Modeling the mediating role of thinking styles in the relationship between human agency and self-regulation of knowledge by choosing coping styles with academic stress
Subject Areas : OtherAbdullah Eslami 1 , Hasan Mirzahosseini 2 , Nader Monirpoor 3
1 - Department of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
2 - Department of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
3 - Department of Psychology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
Keywords: "Emotional Intelligence", "human agency", "academic stress coping styles" ." nostalgic tendencies",
Abstract :
Background: Stress in the general sense and academic stress as one of its important types can challenge the dynamism and creativity of education and the optimization of human potential, so knowing the factors affecting the choice of coping styles seems essential.Objective: To explain the effect of human agency and emotional intelligence on the style of coping with academic stress through the mediation of nostalgic tendencies in male students.Method: Descriptive-correlation research was of structural equation analysis type. The statistical population was the male students of the second secondary level of theoretical branches in Kashan city in the academic year of 2013-2014, 497 students were randomly selected. Students answered questionnaires of Cote's (1997) agentive personality, Schering's emotional intelligence, Andler and Parker's coping styles, and Havelena and Holak's (2004) nostalgic readiness. In order to analyze the data and test the hypotheses, correlation coefficient and structural equation method were used using SPSS.26 and lisrel 8.8 statistical software.Findings: The parameters of the model were all significant (p < 0.01), the factor loading of the questions was higher than 0.4, which shows that all the components have a good similarity.Conclusion: Human agency and emotional intelligence directly and positively influenced the problem-oriented coping style and directly and negatively affected the emotion-oriented and avoidant coping style with the mediation of nostalgic tendencies.Keywords: human agency, emotional intelligence, academic stress coping styles and nostalgic tendencies
آغاجری، عطا دخت، حاجیلو، موسوی، میرطاهر و عباسی. (2020). پیشبینهای وضعیتهای هویتی در بین دانشجویان؛ نقش شخصیت عامل، سرمایه اجتماعی، هوش اخلاقی و سرمایه روانشناختی در پیشبینی هویت. فصلنامه رفاه اجتماعی، 20(78)، 75-107.
احمدی، سید. معصومه؛ صدوقی، میترا و پور حسین گیلاکجانی، عباس. (1400). آموزش الکترونیک در دوران کرونا: بکارگیری استراتژیهای هوش هیجانی برای مقابله با استرس تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5(83):1683-1700.
بهرامی جلال، شیما؛ مقدری کوشا، مهناز و روشنایی، قدرت الله. (1398). بررسی رابطه هوش هیجانی با راهکارهای مقابله با استرس در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال ۱۳۹۶. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۲ (۴):۸۵-۷۷.
تقیلو، اکرم و بزرگ زاده، علیرضا. (1399). رابطه هوش هیجانی با سبک تفکر و سبک مقابلهای مدیران مدارس ابتدایی منطقه یک زنجان، پنجمین همایش ملی روانشناسی و علوم تربیتی ایران، جیرفت.
حاجی بابایی، حسین و قبادی لموکی، تحفه. (1399). رویکردی نوین به پیوندهای احساسی برند: از نوستالژی تا عشق به برند. مطالعات رفتار مصرف کننده،7(3):89-104.
شفیعی، زهرا و قمرانی، امیر. (1396). ویژگیهای روانسنجی مقیاس آمادگی به نوستالژی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۳۹۴. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۶ (۲):۱۴۴-۱۳۱.
فتحی، محمدرضا؛ کیامنش، علیرضا و جمهری، فرهاد .(1397). نقش عاملیت انسانی، جنس و سن در ویژگیهای هویتی: بزرگسالی درحال ظهور آرنت. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)،15(57):33-44.
کریمی، ام البنین؛ کیمیایی، سیدعلی و مهدیان، حسین.(1391).بررسی نقش سبک های دلبستگی، هوش هیجانی و استرس شغلی بر رضایت شغلی دبیران مقطع متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 90-1389. مشاوره شغلی و سازمانی،4(10):31-45.
محمدی، محمدجواد؛ محبی، سیامک؛ دهقانی، فاطمه و قاسمزاده، محمدجواد. (1395). همبستگی خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب یادگیری در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. ۱۳۹۷; ۱۲ (۱۲):۹۸-۸۹.
مقدسی ,محمد مهدی وعلی بیگی ,نگین(1399) تحلیل رابطه بین هوش هیچانی وهوش معنوی دانشچویان ونطریه خلاقیت گیلفورد در محیط های اموزشی، نشریه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،10(3) 1-16.
باقری موسوی, مریم سادات؛ کدیور، پروین؛ حبیب زاده،عباس.(1401). نقش میانچی خلاقیت هیچانی در رابطه بین هیجان های اساتید و مدیریت کلاس در دانشگاه فرهنگیان، نشریه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 12 (1) 1-28.
نظری، علی اشرف. (1399). پیجویی آینده در گذشته و بازنمایی امر نوستالژیک در ایران معاصر . پژوهشنامه علوم سیاسی،15(3):201-236.
Burton, Neel (2020), Hide and Seek, The Meaning of Nostalgia; The Psychology and Philosophy of Nostalgia, Last visited: 6/10/2020, available at: https://www. psychologytoday.com/intl/blog/hide-and-seek/201411/the-meaning-nostalgia Cambridge dictionary, Nostology, available at: https://dictionary.cambridge.org/ dictionary/english/nostalgia.
