهوم و 8 مضمون فرعی و 3 مضمون اصلی بود. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که در بعد نشاط فردی، مضامین سبک زندگی شخصی و توسعه ی فردی، در بعد نشاط اجتماعی، مضامین عوامل ارتباطی و عوامل محیطی و در بعد نشاط سازمانی، مضامین مدیریت عملکرد و بهسازی محیط کار و مهارت های انسانی و ویژگی های مدیریت و رهبری، برشادابی کارکنان دانشی صنعت بانکداری تاثیر گذار بوده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی مدل اشتیاق شغلی در شرایط کرونا در بخش بانکداری
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 1 , السنة 5 , بهار 1401
    در حالی که جهان با اپید‌می ‌روزافزون کرونا ویروس – کوید 19 دست به گریبان است، تأثیرات مختلف این اپید‌می‌ بر سازمان‌ها‌‌ روز به روز عیان‌تر ‌می‌شود. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل اشتیاق شغلی ‌‌‌در شرایط کرونا در بخش بانکداری‌ می‌باشد. در بخش کیفی با 15 نفر از مدیران و أکثر
    در حالی که جهان با اپید‌می ‌روزافزون کرونا ویروس – کوید 19 دست به گریبان است، تأثیرات مختلف این اپید‌می‌ بر سازمان‌ها‌‌ روز به روز عیان‌تر ‌می‌شود. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل اشتیاق شغلی ‌‌‌در شرایط کرونا در بخش بانکداری‌ می‌باشد. در بخش کیفی با 15 نفر از مدیران و معاونین در بخش بانکداری دولتی و خصوصی مصاحبه عمیق انجام شد که با نرم‌افزار مکس‌کیودا، مصاحبه‌ها‌‌ تحلیل شدند. یافته‌ها‌‌ی بخش کیفی نشان داد که 157 کد باز و 6 کد محوری برای مؤلفه‌ها‌‌ی اشتیاق شغلی در شرایط کرونا استخراج گردید. در بخش کمی، نمونه آماری با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 384 نفر انتخاب گردید. برای تعیین ‌‌‌روایی و پایایی از روایی سازه، همگرا، واگرا و پایایی مرکب استفاده شد و سپس ‌‌‌برای تعیین روابط درونی بین این مؤلفه‌ها‌‌ با نظر 10 تن از خبرگان با روش مدلسازی ساختاری تفسیری و به وسیله نرم‌افزار متلب بررسی گردید و در نهایت برای آزمون مدل پیشنهادی جدید اشتیاق شغلی از معادلات ساختاری با نرم‌افزار آموس استفاده شد. یافته‌ها‌‌ نشان داد که برای افزایش اشتیاق شغلی در شرایط کرونایی باید بر اشتیاق ادراکی تمرکز کرد که بدین منظور برای تقویت آن مدیران باید بر اشتیاق‌ها‌‌ی ارزشی، معنوی، مالی، به عنوان اولویت کار خود تأکید نمایند. همچنین دو مؤلفه دیگر از این مدل (اشتیاق حمایتی، اشتیاق روحی) به عنوان‌ میانجی عمل‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی عناصر سازنده‌ی حکمرانی شرکتی خوب به مثابه مقوله‌ای میان رشته‌ای
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , پاییز 1401
    حکمرانی شرکتی خوب به مثابه یک الگوی توسعه پایدار منابع انسانی با بازیگرانی از هر سه بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی، جایگاه ویژه ای در بسیاری از نظرورزی های علمی اخیر پیرامون مفهوم حاکمیت دارد. با این وجود و علی رغم اهمیت و جایگاه مفهوم حکمرانی شرکت خوب، خلاء نظری در این أکثر
    حکمرانی شرکتی خوب به مثابه یک الگوی توسعه پایدار منابع انسانی با بازیگرانی از هر سه بخش دولتی، خصوصی و جامعه مدنی، جایگاه ویژه ای در بسیاری از نظرورزی های علمی اخیر پیرامون مفهوم حاکمیت دارد. با این وجود و علی رغم اهمیت و جایگاه مفهوم حکمرانی شرکت خوب، خلاء نظری در این زمینه آشکار است. یک دلیل این امر شاید پیچیدگی های مربوط به پرداختن به آن به مثابه یک مقوله ی میان رشته ای است. برای پرداختن به این خلاء و با نگاهی میان رشته ای، پژوهش حاضر، با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون به کشف عناصر سازنده ی حکمرانی شرکتی خوب پرداخته است. نتایج این تحقیق در نهایت منجر به شناسایی هشت مضمون اصلی و بیست و سه مضمون فرعی گردید. ۱. شعور حاکمیتی، ۲. فرهنگ سازمانی، ۳.افشای اطلاعات، ۴. پاسخگویی، ۵. شبکه ای از روابط، ۶. اندازه هیأت مدیره، ۷. عدالت و انصاف و ۸. ساختار مالیکت، عناصر اصلی سازنده ی حکمرانی شرکتی خوب شناخته شده اند. نتایج این پژوهش مبانی نظری لازم برای پرداختن به حکمرانی شرکتی خوب و ارزیابی آن را فراهم می آورد. تفاصيل المقالة