• Home
  • ذوالفقار رشیدی

    List of Articles ذوالفقار رشیدی


  • Article

    1 - رابطه بین سبک های یادگیری با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، روان شناسی و علوم اجتماعی واحد رودهن
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 4 , Year , Winter 2017
    زمینه: هدف هر گونه فعالیت آموزشی ایجاد یادگیری است. یادگیری فعالیتی است که از سوی یادگیرنده ایجاد می شود تا به تغییر در او منتهی شود. هدف: بررسی رابطه سبک های یادگیری با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شده است مقطع کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، روان شناسی و عل More
    زمینه: هدف هر گونه فعالیت آموزشی ایجاد یادگیری است. یادگیری فعالیتی است که از سوی یادگیرنده ایجاد می شود تا به تغییر در او منتهی شود. هدف: بررسی رابطه سبک های یادگیری با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شده است مقطع کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، روان شناسی و علوم اجتماعی واحد رودهن. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری آن کلیه دانشجویان مقطع ارشد گروه علوم تربیتی، روان شناسی و علوم اجتماعی واحد روهن شامل 1200 نفر که در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل می باشند. از این تعداد 291 نفر به روش طبقه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند در بخش آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی ، فراوانی درصدی، میانه، میانگین، مد، انحراف معیار، ضریب کجی و کشیدگی و در بخش آمار استنباطی از طریق آزمون اسمیرنوف –کولموگروف، از آزمون های پارامتریک شامل آزمون رگرسیون خطی چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار SPSS داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: با توجه به داده ها می توان قضاوت کرد که بین سبک های یادگیری با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مقطع ارشد دانشگاه آزاد واحد رودهن رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: نتیجه تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد؛ از دیدگاه دانشجویان با افزایش بکارگیری سبک های یادگیری، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان نیز افزایش می یابد. بعلاوه با افزایش کاربرد سبک یادگیری واگرا، همگرا، جذب کننده و انطباق دهنده خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان نیزافزایش می یابد. Manuscript profile

  • Article

    2 - اعتباریابی الگوی اجرای برنامه‌های فرهنگی در سند چشم‌انداز افق 1404
    INTERCULTURAL STUDIES QUARTERLY , Issue 2 , Year , Autumn 2016
    هدف این مقاله اعتبار یابی الگوی اجرای برنامه‌های فرهنگی سند چشم‌انداز در افق 1404 است. برای ساخت الگو، از سه ساحت عام سیاستگذاری، نهادی و خُرد که هر کدام به ترتیب از 3، 4 و 2 مولفه اصلی تشکیل شده اند استفاده شده است. به منظور کسب اطمینان از درجه تناسب و اعتبار الگوی نظ More
    هدف این مقاله اعتبار یابی الگوی اجرای برنامه‌های فرهنگی سند چشم‌انداز در افق 1404 است. برای ساخت الگو، از سه ساحت عام سیاستگذاری، نهادی و خُرد که هر کدام به ترتیب از 3، 4 و 2 مولفه اصلی تشکیل شده اند استفاده شده است. به منظور کسب اطمینان از درجه تناسب و اعتبار الگوی نظری پیشنهادی با شرایط امروزی از روش دلفی استفاده شد. در این راستا 20 تن از متخصصان و مجریان برنامه های فرهنگی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و نظرات آنها با استفاده از پرسشنامه کتبی محقق ساخته در 2 راند جمع آوری شد. پرسشنامه کتبی در راندهای اول و دوم به ترتیب شامل 95 و 97 پرسش از متخصصان در خصوص میزان تاثیر 9 مولفه اصلی بر اجرای برنامه های فرهنگی است که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوایی و پایایی آن با استفاده از پایایی همسانی درونی به روش ضریب آلفای کرونباخ احراز شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL مورد پردازش و تحلیل قرار گرفتند. طبق نتایج، همبستگی معناداری میان ساحت های سه گانه الگوی پیشنهادی برقرار است که از وجود همسانی درونی قابل قبول الگوی پیشنهادی حکایت می کند. حسب اولویت بندی های مبتنی بر آزمون فریدمن، مشخص شد که ساحت سیاست گذاری به ترتیب اهمیت بیشتری نسبت به ساحت های نهادی و خُرد دارد. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نیز موید اولویت بندی مذکور است. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که الگوی پیشنهادی برای اجرای برنامه های فرهنگی برازش مطلوبی با داده های تجربی دارد و بر این مبنا می توان ادعا کرد که الگوی مذکور از مطلوبیت مناسبی برخوردار است. Manuscript profile

  • Article

    3 - رابطه هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی
    Educational Administration Research , Issue 5 , Year , Winter 2023
    هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی رابطه هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بانک مهر اقتصاد شهر تهران می باشد. روش تحقیق از نظر هدف توصیفی، از نظر گردآوری اطلاعات بصورت پیمایشی و از نطر تجزیه و تحلیل داده ها بصورت همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری ا More
    هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی رابطه هوش هیجانی و فرهنگ سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بانک مهر اقتصاد شهر تهران می باشد. روش تحقیق از نظر هدف توصیفی، از نظر گردآوری اطلاعات بصورت پیمایشی و از نطر تجزیه و تحلیل داده ها بصورت همبستگی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل در بانک مهر اقتصاد در شهر تهران به تعداد 623 نفر می باشد که از طریق نمونه گیری تصادفی و مبتنی بر جدول مورگان، حجم نمونه ای به تعداد 234 انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شیرینگ، فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) و رفتار شهروندی توره (1385) می باشند که روایی محتوایی و صوری توسط متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ0/94 مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه وجود دارد و همچنین از ابعاد هوش هیجانی، بعد خودکنتری و بعد خودآگاهی به ترتیب بیشترین تأثیر را در رفتار شهروندی سازمانی دارند. نتایج همچنین حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه وجود داشته و از ابعاد فرهنگ سازمانی، بعد همسانی بیشترین تأثیر را بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. بر اساس یافته های پژوهش نتیجه گیری می شود که هر چه افراد از هوش هیجانی بیشتری در سازمان برخوردار باشند و فرهنگ سازمان نیز در سطح مطلوبی باشد، بروز رفتارهای شهروندی سازمانی در کارکنان افزایش پیدا می کند. Manuscript profile