Cazan, A. M., & N˘astas˘a, L. E. (2015). Emotional intelligence, satisfaction with life and burnout among University students. Procedia, 180, 1574–1578.
Cheung WY, Wildschut T, Sedikides C, Hepper EG, Arndt J, Vingerhoets AJJM. Back to the future: Nostalgia increases optimism. Personality and Social Psychology Bulletin 2013; 39: 1484–96.
Clay Routledge, Nostalgia, Last Visited: (2020). Available at: https://www. clayroutledge.com/nostalgia.
Damasio A. Looking for Spinoza, Joy. (2013). sadness and the feeling brain. Tehran: Mehrvista, New York, NY: Putnam 2013.
Eludoyin, O.M. (2015). Assessment of daytime physiologic comfort, its perception and coping strategies among people in tertiary institutions nine Nigeria. weater Climate,10(2): 70-84.
Enley JA, Tomaka J. (2011). Associations among the big five emotional responses and coping with acute stress. Personality and Individual Differences. 2011; 32(7): 1215-28
Estrada, M., Monferrer, D., Rodríguez, A., & Moliner, M. Á. (2021). Does emotional intelligence influence academic performance? The role of compassion and engagement in education for sustainable development. Sustainability, 13, 1721.
Fiorilli, C., Farina, E., Buonomo, I., Costa, S., Romano, L., Larcan, R., & Petrides, K. V. (2020). Trait Emotional Intelligence and School Burnout: The Mediating Role of Resilience and Academic Anxiety in High School. International journal of environmental research and public health, 17(9), 3058.
Gao, D., Liu, J., Bullock, A., Li, D., & Chen, X. (2021). Transactional models linking maternal authoritative parenting, child self-esteem, and approach coping strategies. Journal of Applied Developmental Psychology, 73, 101262.
Gong, Z., Chen, Y., & Wang, Y. (2019). The Influence of Emotional Intelligence on Job Burnout and Job Performance: Mediating Effect of Psychological Capital, Original Research Article, 10, pp. 1-11.
Hassan N, Muazzam, A Ejaz, B Faran Nazir M, Rasool, H. (2021). Coping Strategies in Hepatitis C Patients during the Course of antirval Treatment of HCV. Palarch’s Journal of Palaeontology and Egyptology, 18(1), 91-104.
Helbig S, Backhaus J. (2017). Sex differences in a real academic stressor, cognitive appraisal and the cortisol response. Physiol Behav. 1; 179:67-74.
Herrera, L., Al-Lal, M., & Mohamed, L. (2020). Academic achievement, self-concept, personality and emotional intelligence in primary education analysis by gender and cultural group. Front. Psychol, 10, 3075
Ireland JL, Boustead R, Ireland CA. Coping style and psychological health among adolescent prisoners: a study of young and juvenile offenders. Journal of Adolescence. 2005;28(3):411-23.
Li, Juan, Chen, Yi-ping, Zhang, Jie, Lv Meng-meng, Välimäki, Maritta, Li, Yi-fei, Yang, Si-lan, Tao, Ying-xiang, Ye, Bi-yun, and Chu-xia Tan, Zhang, Jing-ping (2020) * The Mediating Role of Resilience and Self-Esteem Between Life Events and Coping Styles Among Rural Left-Behind Adolescents in China: A Cross-Sectional Study Psychiatry, 20.
María L. Pardo Campos،Rosa Enacan، Maria G. Valle1، and Ana Chiesa. (2021). Parenting Styles and Coping Strategies in PKU Early Detected Children. Journal of Inborn Errors of Metabolism & Screening, 9.
Matyjanka, O. (2021). Navigating the transition to postsecondary studies: exploring the relationships between perceived stress, coping styles and academic self-efficacy (Unpublished master's thesis). University of Calgary, Calgary, AB.
Millam، L. A.، Cohen، G.، Mueller، C.، & Salles، A. (۲۰۱۸). The relationship between selfefficacy and well-being among surgical residents. Journal of Surgical Education,76(۲): 321-328.
Odacı, H., & Çelik, Ç. B. (2017). Internet Dependence in an Undergraduate Population: The Roles of Coping with Stress, Self-Efficacy Beliefs, and Sex Role Orientation. Journal of Educational Computing Research, 55(3), 395–409
Routledge C, Arndt J, Wildschut T, Sedikides C, Hart C, Juhl J, et al. The past makes the present meaningful: Nostalgia as an existential resource. Journal of Personality and Social Psychology; 101: 638–52.
Seccombe, K. (2002). “Beating the odds” versus “changing the odds”: Poverty, resilience, and family policy. Journal of Marriage and Family, 64, 384–394
Sedikides, Constantine and Wildschut, Tim (2018). Finding Meaning in Nostalgia. Review of General Psychology, Vol. 22, No. 1, 48–61.
Smith, MM, Saklofske DH Keefer KV Tremblay PF (2016). Coping strategies and psychological outcomes: The moderating effects of personal resiliency. The Journal of Psychology.: 150(3):318-32
Weis JA, Robinson S, Fung S, Tint A, Chalmers P, Lunsky Y. (2013). Family hardiness, social support, and self-efficacy in mothers of individuals with Autism Spectrum Disorders. Research in Autism Spectrum Disorders; 7: 1310–1317.
Zhou X, Wildschut T, Sedikides C, Shi K, Feng C. (2012). Nostalgia: The gift that keeps on giving. Journal of Consumer Research; 39: 39–50.
_||_