مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد22,السنة
7
,
زمستان
1395
مقدمه: در سالهای اخیر، سازمانها به دلیل افزایش رقابت در محیط کسب و کار، بکارگیری اطلاعات و دانش را در سرلوحه امور خود قرار دادهاند تا از این طریق بتوانند به مزیت رقابتی دست یابند و در دنیای تجاری و رقابتی حضور مستمر و پایداری داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثی أکثر
مقدمه: در سالهای اخیر، سازمانها به دلیل افزایش رقابت در محیط کسب و کار، بکارگیری اطلاعات و دانش را در سرلوحه امور خود قرار دادهاند تا از این طریق بتوانند به مزیت رقابتی دست یابند و در دنیای تجاری و رقابتی حضور مستمر و پایداری داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفههای مدیریت دانش بر میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفت. روش پژوهش: این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی از دی تا بهمن 1394 انجام شد. نمونهگیری به صورت خوشهای انجام گرفت و در هر رسته شغلی نمونهها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. روایی و پایایی پرسشنامه مذکور تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در پژوهش حاضر600 نفر مورد بررسی قرار گرفتند که 46.8 درصد را مردان و 53.2 درصد دیگر را زنان تشکیل میدادند. نمره کلی مدیریت دانش و میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان به ترتیب0.67±3.23و 0.86±3.24بود. همبستگی مستقیم متوسط بین مؤلفههای مدیریت دانش و میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات وجود دارد (p-value≤0.001,r=0.407). نتیجهگیری: مؤلفههای مدیریت دانش بر میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات تأثیر مستقیمیدارد. لذا ضروری است تا مدیران سازمانهای درمانی جهت موفق بودن در رسالت سازمانی خود، به ارتقاء دانش کارکنان، استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات و ایجاد یک فرهنگ آکنده از اعتماد در میان کارکنان توجه نمایند. زمینه و هدف: در سالهای اخیر، سازمان ها به دلیل افزایش رقابت در محیط کسب و کار، بکارگیری اطلاعات و دانش را در سرلوحه امور خود قرار داده اند تا از این طریق بتوانند به مزیت رقابتی دست یابند و در دنیای تجاری و رقابتی حضور مستمر و پایداری داشته باشند.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفه های مدیریت دانش بر میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی از دی تا بهمن 1394 انجام شد.نمونه گیری به صورت خوشه ای انجام گرفت و در هر رسته شغلی نمونه ها به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود. روایی و پایایی پرسشنامه مذکور تأیید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در پژوهش حاضر600 نفر مورد بررسی قرار گرفتند که 46.8 درصد را مردان و 53.2 درصد دیگر را زنان تشکیل می دادند.نمره کلی مدیریت دانش و میزان اعتماد به فناوری اطلاعات در بین کارکنان به ترتیب0.67±3.23و 0.86±3.24بود.همبستگی مستقیم متوسط بین مؤلفه های مدیریت دانش و میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات وجود دارد(p-value≤0.001,r=0.407).نتیجه گیری: مؤلفه های مدیریت دانش بر میزان اعتماد کارکنان به فناوری اطلاعات تأثیر مستقیمی دارد.لذا ضروری است تا مدیران سازمان های درمانی جهت موفق بودن در رسالت سازمانی خود، به ارتقاء دانش کارکنان، استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات و ایجاد یک فرهنگ آکنده از اعتماد در میان کارکنان توجه نمایند.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی
,
العدد2,السنة
10
,
تابستان
1398
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین شایستگیهای رهبری اخلاقی پایدار و پیامدهای توسعه پایدار با نقش واسطهای کارکردهای رهبری اخلاقی پایدار بود. روش پژوهش آن توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل رؤسای دانشکدههای دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز و آزمودنی& أکثر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین شایستگیهای رهبری اخلاقی پایدار و پیامدهای توسعه پایدار با نقش واسطهای کارکردهای رهبری اخلاقی پایدار بود. روش پژوهش آن توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل رؤسای دانشکدههای دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز و آزمودنیهای پژوهش اعضای هیأت علمی این دانشکدهها بودند. 334 نفر از اعضای هیأت علمی با روش نمونهگیری طبقهای ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس محققساخته شایستگی رهبری اخلاقی پایدار مدیران استفاده شد. روایی این ابزار با روشهای تحلیلگویه و تحلیلعامل و پایایی آن با ضریبآلفایکرونباخ تأیید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با ضریب همبستگی و مدل معادله ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS 23 و Amos 23 انجام شد. نتایج نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بود. شایستگیهای رهبری اخلاقی پایدار پیشبینی کننده کارکردها بود، اما به طور مستقیم پیامدها را پیشبینی نکرد؛ کارکردهای رهبری اخلاقی پایدار در این رابطه نقش واسطهگری معنیداری را ایفا کرد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications