Religious Conflicts in Nāßir al-dīn Shāh Era (1848-1896)
Subject Areas : The Journal of Islamic History and CivilisationAkram Karamali 1 , Sahamuddin Khazaei 2 , Mohsen Rahmati 3
1 - PhD Student in Post-Islamic Iranian History, Lorestan University, KhoramAbad, Iran
2 - Assistant Professor of Ancient Iranian History, Lorestan University, KhoramAbad, Iran
3 - Professor of Post-Islamic Iranian History, Lorestan University, , Iran
Keywords: Religious conflicts, Nemati, Heydari, Religious minorities, Babiya,
Abstract :
The society of Nāsir al-dīn Shāh Period experienced the most quarrels, riots and religious conflicts. Some of those religious conflicts were the continuation of previous traditions and some included new and disruptive ideas. In the present article with a descriptive-analytical method, attempt to answer this question that what was the religious structure of the Iranian society during Naser al-din Shah era and why did it lead to conflicts and group protests in the cities of Iran? The findings of the research indicate that the religious conflicts of the that period can be analyzed in three separate ways on the basis of historical and social contexts and processes; The ongoing conflict between the Heidaris and the Nematis in some Iranian cities, which were used by rulers and other power agents to achieve their goals, religious conflicts between Muslims and religious minorities such as Zoroastrian and Jews, who was influenced by the religious atmosphere of the society and the religious prejudices of the Shiites. These types of conflicts remained in the same local area. The government and local rulers took action to end them in order to prevent the continuation of those conflicts, but the third type of religious conflicts of the era had a different nature and it can be referred to as a religious protest that was formed against the official religion of Iran and the government. Although this protest started before the beginning of the Naser al-din shah reign and affected the intellectual and political atmosphere of some cities, it challenged the religious foundations of the society and the legitimacy of the Qajar rule. Therefore, it was suppressed by the persuasion of Shia’a scholars and the actions of the central government.
آبراهامیان، یرواند، ایران بین دو انقلاب، ترجمه کاظم فیروزمند و دیگران، تهران، مرکز، 1386ش.
آفاری، ژانت، انقلاب مشروطه ایران (١٩٠٦-١٩١١م)، ترجمه رضا رضائی، تهران، بیستون، 1379ش.
احسایی، احمد بن زینالدین، شرح الزیاره، کرمان، چاپخانه سعادت، بیتا.
اعتمادالسلطنه، محمدحسن خان، روزنامه خاطرات، بهکوشش ایرج افشار، تهران، امیرکبیر، 1377ش.
همو، مرآتالبلدان، بهکوشش عبدالحسین نوائی و میر هاشم محدث، تهران، انـتشارات دانشگاه تهران، 1368ش.
امانت، عباس، تاریخ مدرن ایران، تهران، نشر نی، 1400ش.
براون، ادوارد، تاریخ ادبیات ایران، ترجمه فتح الله مجتبایی، تهران، مروارید، 1361ش.
پری، جان. آر، «حیدری و نعمتی»، ترجمه محمد جلالی ماخانی، جندیشاپور، سال اول، شماره 4، 1394.
پولاک، یاکوب ادوارد، سفرنامۀ پولاک، ایران و ایرانیان، ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران، خوارزمی، 1361ش.
تشکری بافقی، علیاکبر، کارکرد انجمن تبلیغی کلیسا در عصر قاجار، تاریخ ایران، ش5، 1391ش.
تحویلدار اصفهانی، حسین بن محمد ابراهیم، جغرافیای اصفهان، بهکوشش منوچهر ستوده، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، 1342ش.
حائری، عبدالهادی، تشیع و مشروطیت در ایران، تهران، امیرکبیر، 1364ش.
خداوردی تاجآبادی، محمد، «سیاستهای دولت قاجار در برابر شیخیه کرمان (1212-1250ق /1798-1834م)»، پژوهشهای تاریخی، سال چهارم، شماره 2 (پیاپی 14)، 1391ش.
دوگوبینو، کنت، سه سال در ایران، ترجمه ذبیح الله منصوری، تهران، بیجا، بیتا.
راوندی، مرتضی، تاریخ اجتماعی ایران (فرقههای مذهبی ایران)، تهران، امیرکبیر، 1373ش.
رفیعی، امیرتیمور، جواد عباسی کنگوری و رضا شعبانی صمغآبادی، «تأملی بر سه عامل اصلی شکلگیری بابیه»، جستارهای تاریخی، سال 12، شماره 2 (پیاپی 24)، 1400ش.
سالور(عین السلطنه)، قهرمان میرزا، روزنامه خاطرات عین السلطنه، جلد 8، به کوشش مسعود سالور و ایرج افشار، تهران، نشر اساطیر، 1374ش.
