دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد5,السنة
23
,
زمستان
1401
هدف این پژوهش شناسایی واکنشهای فکری و رفتاری مردان طلاق نگرفته، پس از پی بردن به روابط فرازناشویی همسر بود. پژوهش با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. محیط پژوهش، تمام مردان خیانت دیده استان یزد در سال 1398 بودند که پس از خیانت همسر طلاق نگرفته بودند. با ا أکثر
هدف این پژوهش شناسایی واکنشهای فکری و رفتاری مردان طلاق نگرفته، پس از پی بردن به روابط فرازناشویی همسر بود. پژوهش با روش کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. محیط پژوهش، تمام مردان خیانت دیده استان یزد در سال 1398 بودند که پس از خیانت همسر طلاق نگرفته بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی،تعداد 12 نفر انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات مصاحبههای نیمه ساختیافته بود که بر اساس روش کلایزی که یکی از روشهای تجزیهوتحلیل روش پدیدارشناسی توصیفی است، تحلیل شدند. نتایج بهدستآمده نشان داد که واکنش مردان در چهار مقوله یا مضمون اصلی با عنوان واکنشهای آنی ناسازگارانه، گذر از خویش، تمهیدات مدبرانه و نشخوار فکری خلاصه میگردد. این مقولات اصلی به پانزده مقوله فرعی تقسیم گردید. به طور کلی واکنش مردان خیانت دیده از رفتارهای منطقی تا رفتارهای هیجانی پرخطر، بیانگر این واقعیت است که خیانت و روابط فرازناشویی زن میتواند باعث فعال شدن واکنشهای فکری و رفتاری مردان شود. چه بسا واکنش فکری آزاردهنده همسر ممکن است به رفتارهای پر خطر منجر گردیده و حوادث بدتری را رقم بزند.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد1,السنة
23
,
بهار
1401
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش خودکنترلی بر نشانگان رفتاری برونیسازی شده در دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهر یزد است. این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی بود که در اجرای آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری شامل تمام دانشآموزان پسر پایۀ أکثر
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش خودکنترلی بر نشانگان رفتاری برونیسازی شده در دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهر یزد است. این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی بود که در اجرای آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری شامل تمام دانشآموزان پسر پایۀ دوم مدارس ابتدایی شهرستان یزد بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 30 نفر دانشآموز انتخاب و به گونۀ تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. دانشآموزان گروه آزمایش در 8 جلسه برنامۀ مداخلۀ آموزش خودکنترلی شرکت کردند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. از چک لیست مشکلات رفتاری کودکان (Achenbach, 2001) برای جمع آوری اطلاعات و برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پژوهش، از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج حاکی از این بود که گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، میزان رفتارهای قانونشکنانه، پرخاشگری و نشانگان رفتاری برونیسازی شده (001/0p<) در آنها کاهش یافته است؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که آموزش خودکنترلی می تواند به عنوان یک مداخلۀ سودمند در تعدیل نشانگان رفتاری برونیسازی شده باشد و اثر مثبتی بر آن داشته باشد.
تفاصيل المقالة
مطالعات اسلامی ایرانی خانواده
,
العدد1,السنة
2
,
بهار
1401
مقدمه: این پژوهش با هدف بازترسیم نقشهای مراقبتی زن در نظام خانواده بر اساس سیره و شخصیت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) انجام شد. روش: در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون به منابعی که در ارتباط با زندگانی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نگاشته شده بود توجه شد که این م أکثر
مقدمه: این پژوهش با هدف بازترسیم نقشهای مراقبتی زن در نظام خانواده بر اساس سیره و شخصیت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) انجام شد. روش: در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون به منابعی که در ارتباط با زندگانی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نگاشته شده بود توجه شد که این منابع همان جامعهی آماری پژوهش نیز به حساب میآمد. همچنین با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، سه منبع مورد انتخاب قرار گرفتند که اشباع نظری در استخراج دادههای منبع سوم محقق شد. پس از آن دادهها در سه موقعیت فرزندی، مادری و همسری و سه سطح مضامین اولیه، ثانویه و شبکهای ارائه گشت. سپس برای ارزیابی کیفیت دادههای تحقیق از روش زاویهبندی از نوع دادهها استفاده شد. از این رو دادههای به دست آمده از تحلیل مضمون به چهار نفر از متخصصان اسلامی / روانشناسی عرضه شد و دادههای مربوط به نقش-های مراقبتی زن تدوین شد و یک مدل نهایی به دست آمد. یافته ها: در ارتباط با موقعیت فرزندی 2 مضمون شبکهای حمایت و احترام به دست آمد. در موقعیت مادری 5 مضمون شبکهای حمایت، محبت، هدایت و تربیت، احترام و عدالت به دست آمد. در نهایت ارتباط با موقعیت همسری 5 مضمون شبکهای حمایت، سلامت، احترام، سازگاری و محبت به دست آمد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش نقشهای مراقبتی استخراج شده از سیرهی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بیانگر جایگاه مهم و ظرفیتهای گستردهی وجود زن است. این ظرفیتها به حدی است که به او این امکان را میدهد نقشآفرینی قابل توجهی در خانواده داشته باشد.
تفاصيل المقالة
مطالعات اسلامی ایرانی خانواده
,
العدد4,السنة
1
,
پاییز
1400
هدف: هدف پژوهش حاضر این است که نقش سبک زندگی خانواده اسلامی را در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان کند و نشان دهد ثمرات این پدیده ی مطلوب برای فرد و جامعه با استفاده از نظر اندیشمندان اسلامی چیست. روش: روش مورد استفاده در این تحقیق روش توصیفی - تحلیلی است. در این م أکثر
هدف: هدف پژوهش حاضر این است که نقش سبک زندگی خانواده اسلامی را در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان کند و نشان دهد ثمرات این پدیده ی مطلوب برای فرد و جامعه با استفاده از نظر اندیشمندان اسلامی چیست. روش: روش مورد استفاده در این تحقیق روش توصیفی - تحلیلی است. در این مقاله سعی شد با توجه به معیارهای یک سبک زندگی خانواده ی کارامد و اسلامی، نقش آن در تحقق برخی از تدابیر موجود در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که با مسئله ی خانواده در ارتباط است مشخص شود. یافته ها: در مقاله حاضر با استفاده از تطبیق معیارهای خانواده کارامد اسلامی از میان 56 تدبیر موجود 4 تدبیر برگزیده و مورد توجه قرار گرفت. این چهار تدبیر عبارت بودند از: گسترش و اشاعه ی اخلاق اسلامی، ترویج توحید و معارف وحیانی و الهی، ترویج سبک زندگی اسلامی و اعتلای منزلت و حقوق زنان با محوریت نقش مادری. نتیجه گیری: پس از تحلیل و بررسی نقشی که خانواده ی اسلامی می تواند در تحقق آن ها داشته باشد این نتیجه به دست آمد که اگر خانواده در مسیر الگوی مطلوب خود یعنی سبک زندگی اسلامی حرکت کند، می تواند سبب پیشبرد اهداف والای تمدنی انقلاب اسلامی شود و به صورت خاص در جهت پیشبرد اهداف سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قدم استوار و مؤثری بردارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications