فهرس المقالات منصور گرکز


  • المقاله

    1 - شناسایی عوامل مؤثر بر بازده غیرعادی در عرضه های اولیه سهام شرکت های جدیدالورود در بورس اوراق بهادار تهران
    دانش مالی تحلیل اوراق بهادار , العدد 5 , السنة 4 , زمستان 1390
    در این تحقیق عوامل احتمالی موثر بر بازدهی غیرعادی شرکتهای جدیدالورود به بورس تهران رابرای بازه زمانی 1378 لغایت 1386 مورد بررسی قرارمی دهیم؛ برای این منظور تعداد 73 شرکت واجدشرایط را طبق روش حذفی انتخاب و برای دوره های 12 و 24 ماه پس از ورود به بورس مورد بررسیقرار دادیم أکثر
    در این تحقیق عوامل احتمالی موثر بر بازدهی غیرعادی شرکتهای جدیدالورود به بورس تهران رابرای بازه زمانی 1378 لغایت 1386 مورد بررسی قرارمی دهیم؛ برای این منظور تعداد 73 شرکت واجدشرایط را طبق روش حذفی انتخاب و برای دوره های 12 و 24 ماه پس از ورود به بورس مورد بررسیقرار دادیم، از میان شش متغیر مستقل اندازه شرکت، نوع مالکیت، خطای پیشبینی سود هر سهم، بازدهحقوق صاحبان سهام، نسبت حاشیه سود خالص و نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، متغیرهای نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام (به طور مستقیم) و بازده حقوق صاحبان سهام (به طور معکوس) رابطه معناداری با بازدهی غیرعادی را داشتند، اما به طور کلّی تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که هر شش متغیر مستقل به طور همزمان توانایی توجیه کنندگی 13/7 درصدی بازده غیرعادی را دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - الگوسازی مبتنی بر تحلیل پیوندیِ مزیت‌های رقابتی اِلمان‌های حسابداری سبز براساس تحلیل کیفی/تعاملی (IQA)
    حسابداری مدیریت , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1400
    هدف این پژوهش الگوسازی مبتنی بر تحلیل پیوندیِ مزیت‌های رقابتی اِلمان‌های حسابداری سبز براساس تحلیل کیفی/تعاملی ( ) بود. لذا همسو با فرآیند انجام پژوهش، از طریق واکاویی محتوایی در متون پژوهش اقدام به شناسایی شاخص‌های مرتبط با مزیت‌های رقابتی حسابداری سبز توسط خبرگان پژوه أکثر
    هدف این پژوهش الگوسازی مبتنی بر تحلیل پیوندیِ مزیت‌های رقابتی اِلمان‌های حسابداری سبز براساس تحلیل کیفی/تعاملی ( ) بود. لذا همسو با فرآیند انجام پژوهش، از طریق واکاویی محتوایی در متون پژوهش اقدام به شناسایی شاخص‌های مرتبط با مزیت‌های رقابتی حسابداری سبز توسط خبرگان پژوهش شد و سپس براساس تحلیل پیوندی که شامل تحلیل پیوندهای درونی و روابط بین پیوندها و تاثیرگذاری سیستمی پیوندها بود، اقدام به تعیین مهمترین عنصر ارتباطی بین محرک‌ها و پیامدهای رقابتی ناشی از حسابداری سبز در سطح شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران گردید. در این پژوهش به منظور تعیین حدِ کفایت نظری پژوهش، پس از شناسایی مزیت‌های رقابتی منتج از حسابداری سبز، با کمک ۱۵ نفر از متخصصان و خبرگان رشته حسابداری در سطح دانشگاهی، تلاش گردید از طریق تحلیل دلفی، شاخص‌های شناسایی شده مورد ارزیابی قرار گیرند که طی دو مرحله از طریق میانگین، ضریب توافق و انحراف معیار مورد بررسی قرار گرفتند و از میان ۲۰ شاخص اولیه، سه شاخص حذف شد و ۱۷ شاخص وارد فاز تحلیل تعاملی با مشارکت ۲۳ نفر از مدیران شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران، شدند. در این مرحله پس از انجامِ تحلیل روابط بین پیوندها و تاثیرگذاری سیستمی، با شاخص‌های تایید شده، آغاز گردیدند که نتایج در این بخش نشان داد محرک اولیه برای رسیدن به تاثیرگذاترین پیامدِ رقابتی حسابداری سبز، استانداردهای عملکردی شرکت در قبال اجتماع؛ تقویت ابعادِ فرهنگِ پاسخگویی و تطبیق قابلیت‌های شرکت با استانداردهای بِروزِ حسابداری و حسابرسی است تا براین مبنا پیامدهای مهمی همچون مسئولیت‌پذیری اجتماعی؛ هزینه‌های نمایندگی و دریافت مزایای و تشویق‌های مالیاتی برای شرکت‌های فعال در سطح رقابتی بازار سرمایه محیا گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی تاثیر خصوصیات روانشناختی خودفریبی و تردید حرفه ای بر ادراک اخلاقی در انتخاب روش های مدیریت سود
    حسابداری مدیریت , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1399
    تحقیق حاضر به بررسی چگونگی تاثیر دو ویژگی روانشناختی، خودفریبی و شک وتردید حرفه ای بر ارزیابی اخلاقی افراد در مورد روش های مختلف مدیریت سود پرداخته است. این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی، پیمایشی می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و جامعه آماری پژوهش، کلیه مسئولین أکثر
    تحقیق حاضر به بررسی چگونگی تاثیر دو ویژگی روانشناختی، خودفریبی و شک وتردید حرفه ای بر ارزیابی اخلاقی افراد در مورد روش های مختلف مدیریت سود پرداخته است. این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی، پیمایشی می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و جامعه آماری پژوهش، کلیه مسئولین مالی و حسابرسان داخلی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی گلستان و زمان تحقیق بصورت مقطعی در سال 1397 انجام گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین خودفریبی و ادراک اخلاقی روش های مدیریت سود رابطه منفی و معناداری وجود دارد و افرادی که توانایی بالاتری در خودفریبی و توجیه رفتار دارند، روش های مدیریت سود را کمتر غیراخلاقی می دانند. همچنین ارتباط مثبت و معناداری بین شک وتردید حرفه ای با ادراک اخلاقی روش های مدیریت سود در حسابداری یافت شد. یعنی با افزایش میزان شک وتردید حرفه ای، ادراک افراد از روش های مدیریت سود غیراخلاقی تر می شود. نتایج تحلیل واریانس نشان می دهد، اختلاف معناداری بین دیدگاه زنان و مردان در خصوص ادراک اخلاقی روش های مدیریت سود وجود دارد. مردان میانگین بالاتری نسبت به زن ها ثبت کرده اند. این نتیجه نشان می دهد مردها بیشتر از زنان روش های مدیریت سود را غیراخلاقی تر می دانند. تفاصيل المقالة