How the role of cultural intelligence in the occurrence of social indifference
Subject Areas : Journal of Iranian Social Development Studies
1 - Assistant Professor, Department of Educational Management, Roudhen Braanch, Islamic Azad University, Roudhen, Iran
Keywords: cultural intelligence, social indifference, Students of Islamic Azad University,
Abstract :
Social indifference is a moral concept and a sociological phenomenon at the same time. Social indifference is known as a kind of social complication; In the opposite way, any social care and altruism in individual and social life is a sign of social dynamism and health. The present study was conducted with the aim of investigating the role of cultural intelligence in the social indifference of master's and doctoral students of Islamic Azad University, Tehran branch. The research method in terms of practical purpose and in terms of data collection is descriptive of the correlation type. The statistical population of this study consists of all male and female students studying in master's and doctoral degrees in the faculties of management, social sciences, media and political sciences of Islamic Azad University, central Tehran branch, in the academic year of 2001-2012, in the number of 1375 people. For this purpose, 300 of these students were selected using Cochran's formula and available sampling method (online method) and answered the researcher-made questionnaire of social indifference and cultural intelligence questionnaire (CQS) (2015). After collecting the questionnaires electronically, the collected data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and multivariate regression analysis simultaneously. The results showed that there is a negative and significant correlation between cultural intelligence and social indifference. The results of multiple regression analysis revealed that 69% of social indifference is explained by cultural intelligence. Therefore, it can be concluded that cultural intelligence can predict indifference in students.
• اسلامی، جعفر و همکاران (1400). بررسی رابطه هوش فرهنگی و انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال ۱۳۹۶، دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 14(4)، 188-180.
• بشارتی¬فرد، اشرف و بیرانوند، حمید (1398). بررسی بی¬تفاوتی اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه بابل. دومین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، اجتماعی و سبک زندگی.
• جمشیدزاده، احسان، کفاشی، مجید و میرزایی، خلیل (1400). مطالعه جامعه شناختی نقش شبکههای اجتماعی بر بیتفاوتی اجتماعی مطالعه موردی، (شهروندان منطقه 1و 2 شهر تهران در سال 1398)، نشریه مطالعات جامعه شناختی شهری، 11(39)، 123-89.
• حسنی، رفیق و خضری، محسن (1397). مدل¬یابی معادلات ساختاري ارتباط بین هوش فرهنگي مديران مدارس و فرهنگ مدرسه، دو فصلنامه مدیریت مدرسه، 6(1)، 18-1.
• حسین¬پناه، زهرا و کاظمیان مقدم، کبری (1400). رابطه علّی هوش فرهنگی و سرزندگی تحصیلی با یادگیری خود راهبر از طریق میانجیگری اهمال کاری تحصیلی، مجله علمی و پژوهشی دستاوردهای روانشناختی، 28(1)، 196-177.
• رونقی، مرضیه، هاشمیان، سیدعلی و حقیقتیان، منصوره (1398). تبیین روانشناختی و جامعه شناختی احساس اثربخشی بر بیتفاوتی اجتماعی دانشجو- معلمان، مطالعه موردی در بین دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان اصفهان، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(4-1)، 241-233.
• زارعی¬وند، لیلاو همکاران (1399). بیتفاوتی اجتماعی دانشجویان و عوامل اجتماعی مرتبط با آن مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری، مسائل اجتماعی ایران، 11(2)، 152-125.
• صفاریان، محسن؛ ادهمی، عبدالرضا و مرادی، علی (1398). شناخت رابطه بین سلامت و نشاط اجتماعی با بیتفاوتی اجتماعی جوانان، مورد مطالعه شهر کرمانشاه. فصلنامه مطالعات جامعه شناسی شهری، 9(31)، 208-175.
• صفاریان، محسن؛ ادهمی، عبدالرضا و مرادی، علی (1399). شناخت رابطۀ بین فردگرایی و محرومیت نسبی با بیتفاوتی اجتماعی (مورد مطالعه: جوانان شهر کرمانشاه)، فصلنامه مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 21(49)، 287-255.
• محسنی تبریزی، علیرضا و صداقتی¬فرد، مجتبی (1390). پژوهشی دربارۀ بی تفاوتی اجتماعی در ایران (مورد پژوهش: شهروندان تهرانی)، مجله جامعه شناسی کاربردی، 22(3)، 22-1.
