فهرس المقالات Bijan alizadeh


  • المقاله

    1 - Presenting the Agricultural Marketing Model with an Emphasis on the Development and Marketing of Medicinal Plants in Iran
    International Journal of Finance, Accounting and Economics Studies , العدد 2 , السنة 4 , تابستان 2023
    Background: Marketing plays a pivotal role in both the global and local economies. Particularly in the agricultural sector, especially the traditional type, which often remains distant from sales markets, the need for a well-developed marketing system to serve the farmi أکثر
    Background: Marketing plays a pivotal role in both the global and local economies. Particularly in the agricultural sector, especially the traditional type, which often remains distant from sales markets, the need for a well-developed marketing system to serve the farming community is crucial. This research aims to uncover the cognitive patterns of elites, experts, professors, and senior managers in Iran's market development from an agricultural perspective.Method: The research follows a mixed-method exploratory interpretive approach, utilizing the grounded theory technique. It consists of two parts: a qualitative section and a quantitative survey.Findings and Results: The research outcomes are presented in two main sections. The qualitative part's results were derived from three stages of coding, yielding over 108 meaningful propositions, 211 corresponding concepts, 23 sub-categories, 9 main categories, and a core category. The main categories obtained include skill development, market understanding, managers' commitment and orientation to marketing, trade liberalization, synergy in marketing, market orientation, sustainable agricultural development, globalization of markets, and agricultural promotion. Further abstraction of these categories in the selective coding phase led to the identification of a core category termed "Leading Iran's Agricultural Marketing Development." تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارائه الگوی توسعه بازاریابی محصولات کشاورزی درایران با محوریت گیاهان دارویی با استفاده از روش داده بنیاد و اعتباریابی مدل
    اقتصاد محاسباتی , العدد 1 , السنة 2 , تابستان 1402
    بازاریابی در اقتصاد امروز دنیا از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است و تحقیقات و بررسی‌های مختلفی در حوزه بازاریابی به ویژه بازاریابی محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی در حال انجام است. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته و تفسیری اکتشافی و با استفاده از تکنیک گراندد تئوری صورت أکثر
    بازاریابی در اقتصاد امروز دنیا از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است و تحقیقات و بررسی‌های مختلفی در حوزه بازاریابی به ویژه بازاریابی محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی در حال انجام است. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته و تفسیری اکتشافی و با استفاده از تکنیک گراندد تئوری صورت پذیرفته است.در بخش کیفی جامعه آماری شامل نخبگان، اساتید و مدیران ارشد حوزه کشاوررزی و وزارت صمت و اتاق بازرگانی و بازاریابی گیاهان دارویی هستند که به روش نمونه گیری هدفمند از ۱۵ نفر مصاحبه عمیق انجام شد و فرایند تئوری سازی با پانزده مصاحبه به اشباع نظری رسید. تحلیل داده ها با استفاده از کد گذاری به روش استراوس و کوربین انجام شده و در یخش کمی 9 متغیر به دست آمده از الگوی کیفی به عنوان فرضیه و استنباط در نظر گرفته شده و با ضریب همبستی پیرسون آزمون شدند و سپس شاخص سازی در یک مدل معادله ساختاری با نرم افزار Amos انجام گردید. نتایج پژوهش در دو بخش کمی وکیفی ارایه شده و نتایج بخش کیفی بر اساس سه مرحله کد گذاری با بیش از ۱۰۸ گزاره معنی دار، ۲۱۱ مفاهیم متناظر و ۲۳ مقولة فرعی و ۹ مقوله اصلی و یک مقوله هسته به دست آمد. و نتایج کمی نیز با آزمونهای ساختاری تایید گردید. درنهایت پیشنهاد می گردد، تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد باید در همه حوزه‌های بازاریابی کشاورزی و گیاهان دارویی توسط متخصصین امر و مدیران ارشد صورت بگیرد. تفاصيل المقالة