فهرس المقالات نبی اله منصوری


  • المقاله

    1 - اولویت‌بندی معیارهای ارزیابی عملکرد مدیریت ایمنی بیمار در مراکز درمانی
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 37 , السنة 11 , پاییز 1399
    مقدمه: خدمات غیرایمن در عرصه سلامت هم چنان یک معضل جهانی گسترده به شمار می آید. گرچه در دهه گذشته پیشرفت قابل ‌ملاحظه‌ای رخ داده است اما هنوز کاستی های متعددی وجود دارد و میزان آسیب های تحمیل‌شده به بیماران به طور غیرقابل قبولی بالاست. ازآنجاکه ارزیابی مراکز درمانی منجر أکثر
    مقدمه: خدمات غیرایمن در عرصه سلامت هم چنان یک معضل جهانی گسترده به شمار می آید. گرچه در دهه گذشته پیشرفت قابل ‌ملاحظه‌ای رخ داده است اما هنوز کاستی های متعددی وجود دارد و میزان آسیب های تحمیل‌شده به بیماران به طور غیرقابل قبولی بالاست. ازآنجاکه ارزیابی مراکز درمانی منجربه بهبود عملکرد، افزایش سلامت، کاهش حوادث و در نهایت افزایش رضایت بیماران، به عنوان یکی از مهم ترین ذینفعان این مراکز می گردد، وجود معیارهای ارزیابی ضروری است و مطالعه ای یافت نگردید که به معرفی و اولویت بندی این معیارها بپردازد. روش پژوهش: با بررسی مهم ترین روش های ارزیابی مراکز درمانی، معیارهای مرتبط با ایمنی بیمار،جمع آوری گردیده و میزان اهمیت آنان با استفاده از نظر خبرگان و از طریق روش آنتروپی تعیین می گردد. یافته‌ها: یافته های این پژوهش منجربه استخراج معیارهای مدیریت ایمنی بیمارگردید که به معیار بهداشت و کنترل عفونت در تمامی روش های ارزیابی بررسی شده، اشاره شده است .در نهایت موارد مذکور در 19 معیار گروه بندی و اولویت بندی گردید که معیارهای امکانات درمانی و پایش بیمار و مدیریت ایمنی بیمار به ترتیب با کسب اوزان 0/0987 و 0/0855 بیشترین جایگاه اهمیت را از منظر خبرگان پژوهش به دست آوردند. نتیجه‌گیری: در روش های ارزیابی و مطالعات بررسی شده، معیارهای متفاوتی در زمینه مدیریت ایمنی بیمار ارائه شده است که جمع آوری و بررسی آنان، بستری مناسب جهت ایجاد روش ارزیابی جامعی را فراهم می آورد. بنابراین از نتایج این تحقیق می‌توان در جهت خودارزیابی، مقایسه مراکز مختلف و در نتیجه بهبود عملکرد استفاده نمود. تفاصيل المقالة