سعیدی سیرجانی، علیاکبر، وقایع اتفاقیه، تهران، نشر آسیم، 1383ش.
شیل، لیدی، خاطرات لیدی شیل، ترجمه حسین ابوترابیان، تهران، نشر نو، 1362ش.
صفایی، ابراهیم، پنجاه نامهی تاریخی، تهران، کتابفروشی سخن، بیتا.
فسایی، حاج میرزا حسن، فارسنامه ناصری، بهکوشش منصور رستگار فسایی، تهران، امیرکبیر، 1367ش.
فشاهی، محمد رضا، تکوین سرمایه داری در ایران، تهران، انتشارات کوتنبرگ، 1361ش.
فصیحی، سیمین و مریم منصوری، «بررسی جرائم مذهبی در عصر ناصری (1264-1313ﻫق)»، تاریخ نو، شماره 10، 1394ش.
فوران، جان، مقاومت شکننده (تاریخ تحولات اجتماعی ایران)، ترجمه احمد تدین، تهران، انتشارات خدمات فرهنگی رسا، 1377ش.
کاتوزیان، همایون، دولت و جامعه در ایران: انقراض قاجار و استقرار پهلوی، ترجمه حسن افشار، تهران، نشر مرکز، 1379ش.
کدیور، پریسا، پرده نشینان عصر ناصری: نگاهی به حیات اجتماعی زنان در عهد قاجار، تهران، گل آذین، 1396ش.
کربن، هانری، مکتب شیخی از حکمت الهی شیعه، ترجمه فریدون بهمنیار، تهران، چاپ تابان، 1347ش.
کرزن، جرج، ایران و قضیه ایران، ترجمه وحید مازندرانی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1349ش.
کرمانی، ناظم الاسلام، تاریخ بیداری ایرانیان، ج1، تهران، امیر کبیر، 1384ش.
کرمانی، حاج محمدکریم خان، موعظه در عقاید شیخیه، کرمان، چاپخانه سعادت، 1288ق.
کسروی، احمد، بهاییگری، بی جا، 1366ش.
کیوان قزوینی، عباسعلی؛ عباسی، محمود، استوار رازدار، در بیان عقاید و اعمال صوفیان، تهران، راه نیکان، 1387ش.
لوی، حبیب، تاریخ یهود در ایران، تهران، کتابفروشی بروخیم، 1339ش.
مالکوم، سرجان، تاریخ ایران، ترجمه میرزا اسماعیل حیرت، تهران، انتشارات یساولی، 1380ش.
مدرسی تبریزی، محمدعلی، ریحانه الادب، تهران، کتابفروشی خیام، 1347ش.
مدرسی چهاردهی، مرتضی، شیخیگری و بابیگری (فلسفه و اجتماع)، تهران، کتابفروشی فروغی، 1345ش.
مراغهای، حاج زین العابدین، سیاحت نامه ابراهیم بیک، به کوشش م. ع سپانلو، تهران، آگه، 1364ش.
میرجعفری، حسین، «منازعات حیدری و نعمتی در ایران»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، شماره 1، 1361ش.
میرجعفری، حسین، «حیدری و نعمتی»، آینده، شماره 10 و 11، 1362ش.
میرزای قمی، ابوالقاسم، جامع الشتات، تهران، بی نا، بیتا.
نایبیان، جلیل و قادر جودی سفیدان، «نگرشی بر وضعیت گروههای حیدری و نعمتی شهر تبریز در دوره صفویه و قاجار با تأکید بر عقاید مذهبی این گروهها»، پژوهشنامه تاریخ، سال 10، شماره 37، 1393ش.
نظام السلطنه، حسین قلی خان، خاطرات و اسناد حسین قلی خان نظام السلطنه مافی، بهکوشش معصومه مافی و دیگران، تهران، نشر تاریخ ایران، 1362ش.
نیاکویی، سید امیر، «ریشههای اجتماعی شورشهای بابیه در ایران»، فصلنامه سیاست، سال 37، شماره 3، 1387ش.
واتسن، رابرت گرنت، تاریخ ایران در دوران قاجاریه، ترجمه ع. وحید مازندرانی، تهران، امیرکبیر.
وزیری کرمانی، احمد علی خان، تاریخ کرمان، بهکوشش محمد ابراهیم باستانی پاریزی، تهران، علمی، 1358ش.
_||_Abrahamiyan, Yervand, Īrān Biyn-i Duw Inqlāb,Translated by Kazem Firuzmand va Digaran, Tehran, Markaz, 1386 Sh.
Afary, Janet, Ingilāb-i Mashrūṭi-yi Īrān,Translated by Reza Rezaei, Tehran, Bīstūn 1379 SH.
