فهرس المقالات زهره ترابی


  • المقاله

    1 - بهبود سیرکولاسیون بناهای فرهنگی با فرم یابی مدل استریوتومیک و معیارهای پیش بینی کننده ی نحوفضا(نمونه موردی: پردیس سینما ملت)
    هویت شهر , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 1402
    طراحی پلانهای طبقات و سیستمهای گردشی برای جهتیابی کارآمد، بهعنوان یکی از مسائل مهم طراحی مورد توجه معماران است. در این مطالعه، از روش الگوی حرکت دایرهای مبنی بر سهولت مسیریابی با روش تکنیک نحو فضا، جهت تعیین الزامات طراحی و فرمیابی مدل استریوتومیک استفاده شده است. این پ أکثر
    طراحی پلانهای طبقات و سیستمهای گردشی برای جهتیابی کارآمد، بهعنوان یکی از مسائل مهم طراحی مورد توجه معماران است. در این مطالعه، از روش الگوی حرکت دایرهای مبنی بر سهولت مسیریابی با روش تکنیک نحو فضا، جهت تعیین الزامات طراحی و فرمیابی مدل استریوتومیک استفاده شده است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و ماهیت با روش تحلیلی و میدانی به شیوه آمیخته طبقهبندی شده است. درگردآوری دادههای پژوهشی از مطالعات کتابخانهای و نرمافزارهای شبیهسازی به کار گرفته شده است. برای تحلیل آزمونهای نقشه محوری، گراف نمایانی نحو فضا، شاخصهای اتصال، و همپیوندی و برای فرمیابی مدل، از نرمافزار راینو استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که طرح حرکت شعاعی با ویژگی شاخص فضای میانی مرکزی با بیشترین مقدار در هر دو آزمون باعث سهولت مسیریابی براساس تحلیلهای نحو فضا است. بنابراین فضای میانی مرکزی بهعنوان پارامتر اصلی طراحی در ارائه مدل استریوتومیک مورد توجه قرار گرفته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مقایسه باز‌تعریف و باز به‌کارگیرى سنت در معمارى معاصر ایران و اروپا ‌(مطالعه موردى: برخى آثار لوکوربوزیه و سید هادى میرمیران)
    هویت شهر , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1393
    در مباحث نظری معماری و شهرسازی ایران به جهت اهمیت، مفاهیم سنت و هویت بسیار بحث و جدل شده است. در این مقاله روش و رویکرد میرمیران در بازبه‌کارگیری سنت با بنیان‌گذار عملی نهضت مدرن یعنی لوکوربوزیه مقایسه خواهد شد. نوع رویکرد آنان در بازتعریف و باز‌به‌کارگیری از سنت‌هاى مع أکثر
    در مباحث نظری معماری و شهرسازی ایران به جهت اهمیت، مفاهیم سنت و هویت بسیار بحث و جدل شده است. در این مقاله روش و رویکرد میرمیران در بازبه‌کارگیری سنت با بنیان‌گذار عملی نهضت مدرن یعنی لوکوربوزیه مقایسه خواهد شد. نوع رویکرد آنان در بازتعریف و باز‌به‌کارگیری از سنت‌هاى معمارى فرهنگ و بومی‌شان متفاوت است، همان‌گونه که در مقاله اشاره خواهد شد، لوکوربوزیه مانند جهان‌بینى مادى غربى به دنبال بازتعریف مظاهر ملموس و مادى سنت‌هاى کلاسیک معمارى غرب مانند ابعاد، اندازه و تناسبات و بازتعریف روابط مابین عناصر موجود در بنا مانند راه پله و سازه در قالب تفکر مدرن است؛ حال آن‌که میرمیران در فضای معنوى‌تر و مفهومى‌تر به دنبال ارائه باز‌ تبیینى انتزاعى‌تر و غیر مادى‌ترى از سنن و عناصر تاریخى معمارى ایران مى‌باشد، به دنبال باز آفرینى مفاهیمى مانند تضاد درون و بیرون، نور، شفافیت و سبکى در شکل معاصر آن در معمارى ایران است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - Comparison of Design Process in Student and Instructor
    International Journal of Architecture and Urban Development , العدد 5 , السنة 5 , پاییز 2015
    In this paper the designing products of B.A. Sophomore students of architecture in TehranUniversity who were divided into two kinds of learning namely technical and skill-based learning. In technical learningthe subjective steps of creativity process i.e. "insight", "pr أکثر
    In this paper the designing products of B.A. Sophomore students of architecture in TehranUniversity who were divided into two kinds of learning namely technical and skill-based learning. In technical learningthe subjective steps of creativity process i.e. "insight", "preparation", "incubation", "intuition", and "verification"were discussed and it was suggested that these steps cannot be taught but in skill-based learning the objective stepsof creativity process i.e. "combination", "mutation", "analogy", "first principle" and "emergence" in a form of aninstructional and designing practice were studied. In skill-based learning, three kinds of learning namely "passive","active" and "reflective are utilized. Passive learning is used by the student to discover the knowledge and skill of theinstructor. The active learning which is based on the idea is utilized for helping the novice learners. The result of thecase study indicated that the perception through creativity in the designing process is like building a bridge on theknowledge gap between teacher and student through studying the samples of architecture as an active learning andstudent's implicit knowledge as a reflective learning. In this paper the emphasis is on the values of education and thevery important point about learning designing is the access to the creativity as a product of an educational process. Tothis end the instructors' concern on the quality of improving the novice learners' designing ability and considering thesuggested model in order to evaluate the designing improvement is quite necessary and indispensible. تفاصيل المقالة