فهرس المقالات مهدی ناظمی اردکانی


  • المقاله

    1 - بررسی تاثیر روش‌های ارتباطی و تخصص حرفه‌‌ای حسابرس بر پاسخ صاحبکار به سوالات حسابرسی
    مطالعات اخلاق و رفتار در حسابداری و حسابرسی , العدد 1 , السنة 3 , بهار 1402
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش‌های ارتباطی و تخصص حرفه‌‌ای حسابرس با پاسخ صاحبکار، به سوالات حسابرسی است.روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه حسابداران رسمی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران تا پایان 6 ماهه اول سال 1399 که فعال و مشغول به کار می‌باشند، است. طبق آمار به دس أکثر
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش‌های ارتباطی و تخصص حرفه‌‌ای حسابرس با پاسخ صاحبکار، به سوالات حسابرسی است.روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه حسابداران رسمی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران تا پایان 6 ماهه اول سال 1399 که فعال و مشغول به کار می‌باشند، است. طبق آمار به دست آمده تعداد کل آنها به ترتیب 550 و 1057 نفر می‌باشد. حجم نمونه، از طریق جدول مورگان، تعداد 225 و 285 نفر با روش تصادفی ساده تعیین شد، که تنها 205 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی از نوع کاربردی و همبستگی است. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد. همچنین آزمون فرضیه‌ها با استفاده از نرم‌افزار Spss24 انجام گردید.یافته‌‌ها: نتایج نشان داد که بین شیوه ارسال سوالات حسابرسی و میزان جانبداری پاسخ صاحبکار به سوالات حسابرس، رابطه معنی‌داری وجود دارد و جهت آن نیز معکوس است. همچنین بین میزان تخصصی بودن سوالات حسابرسی و میزان جانبداری پاسخ صاحبکار، رابطه معنی‌داری وجود دارد و جهت آن نیز معکوس است.نتیجه‌گیری: از آنجایی که حسابرسی در ارتباط با انسان‌‌ها بوده و نیازمند یک ارتباط اجتماعی مناسب است، حسابرسان باید علاوه‌بر مهارت‌های تخصصی، مهارت‌های ارتباطی خود را هم تقویت نمایند که باعث پیشرفت و افزایش کیفیت کاری می‌‌گردد. بهتر است حسابرسان بیشتر روش‌های ارتباطی‌ را برگزینند که باعث حضور اجتماعی بیشتر حسابرس و به‌تبع آن جانبداری کمتر پاسخ صاحبکار گردد. تفاصيل المقالة