Aḥsāyī, Aḥmad b. Zayn al-Dīn, Sharḥ-u al-Zīyara, Kerman, čāpkhāni-yi Saʻādat, Bī Tā.
Ietemad al-Saltaneh, Mohammad Hasan Khan, Rūznamiy-i Khaṭirāt, Revised by Iraj Afshar, Tehran, Amīr Kabīr, 1377 SH.
Ietemad al-Saltaneh, Mohammad Hasan Khan, Mirāt al-Buldān, Revised by Abdolhosssein Navaei wa Mirhashem Mohaddeth, Tehran, Intishārāt-i Dānishgāh Tehran, 1363 SH.
Amant, Abbas, Tārīkh-i Mudirn-i Īrān, Tehran, Nashr-i Niy, 1400 SH.
Browne, Edward, Tārīkh-i Adabīyāt-i Īrān, Translated by Fathollah Mojtabaei, Tehran, Murwārīd, 1361 SH.
Pari, Jan. Ar, “Ḥiydarī Wa Niʻmatī”, Translated by Mohammad Jalali Makhani, Jondishapur, Sāl-i Awwal, Sh 4, 1394.
Polak, Jakob Edward, Safarnāmi-yi Pūlāk, Īrān Wa Īrānīyān, Translated by Keykavus Jahandari, Tehran, Khārazmī, 1361 SH.
Tashakkori Bafghi, Ali Akbar, Kārkard-i Anjuman Tablīghī Kilīsā Dar ʻAṣr-i Qājār, Tārīkh-i Īrān, Sh 5, 1391.
Taḥwīldār Iṣfahānī, Husayn b. Muḥammad Ibrāhīm, Ǧughrāfīyā-yi Iṣfahān, Revised by Manuchehr Sotoudeh, Tehran, Muʻassisi-yi Muṭāliʻāt Wa Taḥqīqā Ijtimāʻī, 1342 SH.
Haeri, Abdolhadi, Tashayyuʻ Wa Mashrūṭīyat Dar Īrān, Tehran, Amīr Kabīr, 1364 SH.
Khodaverdi Tajabadi, Mohammad, “Sīyāsathā-yi Duwlat-i Qājār Dar Barābar-i Shiykhīyh-yi Kirmān (1212-1250q/1789-1834)”, Pazhūhishhā-yi Tārīkhī, Sāl-i čāhārum, No.2 (Payāpiy 14), 1391 SH.
Du Gobineau, Kont, Sih Sāl Dar Īrān, Translated by Zabihollah Mansouri, Tehran, Bī Jā, Bī Tā.
Ravandi, Murteza, Tārīkh-i Ijtimāʻī-yi Īrān (Firghihā-yi Maḏhabī-yi Īrān), Tehran, Amīr Kabīr, 1373 SH.
Rafiei, Amir teymur, Javad Abbasi wa Reza Shabani Samghabadi, “Taʼamulī Bar Si ʻĀmil-i Aṣlī-yi Shiklgīrī-yi Bābīyih”, Ǧustārhā-yi Tārīkhī, Sāl-i 12, Sh 2 (Payāpiy 24) 1400 SH.
Salur (Eyn al-Saltaneh), Qahreman Mirza, Rūznamih-yi Khāṭirāt-i ʻIyn al-Salṭanih, Vol.8, Revised by Masud Salur Wa Iraj Afshar, Tehran, Nashr-i Asāṭīr, 1374 SH.
Saeedi Sirjani, Ali Akbar, Waqāyiʻ Itifāqīyih, Tehran, NAshr-i Āsīm, 1383 SH.
Sheil, Lady, Khāṭirāt-i Liydī Shīl, Translated by Hossein Abu Torabiyan, Tehran Nashr-i Nuw, 1362 SH.
Safaei, Ibrahim, Panǧāh Nāmih-yi Tārīkhī, Tehran, Kitābforoushī-yi Sukhan, Bī Tā.
Fasaei, Haj Mirza Hasan, Fārsnāmih Nāṣirī, Revised by Mansur Fasaei, Tehran, Amīr Kabīr, 1367 SH.
Fashahi, Mohammadreza, Takwīn-i Sarmāyihdārī Dar Īrān, Tehran, Intishārāt-i Gutenberg, 1361 SH.
Fasihi, Simin Wa Maryam, “Barrasī Ǧarāʼim Mad̲h̲habī Dar ʻAṣr-i Nāṣirī (1264-1313q)”, Tārīkh-i Nuw, No.10, 1394.
Foran, John, Muqāwimat-i Shikannandeh (Tārīkh-i Taḥwulāt-i Ijtimāʻī-yi Īrān), Translated by Ahmad Tadayyon, Tehran, Intishārāt-i Khadamāt Farhangī Rasā, 1377 SH.
