اضطراب نگارش در میان فراگیران ایرانی زبان انگلیسی و ارتباط آن با تحمل ابهام: بررسی جنسیتی
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
ایرج زارعی خاتونی
1
(کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایران)
شیما قبادی
2
(دکترای آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد شهرضا، شهرضا، ایران)
Keywords: تحمل ابهام, اضطراب نگارش, اضطراب زبان,
Abstract :
هدف از انجام این تحقیق بررسی بررسی رابطه ی بین تحمل ابهام و میزان اضطراب نگارش در بین زبان آموزان ایرانی سطح متوسط می باشد. این تحقیق متغییر جنسیت را در بررسی این رابطه در نظر گرفته است. به منظور دستیابی به اهداف این تحقیق، نفر زبان آموز از آموزشگاه های واقع در کرج به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت ارزیابی سطح زبان دوم و همچنین همگن سازی آنها، از آزمون استاندار تعیین سطح آکسفورد نسخه اول استفاده شد. بدین ترتیب، 60 زبان آموز( 23 مرد و 37 خانم) به عنوان شرکت کنندگان اصلی این تحقیق انتخاب شدند. در مرحله ی بعدی، شرکت کنندگان پرسش نامه های تحمل ابهام (الای،1995) و اضطراب نگارش در زبان دوم (چن، 2004) را کامل کردند. نمرات شرکت کنندگان به منظور تحلیل و ارزیابی جمع آوری شد. طی تکمیل مراحل این تحقیق و تحلیل داده ها، نتایج حاکی از آن بود که : 1) ارتباط منفی معنی داری بین سطح تحمل ابهام و اضطراب نگارش وجود دارد. به این معنی که هر چه سطح تحمل ابهام بالاتر باشد، اضطراب نگارش کمتر است. 2) در مورد اضطراب نگارش در زبان دوم بین مردها و خانم ها تفاوت قابل توجهی و معناداری وجود دارد. به این گونه که خانم ها اضطراب نگارش بیشتری نسبت به آقایان دارند. 3) در سطح تحمل ابهام هیچ تفاوت معناداری بین خانم ها و آقایان دیده نشد