فهرس المقالات حسن خجسته باقرزاده


  • المقاله

    1 - مطالعه الگوی پیشنهادی تولید تبلیغات تجاری در رادیو
    مطالعات رسانه ای , العدد 5 , السنة 16 , زمستان 1400
    تبلیغات تجاری از رایج‌ترین پیام‌های رسانه‌های جمعی می‌باشد؛ چنان که واکنش‌های بسیاری را در انتقاد یا دفاع از خود برانگیخته است. اهمیت رسانه رادیو و تبلیغات تجاری و فقدان راهکاری برای چگونگی تعامل این دو، نیاز به الگویی برای این امر را نمایان می‌کند. پژوهش حاضر با هدف ار أکثر
    تبلیغات تجاری از رایج‌ترین پیام‌های رسانه‌های جمعی می‌باشد؛ چنان که واکنش‌های بسیاری را در انتقاد یا دفاع از خود برانگیخته است. اهمیت رسانه رادیو و تبلیغات تجاری و فقدان راهکاری برای چگونگی تعامل این دو، نیاز به الگویی برای این امر را نمایان می‌کند. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی مطلوب برای تولید تبلیغات تجاری در رادیو، از روش نظریه داده بنیاد بهره برده است. جامعه آماری خبرگان حوزه پژوهش هستند که جمعی از آن‌ها به شیوه نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب و به وسیله مصاحبه نیمه‌ساختاریافته در پژوهش مشارکت کردند. داده‌هایی که از این راه به دست آمدند، بنا بر رویکرد اشتروس و کوربین طی سه مرحله کدگذاری، تجزیه و تحلیل شدند. مدل پارادایمی موجود در این رویکرد شامل مقوله محوری، شرایط علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها می‌باشد. یافته‌های پژوهش، تولید تبلیغات تجاری رادیویی را به عنوان مقوله محوری نشان دادند و در ادامه شرایط علی در 6 محور، شرایط زمینه‌ای در 3 محور، شرایط مداخله‌گر در 3 محور، راهبردها در 5 محور و پیامدها نیز در 4 محور مقوله‌بندی شدند. این یافته‌ها بیانگر آن است که در تبلیغات تجاری رادیو بهره‌گیری از گویندگان مطرح، تصویرسازی در ذهن افراد، برندسازی رادیویی، توجه به نوبت و زمان پخش و نوع شبکه و کانال از اولویت بیشتری برخوردار هستند. تفاصيل المقالة