Katuziyan, Homayoun, Duwlat Wa Ǧāmiʻih Dar Īrān:Inqirāḍ Qājār Wa Istighrār-i Pahlawī, Translated by Hasan Afshar, Tehran, Nashr-i Markaz, 1379.
Kadivar, Parisa, Pardihnishīnān ʻAṣr-i Nāṣirī: Nigāhī Bi Ḥayāti Ijtimāʻī-yi Zanān Dar ʻAhd-i Qājār, Tehran, Gul Āzīn, 1396 SH.
Korbin, Hanry, Maktab-i Shiykhī AZ Ḥikmat-i Ilāhī Shīʻi, Translated by Fereydoon Bahmanyar, Tehran, čāp Tābān, 1374 SH.
Kurzon, Gurg, Īrān Wa Qaḍīyi-yi Īrān Translated by Wahid Mazandarani, Tehran, Bungah-i Tarjumih wa Nashr-i Kitāb, 1349 SH.
Kermani, Nazem al-Islam, Tārīkh-i Bīdarī Īrānīyān, Vol.1, Tehran, Amīr Kabīr, 1384 SH.
Kermani, haj Mohammad Karim Khan, Muwʻiẓih Dar ʻAqāid-i Shiykhīyih, Kerman, čāp Khānih-yi Saʻādat, 1288 AH.
Kasravi, Ahmad, Bahāyīgarī, Bī Jā, 1366 SH.
Keyvan Qazvini, Abbas Ali, Abbasi, Mahmoud, Ostovar Razdar, Dar Bayan-i ʻAqāid Wa ʻAmāl-i Ṣūfīyān, Tehran, Rāh-i Nīkān, 1387 SH.
Levy, Habib, Tārīkh-i Yahūd Dar Īrān, Tehran, Kitābfurūshī-yi Burūkhīm,1339 SH.
Malcom, Sir John, Tārīkh-i Īrān, Translated by Mirza Ismael Heyrat, Intishārāt-i Yasāvulī, 1380 SH.
Modarresi Tabrizi, Mohammad Ali, Riyḥānat al-Adab, Tehran, Kitābfurūshī-yi Khayyām, 1374 SH.
Modarresi Chahardehi, Morteza, Shiykhīgarī Wa Bābīgarī (Falsafi Wa Iǧtimāʻ, Tehran, Kitābfurūshī-yi Furūghī, 1345 SH.
Maraghei, Haj Zeyn al-Abedin, Sīyāhatnāmi-yi Ibrāhīm Beiyk, Revised by M. Sepanlou, Tehran, Āgah, 1364 SH.
Mirjafari, Hossein, “Munāziʻ āt-i Ḥiydarī Wa Niʻmatī Dar Īrān”, Maǧali-yi Dānishkadi-yi Adabīyāt Wa ʻUlūm-i Insānī Dānishgā Iṣfahān, No.1, 1361 SH.
Mirjafari, Hossein, “Ḥiydarī Wa Niʻmatī”, Āyandi, No.10, 11, 1362 SH.
Mirzayi Qomi, Abu al-Qasem, Ǧāmiʻ-u al-Shitāb, Bī Nā, Bī Tā.
Nayebiyan, Jalil Wa Qader Judi Sefidan, “Nigarishī Bar Waḍʻīyat Gurūhhā-yi Ḥiydarī Wa Niʻmatīy-i Shahr-i Tabrīz Dar Duri-yi Ṣafawīyih Wa Qāǧār Bā Taʼkīd Bar ʻAqāyid-i Maḏhabī-yi īn Grūhhā”, Pazhūhishnāmi-yi Tārīkh, Sāl- 10, No.37, 1393 SH.
Nezam al-Saltanih, Hossein Qoli Khan, Khāṭirāt Wa Asnād Husiyn Qulī Khān Niḏām al-Ṣalṭani Mā Fī, bi Revised by Masumih Mafi Wa Dīgaran, Tehran, Nashr Tārīkh Īrān, 1363 SH.
Niyakuei, Seyyed Amir, “Rīshihā-yi Ijtimāʻī-yi Shūrish-hāy Bābīyih Dar Īrān”, Faṣlānāmih Sīsat, Sal-i 37, Sh 3, 1387 SH.
Watson, Robert Gerant, Tārīkh-i Īrān Dar Duwrān Qāǧārī-yi, Translated by Vahid Mazandarani, Tehran, Amīr Kabīr.
Waziri Kirmani, Ahmad Ali Khan, Tārīkh-i kirmān, Revised by Mohammad Ibrahim Bastani Parizi, Tehran, ʻIlmī