• ملائی، رباب؛ میرکمالی، محمد و پورکریمی، جواد (1393). بررسی رابطه هوش فرهنگی و عملکرد مدیران مدارس (مورد مطالعه: مدارس متوسطه دولتی دخترانه شهر تهران). فصلنامه نوآوری¬های مدیریت آموزشی، 9(4)، 123-109.
• میرفردی، اصغر و همکاران (1394). بررسی تأثیر فرهنگ شهروندی بر میزان گرایش به قانونگریزی(مورد مطالعه شهر یاسوج)، پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 4(2)، 20-1.
• نبوی، عبدالحسین؛ نواح، عبدالرضا و امیرشیرزاد، نرگس (1392). بررسی عوامل مؤثر بر بیتفاوتی اجتماعی (مورد مطالعه: شهروندان 18 سال به بالای شهر دزفول). مجله علمی و پژوهشی جامعه شناسی ایران، 15(3)، 161-132.
• Castañeda, D. R., Huang, A., & Avalos, A. R. (2018). Willingness to Learn: Cultural Intelligence Effect on Perspective Taking and Multicultural Creativity. International Business Research, 11(2), 116. • Chiweshe, M. K. (2017). Social networks as anti-revolutionary forces: Facebook and political apathy among youth in urban Harare, Zimbabwe. Africa Development, 42(2), 129-147. • Dickson, S. S., & Husain, M. (2022). Are there distinct dimensions of apathy? The argument for reappraisal. Cortex, 149, 246-256. • Dolce, V., & Ghislieri, C. (2022). Resilience and intercultural interactions of Italian Erasmus students: the relation with Cultural Intelligence. Journal of International Students, 12(3). • Ekwenchi, O. C., & Udenze, S. (2014). Youth and political apathy: Lessons from a social media platform. International Journal of Social Sciences and Humanities Review, 4(4), 1-8. • Lam, R., Cheung, C., & Lugosi, P. (2022). The impacts of cultural intelligence and emotional labor on the job satisfaction of luxury hotel employees. International Journal of Hospitality Management, 100(2), 1-10. • McKay, S., Lannegrand, L., Skues, J., & Wise, L. (2022). International experience and cultural intelligence development: A longitudinal assessment of Australian and French exchange students. International Journal of Intercultural Relations, 91, 56-69. • Ott, D. L., & Michailova, S. (2018). Cultural intelligence: A review and new research avenues. International Journal of Management Reviews, 20(1), 99-119. • Pacheco, D., & Stevens, S. (2018). The Role of Culturally Intelligent Team Leaders on Task Performance. In Proceedings of 16th European Conference on Computer-Supported Cooperative Work-Panels, Posters and Demos. European Society for Socially Embedded Technologies (EUSSET). • Petitet, P., Scholl, J., Attaallah, B., Drew, D., Manohar, S., & Husain, M. (2021). The relationship between apathy and impulsivity in large population samples. Scientific reports, 11(1), 1-11. • Pidduck, R. J., Shaffer, M. A., Zhang, Y., Cheung, S. S., & Yunlu, D. G. (2022). Cultural intelligence: an identity lens on the influence of cross-cultural experience. Journal of International Management, 28(3), 1-10. • Segev, R., Mor, S., Even-Zahav, R., & Neter, E. (2022). Cultural intelligence and social distance among undergraduate students in clinical professions. Group Processes & Intergroup Relations, 25(2), 399-414. • Shu, F., McAbee, S. T., & Ayman, R. (2017). The HEXACO personality traits, cultural intelligence, and international student adjustment. Personality and Individual Differences, 106(2), 21-25. • Van Dyne, L., Ang, S., & Livermore, D. (2010). Cultural intelligence: A pathway for leading in a rapidly globalizing world. Leading across differences, 1(2), 131-138. • Yacub, R., Herlina, H., & Himawan, I. S. (2022). How Cultural Intelligence Develop Students’ Social Entrepreneurship in Indonesia?. Jurnal Economia, 18(2), 256-273. • Yamamoto, M., Kushin, M. J., & Dalisay, F. (2017). Social media and political disengagement among young adults: A moderated mediation model of cynicism, efficacy, and social media use on apathy. Mass Communication and Society, 20(2), 149-168. • Yu, C., & McClean, H. (2022). International Student Success in the UK: Scaffolding Curriculum Strategies and Cultural Intelligence. In International Environments and Practices of Higher Education (pp. 115-127). Emerald Publishing Limited.