مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد25,السنة
8
,
پاییز
1396
مقدمه: در میان حوزههای مختلف گردشگری، گردشگری سلامت بخاطر افزایش هزینههای خدمات درمانی، پوشش محدود بیمههای درمانی، وجود گزینههای جایگزین متعدد با کیفیت بالا و هزینه مناسب برای بیماران اهمیت روزافزونی یافته است لذا هدف این تحقیق بررسی تاثیر رضایت از مقصد بر تبلیغات د أکثر
مقدمه: در میان حوزههای مختلف گردشگری، گردشگری سلامت بخاطر افزایش هزینههای خدمات درمانی، پوشش محدود بیمههای درمانی، وجود گزینههای جایگزین متعدد با کیفیت بالا و هزینه مناسب برای بیماران اهمیت روزافزونی یافته است لذا هدف این تحقیق بررسی تاثیر رضایت از مقصد بر تبلیغات دهان به دهان گردشگران خارجی سلامت در شهر تهران است. روش پژوهش: بدین منظور بر اساس دو مدل کیتاپسی و همکاران و ارسلی و برادرانی به جمعآوری نظرات گردشگران خارجی سلامت در بیمارستانهای شهر تهران که از کشورهایی از قبیل آمریکا، آذربایجان، عراق، سوریه، افغانستان و سایر کشورهای آسیایی و اروپایی بوده، پرداخته که در کل 391 پرسش نامه برای تحلیل جمعآوری شد. برای سنجش روایی از تحلیل عاملی تاییدی و AVE و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که نتایج نشان از تایید دارد. یافتهها: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که برای گردشگران خارجی سلامت دو عامل پاسخگویی (0/19) و اعتماد (0/30) از بین عوامل محیط داخلی و جذابیتهای گردشگری (0/23) و عامل غذا و رستوران (0/16) از بین عوامل محیط خارجی بر رضایت از مقصد آنان تاثیر بسیار بالایی دارد. نتیجهگیری: مدیریت بیمارستانها برای جذب بیشتر گردشگران خارجی در حوزه سلامت باید هم بر عوامل محیط داخلی و هم بر عوامل محیط خارجی که سبب رضایت آنان از مقصد گردشگری سلامت میشود تاکید ویژه داشته تا از این طریق هر یک از گردشگران خارجی سلامت به عنوان یک تبلیغکنندهی دهان به دهان ویژهای برای بیمارستانهای ارائهدهنده گردشگری سلامت شوند.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد35,السنة
11
,
بهار
1399
مقدمه: یکی از مهمترین جنبههای نگهداری و وفاداری مشتریان، ایجاد اعتماد به برند سازمان در آنهاست. همچنین اصالت برند نیز یکی از مباحث مطرح درباره برند میباشد که سازمانها در دهههای گذشته کمتر به آن توجه نشان دادهاند. از اینرو هدف این تحقیق شناخت عوامل مؤثر بر این انت أکثر
مقدمه: یکی از مهمترین جنبههای نگهداری و وفاداری مشتریان، ایجاد اعتماد به برند سازمان در آنهاست. همچنین اصالت برند نیز یکی از مباحث مطرح درباره برند میباشد که سازمانها در دهههای گذشته کمتر به آن توجه نشان دادهاند. از اینرو هدف این تحقیق شناخت عوامل مؤثر بر این انتخاب یک برند بیمارستانی از منظر مدیریت برند میباشد.
روش پژوهش: جامعه آماری این تحقیق کلیه مراجعین بیمارستان چمران قزوین است. از اینرو با کمک فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک، از 385 نفر داده از طریق پرسشنامه جمع آوری شد و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزار AMOS تجزیهوتحلیل صورت گرفت. جهت تعیین روایی و پایایی پرسشنامه در این تحقیق از روش اعتبار سازه (تحلیل عاملی تاییدی) و پایایی همسانی درونی (الفای کرونباخ) استفاده گردید و که نتایج نشان از اعتبار و پایایی مناسب دارد.
یافتهها: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان میدهد که سازگاری (0/58)، مشتریمداری (0/79)، تجانس (0/62) تاثیر معنیداری بر اعتماد دارند و همچنین اعتماد تاثیر معنیداری بر ارزش ویژه برند (0/91) و تمایل به انتخاب برند (0/96) دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این تحقیق می توان بیان داشت که از منظر مدیریت برند از عوامل تاثیرگذار بر تمایل به انتخاب یک برند بیمارستانی سازگاری، مشتری مداری، تجانس و اعتماد میباشد. بیمارستانها میتوانند با ارائه خدمات باکیفیت، متمایز و فراتر از انتظار بیماران، ضمن توجه بسیار به اصول بازاریابی در زمینه مورد خدمت خود لازم است به طور همزمان به اصالت برند، اعتماد و ارزش ویژه برند به طور همزمان توجه کنند.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد32,السنة
10
,
تابستان
1398
مقدمه: ایران باوجود برخورداری از توانمندیهایی در زمینه دارو، سهم کمیاز بازارهای بینالمللی را در اختیار دارد و با توجه به اهمیت صادرات در اقتصاد یک کشور، هدف از این مطالعه بررسی عوامل تاثیرگذار بر تداوم ارتباط صادراتی شرکتهای ایرانی صادرکننده دارو از قبیل جهتگیری اس أکثر
مقدمه: ایران باوجود برخورداری از توانمندیهایی در زمینه دارو، سهم کمیاز بازارهای بینالمللی را در اختیار دارد و با توجه به اهمیت صادرات در اقتصاد یک کشور، هدف از این مطالعه بررسی عوامل تاثیرگذار بر تداوم ارتباط صادراتی شرکتهای ایرانی صادرکننده دارو از قبیل جهتگیری استراتژیک، علمکرد صادراتی، رضایت از صادرات و کیفیت رابطه صادرات میباشد.
روش پژوهش: بدین منظور بر اساس سه مدل اسکالراد 2015؛ لیو و فو 2011 و تئدوسو و همکاران 2012 به جمعآوری نظرات مدیران و کارشناسان بخش بازرگانی و صادرات شرکتهایی دارویی پرداخته که در کل 202 پرسش نامه برای تحلیل جمعآوری شد. برای سنجش روایی از تحلیل عاملی تاییدی و AVE و برای پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج نشان از تایید دارد.
یافتهها: یافتههای این مطالعه با مدلیابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس نشان از تاثیر کیفیت رابطه بر عملکرد مالی (0/166) دارد. در این میان بالاترین تاثیر را رضایت صادر کننده بر انتظار از تداوم ارتباط واردات و صادرات با مقدار 0/174 و در حالی که کمترین تاثیر نیز جهتگیری استراتژیک بر عملکرد مالی صادرات با 0/085 دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد در شرکتهای ایرانی صادرکننده دارو ، جهتگیری استراتژیک از طریق عملکرد صادراتی( مالی استراتژیکی) و رضایت از صادرات بر انتظار از تداوم ارتباط تاثیر دارد. این نتایج میتواند در توسعه صادرات دارو به مدیران این صنعت کمک شایان توجهی نمایید.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications