Exploring and Explaining the Effects of Allegory in Mowlana's Mystical Stories Moses and Shepherd
Subject Areas :
Research Allegory in Persian Language and Literature
Ferehteh Naseri
1
,
Shahin Ghasemi
2
1 - Department Persian Language and Literature, Yadegar-e-Imam Khomeini (RAH) Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 - Department Persian Language and Literature, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
Received: 2018-05-23
Accepted : 2018-05-23
Published : 2018-05-22
Keywords:
Abstract :
Allegory, as one of the most important foundations of imagination, embraces a wide range of different topics of Persian literary texts. The obvious manifestation of this is significant in mystical texts. Meanwhile, "Masnavi" as one of the most significant works of Persian literature embraces various elements and themes that utilize a variety of rhetorical tools, including allegory, a major contribution to the transfer of doctrines And moral, social, mystical, philosophical and ... concepts. Therefore, in this article, we will examine the effects of allegory in each of the stages of the course of the mystical narrative of Moses and Sha'ban Masnavi in order to find that Mowlana has used the means to determine the content of his story structure and his ultimate goal of this plot The mysticism is based on the principles and standards of the rule of the allegory. In this regard, after mentioning the discussions about the history and function of the category of allegory, we will present the mystical teachings of this story with regard to the topic of allegory.
References:
قرآن کریم
ابوعبیدالقاسم بن سلام، (1400)، الامثال، تحقیق عبدالحمید قطامش، مکهالمکرمه، مطبوعات جامعه امالقری.
استعلامی، محمد، (1362)، مثنوی شریف مولانا جلالالدین بلخی، متن و تعلیقات دفتر دوم، تهران: سخن
بلخی (مولانا)، جلالالدین محمد، (1380)، مثنوی معنوی، به همت رینولد الین، نیکلسون، تهران: مولی
پورنامداریان، تقی، (1367)، رمز و داستانهای رمزی، چاپ 4، تهران: علمی و فرهنگی
دین لوئیس، فرانکلین، (1385)، مولانا، دیروز تا امروز، شرق تا غرب، تهران: نامک
زرینکوب، عبدالحسین، (1368)، بحر در کوزه، نقد و تفسیر قصهها و تمثیلات معنوی، تهران: علمی
---------------، (1362)، سرّ نی، نقد و شرح تحلیلی و تطبیقی مثنوی، تهران: علمی
---------------، (1384)، پله پله تا ملاقات خدا، تهران: علمی
---------------، (1386)، نردبان شکسته، تهران: امیرکبیر
زمانی، کریم، (1385)، شرح جامع مثنوی معنوی، تهران: اطلاعات
ژوزف، ادوارد، (1372)، هفت بند نای، تهران: اساطیر
سجادی، جعفر، (1363)، فرهنگ معارف اسلامی، تهران: ابنسینا
شبستری، شیخ محمود، (1327)، شرح گلشن راز، با شرح محمدبن یحیی لاهیجی نوربخشی، تهران، امیرکبیر
شفیعی کدکنی، محمدرضا، (1366)، صور خیال در شعر فارسی، تهران: آگاه
شمیسا، سیروس، (1378)، بیان، چاپ هفتم، تهران: فردوس
شیمل، آنه ماری، (1375)، شکوه شمس، ترجمه حسن لاهوتی، تهران: علمی
طهماسبی، علی، (1370)، حکایت آن چوپان و درد بودن، سال هشتم
فروزانفر، بدیعالزمان، (1387)، قصص و تمثیلات مثنوی، ترجمه و تنظیم حسین داودی، تهران: امیرکبیر
قشیری، زینالاسلام ابوالقاسم، (1345)، رساله قشیریه، به تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران: کتاب
میرصادقی، جمال، (1364)، عناصر داستان، تهران: سخن
هجویری، علیبن عثمان، (1384)، کشفالمحجوب، به تصحیح و تحشیه علی قویم، تهران، بنیاد فرهنگ ایران
همدانی، فخرالدین، (1335)، کلیات عراقی، با مقدمه سعید نفیسی، تهران: سنایی
یونسی، ابراهیم، (1353)، هنر داستاننویسی، تهران: امیرکبیر
ابودیب، کمال، (1370): «طبقه بندی استعاره جرجانی، با اشاره خاص به طبقه بندی استعاره ارسطو»، ترجمه علی محمد حق شناس مندرج درمقالات ادبی، زبان شناختی، به کوشش علی محمد حق شناس، تهران: نیلوفر
سروش، عبدالکریم، (1371)، «رازهای نهان در قصه موسی (ع) و شبان»، فصلنامه مدرس (دانشگاه تربیت مدرس)، دوره 1، ش 205
فتوحی، محمود (1384) «تمثیل، ماهیت، اقسام، کارکرد»: مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم تهران: سال 13 و 12، شماره 79-49.
Knowles, Elizabeth (ed), (1993). The Concise Oxford Dictionary of phrase and Fable, Oxford.
Shaw, Harry, (1972). A Dictionary of Literary Terms, New York.
MacQeen, John, (1978). Allegory, London, Methuen & Co Ltd, 3rd printed.
_||_